Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig firewirekabel gav ljudkortsproblem

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara berätta lite om den process jag gått igenom nu, och tipsa andra om lösningen.

Skaffade ett Focusrite Saffire Pro 10 I/O nyss. Det låter fantastiskt, men har haft problem med störningar på ingångarna. Har ju lite hårdvara, så vill väldigt gärna kunna ha med dom i realtid i Ableton. Knäpper det och brusar och har sig, så kommer man tappa sugen och köra mjukvaruinstrument istället. Det säger sig självt.

Men så satte jag mig och felsökt, letade igenom alla möjliga konstiga problem, dubbelkollade fw-chip, ryckte ut usb-grejer, allt möjligt. Samma problem.

Så tänkte jag till sist, men om jag byter ut firewire-kabeln? Kan det verkligen vara så illa?
Och jo, mycket riktigt. Inga mer störningar. Ljudkortet hänger (hittils) inte datorn längre. Det är som ett helt nytt ljudkort!

Så tja. Innan ni skickar in erat fw-ljudkort på garanti eller säljer av det, prova detta. Skaffa en högkvalitativ fw-kabel och testa med först.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-10-07 21:52

Oh! Jag blir snart ägare av ett Mackie Onyx 400F och har faktiskt, burken till ära, köpt en highend firewirekabel på kjell. clicktronic-prylarna dom har där brukar vara av bättre kvalisort.
Köpte den framförallt för att jag har 4-pinnars vajer och medföljande kabel har 6, men att jag köpte den med dubbelskärm och guldplatering skadar alltså inte!

1
Bevaka tråden