Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF:er skickade via Mail blir .pdfta istället för .pdf

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det gäller väl inte bara mail? Jag har förstått det som att alla pdf:er som innehåller åäö och som är skapade på en mac blir oläsliga i windows. Så är det i vart fall även om man lägger upp den på nätet.

  • Medlem
  • 2008-04-18 15:33
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det gäller väl inte bara mail? Jag har förstått det som att alla pdf:er som innehåller åäö och som är skapade på en mac blir oläsliga i windows. Så är det i vart fall även om man lägger upp den på nätet.

ÅÄÖ (samt en hel del andra tecken) i filnamn på nätet kan ställa till det om man inte har koll, men i det fallet spelar det ingen roll med vilken dator/programvara filen i fråga är skapad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-25 18:15

Problemet verkar vara ett Apple Mail problem!

När jag skickar en fil tex: "ÅÄÖ.pdf" mellan mina två olika e-post konton genom mail endast i OS X 10.5.2, miljö ändras filnamnet till "ÅÄÖ.pdf00"

Självfallet kan jag läsa den som PDF i Macmiljön men inte på en PC. Problemet handlar inte om dålig koll på hur nätet fungerar, utan snarare ett problem i Mail på Mac OS X 10.5.2. och ÅÄÖ.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-25 21:52

Det är ett Mail.app-problem, men det är inte begränsat till PDF-filer.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-04-25 22:04

Får hemska vibbar av närheten till "kinesiska tecken problemet" som fanns/finns i Mail.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-25 22:09

Det är iaf inlagt i Radar nu.

Vi har precis upptäckt det här problemet med svenska tecken på kollegans dator. Min egen dator har inte samma problem och vi använder samma telia-anslutning.

Jag har en fundering... det fanns språkproblem även med Mail i Tiger. En fix som cirkulerade då var att via Terminal byta koduppsättning från UTF-8 till ISO. Jag är rätt säker på att jag gjort den fixen på kollegans dator och min egen dator är nyinstallerad så den kör på default.

För att testa min teori skulle jag ställa tillbaka kollegans Mail till default men hur var det man gjorde? Frågan är även om någon annan redan testat det här?

Nu har jag testat att ställa tillbaka kollegans dator till UTF-8 som default.
Det tycks funka nu men det behöver väl testas under lite längre tid.

För er som som vill testa lägg in det här i terminalen och slå retur:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

Jag startade även om datorn efteråt. Om du har en Leopard med default-inställningar så är troligen inte det här tipset för dig.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-05 11:21

-Ska det inte vara Unicode/western? Blir inte ÅÄÖ konstiga med UTF/8?
Eller har jag rört ihop det nu?

Jag har inte undersökt problemet närmare med Mail 3 i Leopard utan utgick från den här informationen från Mail 2 i Tiger.

Det gått ett tag sedan allt detta postades och nu är jag lite nyfiken på om det var textkodningen som var boven på omdöpta bifogade filer. Förutom åäö verkar det som att även långa filnamn buggar på samma sätt (och namn med -_/ och liknande)...

Tips?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-15 08:43

Uppradera till 10,5,4 så försvinner en hel del märkliga problem. Mycket blev bättre när jag gjorde det. 10.5.2 verkar varit fullt av märkliga buggar

det har jag, men fortfarande när jag mailar vissa PC så tappar filerna filändelsen (detta händer vid "konstiga" tecken eller får långa filnamn). Både på PDF och JPG m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 17:35

Verkade lösa sig för mig (10.5.5) med att klistra in följande i terminalen:
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

Skickar med cyrus/postfix server linux och tar emot fungerande filer med mail.app och outlook på virtuell xp burk. Däremot strular det med roundcube (webmail) - attachment ser rätt ut men man loggas ut då roundcube skall visa preview

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-10-09 08:13

Har du uppdaterat "roundcube"? -Det var en hel del 3:e part som behövde uppdateras efter, jag först efter 10.5.0 och ännu mer efter 10.5.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 09:30
Ursprungligen av nabben:

Har du uppdaterat "roundcube"? -Det var en hel del 3:e part som behövde uppdateras efter, jag först efter 10.5.0 och ännu mer efter 10.5.5

Kör ren roundcube utan 3:e parts grejer - problemet uppstår inte på alla burkar: min macbook med 10.5.5 har problemet men G5 quad har det inte....

  • Medlem
  • 2008-10-09 08:46

Jag har haft det här problemet och såg någonstans att MailTags kan ställa till det. Själv provade jag med att kryssa ur "Include in sent mail" i MailTags och det verkar ha fungerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 23:43

Jag har samma problem med wmv-filer, att extension får fler bokstäver, men bara ibland. Det bråkade en hel del förra veckan med en fil som ingen kunde öppna utan att döpa om den. I mottagande PC blev extension .wmvv och i mitt utgående mail döptes filen om till .wmv0 Filen har ett "ä" i filnamnet.

Efter att ha hittat och läst den här tråden så skickade jag samma .wmv-fil till mig själv. Då kom den tillbaka som .wmv0 och den hade döpts om till samma i mitt skickade mail. Då tog jag bort "ä"-et i filnamnet och voilá, nu funkar det /Per

Jag kör 10.5.5 och Mail 3.5

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8" fick Mail att sluta ändra filändelse på mina excel-filer som hade svenska bokstäver i filnamnet.

Jag har nyaste OS X och Mail.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-10-20 08:04
Ursprungligen av Rom Raptor:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8" fick Mail att sluta ändra filändelse på mina excel-filer som hade svenska bokstäver i filnamnet.

Jag har nyaste OS X och Mail.

Du är nog lösningen på spåret! -JAg hittar bara inte var man ställer in det i systemet på Leopard, annat än i Safari

Hur gör man denna ändring?? Skriv så en novis förstår!

bumpa upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 18:11

Det har bara hänt mig när jag dragit in en fil i mailet. Aldrig när jag använder "bifoga fil".

Har en kompis som skickar jpg-bilder till mig som kommer fram som skit mestadels.
Han hade fått tipset av ngn som satt i blandad miljö att döpa filern till bild.jpg.jpg

(Alltså jpg i "efternamn" två ggr.) det skulle tydligen hjälpa.

Kan någon kanske prova jhkjhgkjh.pdf.pdf ?

Bevaka tråden