Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 20:50
Ursprungligen av DaPhox:

Såg riktigt läcker ut.

Håller med och det verkar ju inte helt orimligt att den skulle se ut så.

Ursprungligen av odelsteken:

Hittade den här bilden på mac.feber.se precis...
http://i38.tinypic.com/xc3q8h.jpg

Har ingen aning om det är fejk eller legitima bilder, men det såg bra ut i alla fall.

Tyvärr är det ju vanligare att det är fejk, om det inte finns vettiga rykten som backar upp bilderna så att säga (så som är fallet med bilderna på skalet, som t.ex. AppleInsider påstår är äkta).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 07:30
Ursprungligen av Adrian B:

Har ingen aning om det är fejk eller legitima bilder, men det såg bra ut i alla fall.

Tyvärr är det ju vanligare att det är fejk, om det inte finns vettiga rykten som backar upp bilderna så att säga (så som är fallet med bilderna på skalet, som t.ex. AppleInsider påstår är äkta).

Jo, så brukar det vara men jag måste säga att bilden känns väldigt Apple. Det positiva med det hela är att vi nu vet att vi får svaret på tisdag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 00:19
Ursprungligen av odelsteken:

Hittade den här bilden på mac.feber.se precis...
http://i38.tinypic.com/xc3q8h.jpg

Ser rätt trovärdigt ut tycker jag. Beställer direkt när de är lanserade! Min MBP rev 1 börjar bli lite opålitlig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 05:59

Ingen dvd-läsare/brännare??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-10 06:36
Ursprungligen av aland:

Ingen dvd-läsare/brännare??

Möjligheten finns att den sitter på sidan. Om nu bilden stämmer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-10 11:53
Ursprungligen av aland:

Ingen dvd-läsare/brännare??

Jag skulle bli rejält frustrerad om man skippar cd-/dvd-brännare på de nya modellerna. Nog för att Apple vill leda utvecklingen, men att slopa något så relevant är bara löjligt.

När MacBook Air introducerades fanns det fyra funktioner, enligt Jobs, som en dvd-brännare/-spelar fyller:
1. Titta på film
2. Ta backuper
3. Installera mjukvara
4. Bränna musik

Och tydligen fanns det alternativ på alla dessa. Flertal av gångerna väldigt mediokra sådana.
1. "Titta på film ska du göra via iTunes Store. Så kan du lagra alla filmer på datorn i stället."
Så vad händer då med alla dina gamla DVD-filmer? Eller dina nyinköpta Blu-ray? Och för de som inte har möjlighet att köpa/hyra film via iTunes Store (dvs alla som inte bor i USA, Kanada, UK, NZ eller Australien)? Filmer kan tendera att ta upp mycket diskutrymme dessutom.
2. "Time Machine. Trådlöst, dessutom."
Absolut. Time Machine är magiskt när det gäller backuper. Men den trådlösa filöverföringshastigheten är inte riktigt där än för att det ska vara ett jämförbart alternativ.
3. "Remote-möjligheterna har öppnats. Ta en annan dator i hushållet och installera från den."
Den alternativa lösningen som jag reagerar på mest. Vad händer med de som inte har två datorer i hemmet? Eller när du behöver installera något på flyget? Det är inte som att alla nya spel och program släpps på USB-minnen ...
4. "Bränna musik?! Bah, iPods!"
Jag vet att det snackades om att, om jag minns rätt, 90 % av alla bilar som säljs i USA i dag har möjlighet att koppla in en iPod och köra ut i stereon. Inte bara att detta är amerikanska siffror, det utesluter även alla andra tillfällen som cd-skivor spelas upp. Eller om du vill importera ditt gamla cd-bibliotek, för att bli modern och ha det på datorn, så förbjuds du till detta.

Jag vet att det finns en extern läsare (som för övrigt blockerar den enda USB-anslutningen en MBA har), men det är skäl nog att försöka slopa en teknologi som inte kan slopas. Inte än. Uppgradera hellre till Blu-ray-möjligheter.

Ursprungligen av lither:

Jag skulle bli rejält frustrerad om man skippar cd-/dvd-brännare på de nya modellerna. Nog för att Apple vill leda utvecklingen, men att slopa något så relevant är bara löjligt(..)

Exakt, praktiskt taget ordagrant, så här lät det när Apple skippade floppydriven!

Ta bort skiten. Ingen drive = lättare, mindre dator som drar mindre batteri. Dessutom har senaste generationernas notebook-superdrives varit så kassa så de knappt är användbara.. Nej, ta bort dödvikten. Mycket bättre med en valfri extern. Och vill jag ta med mig någon film eller något gör jag hellre det på hårddisken eller på något usbminne.

Ursprungligen av ninjamac:

Exakt, praktiskt taget ordagrant, så här lät det när Apple skippade floppydriven!

Ta bort skiten. Ingen drive = lättare, mindre dator som drar mindre batteri. Dessutom har senaste generationernas notebook-superdrives varit så kassa så de knappt är användbara.. Nej, ta bort dödvikten. Mycket bättre med en valfri extern. Och vill jag ta med mig någon film eller något gör jag hellre det på hårddisken eller på något usbminne.

Vi slopandet av diskettstationen fanns det ett inarbetat alternativ: cd-läsaren. Vad finns det som i dag ersätter en superdrive?
Jag kan hålla med om att på en dator som MBA är superdrive irrelevant; prio ett är formatet, batteritiden och vikten. En MBA är i mitt tycke i första hand bärbar, därefter dator (lite slarvigt uttryckt). Det vill säga den är gjort för att användas på fältet, utan att det finns behov av en superdrive. På en MB(P) däremot, som somliga använder som enda dator finns det ett stort behov av en optisk enhet, om inte annat så för att digitalisera sitt musikbibliotek från cd. Jag använder sällan cd-läsaren på min iBook, men eftersom iBooken är min primära dator vill jag ha möjligheten att använda cd/dvd.
Jag har lite svårt att se hur en optisk enhet påverkar batteritiden, om man inte använder den. Kan du förklara?

Ursprungligen av SnowFlax:

Vi slopandet av diskettstationen fanns det ett inarbetat alternativ: cd-läsaren. Vad finns det som i dag ersätter en superdrive?

Wifi, Firewire (800) och USB torde hjälpa många av oss. Vore kul om det kom en MBP-linje med 14", 16" och 18" 16:9 och att man i 14" slopat optisk enhet. Jag förstår att folk som använder sin MBP som enda dator vill ha en optisk enhet, även om jag själv inte skulle ha några problem med att leva utan.

Sen hade det varit kul att se en "Mini" bland MacBookarna också. En sån där $800 som man spekulerar om...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-11 11:35

Kanske till och med bli ett ATI kort igen som det satt i generation 1 och 2 av MBP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 10:04
Ursprungligen av ninjamac:

Exakt, praktiskt taget ordagrant, så här lät det när Apple skippade floppydriven!

Ta bort skiten. Ingen drive = lättare, mindre dator som drar mindre batteri. Dessutom har senaste generationernas notebook-superdrives varit så kassa så de knappt är användbara.. Nej, ta bort dödvikten. Mycket bättre med en valfri extern. Och vill jag ta med mig någon film eller något gör jag hellre det på hårddisken eller på något usbminne.

Håller med. Om det innebär att man kan göra den mer slimmad och lättare (och billigare?) så är det någonting jag definitivt skulle föredra. Det finns väl dock helt enkelt 2 läger i den här frågan och vilket man tillhör är en smaksak. Jag tror också att någon slags extern solid state-lösning kommer att ta över skivornas roll (precis som du säger, typ usb-minnen) när priserna faller ytterligare. Fasta tillståndet är ett väldigt hett område just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-12 21:01
Ursprungligen av ninjamac:

Exakt, praktiskt taget ordagrant, så här lät det när Apple skippade floppydriven!

Som det tidigare nämndes, den blev utkonkurrerad av cd-skivan, som både är snabbare och kan lagra mer. Jämförelsen med USB-minnen eller externa diskar är inte rimlig. Läs mitt inlägg igen och ta i beaktning att blu-ray är på väg in på marknaden och att det är bara en tidsfråga innan det hamnar på ett vettigt pris, både för spelare, brännare och tomma skivor. Dubbelsidiga blu-ray-skivor är ju näst intill optimalt för permanent lagring av portabel data.
Jag är övertygad om att du kommer få svårt att få över filmfanatiker som just har köpt en blu-ray-spelare av yttersta kvalitet till sitt dyra hemmabiosystem att gå över till film på USB-minne uppspelat från en laptop. Permanent.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-10 13:09
Ursprungligen av odelsteken:

Hittade den här bilden på mac.feber.se precis...
http://i38.tinypic.com/xc3q8h.jpg

Den ser ganska så nice ut. Lite tveksam på de skarpa kanterna, men det är kanske det nya. Men det jag ville ha sagt är att det kanske inte är en riktigt bild; varför är det stor bokstav i redesign och completely?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 13:23
Ursprungligen av enkel:

Den ser ganska så nice ut. Lite tveksam på de skarpa kanterna, men det är kanske det nya. Men det jag ville ha sagt är att det kanske inte är en riktigt bild; varför är det stor bokstav i redesign och completely?

Bra fråga, den som hade svar på det... Men det skulle kunna vara en tänkbar design, MBP meets MBA. Vi får väl se på tisdag men ser den ut som på bilden blir jag nöjd, tycker den ser läcker ut. Är för övrigt glad att det med största sannolikhet kommer MBA-tangentbord till MBP, det har jag väntat på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 20:53

Vad blir 1799$ i kronor? 15999?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 21:01
Ursprungligen av zAjben:

Vad blir 1799$ i kronor? 15999?

$1799 är ju vad den "billiga" MBA kostar i USA idag och den ligger ju på 16495kr i Sverige. Skulle alltså tro att det blir en prissänkning på 1000kr jämfört med dagens MBP.

Nu är jag superhappy

Hoppas helgen blir kort >-<

Och när f-n får vi en uppdaterad Mac Mini då? Nuvarande har inte uppdaterats på över ett år och känns långt ifrån pigg, fräsch eller prisvärd för vad man får betala. Hur svårt kan det vara att pula i lite nytt i befintligt skal egentligen? De kan väl läggar ner den istället om de ändå inte bryr sig om den.

Ursprungligen av Rickard A:

Och när f-n får vi en uppdaterad Mac Mini då? Nuvarande har inte uppdaterats på över ett år och känns långt ifrån pigg, fräsch eller prisvärd för vad man får betala. Hur svårt kan det vara att pula i lite nytt i befintligt skal egentligen? De kan väl läggar ner den istället om de ändå inte bryr sig om den.

Lär väl komma en ny mini snart om det kommer nya MacBooks, Minin bygger ju på MB designen. Jag tycker dock att nuvarande minin fortfarande är prisvärd och förvånansvärt pigg.

Ursprungligen av Simon Templar:

Lär väl komma en ny mini snart om det kommer nya MacBooks, Minin bygger ju på MB designen. Jag tycker dock att nuvarande minin fortfarande är prisvärd och förvånansvärt pigg.

Pigg kanske den är. Men 1GB minne, 120GB hårddisk och bara G-standard på trådlösa för det priset gör den ju allt annat än prisvärd idag. För ett år sen när den senast uppdaterades var läget helt annat. Ge mig en ny Mac Mini idag!!

snart är det måndag

Simon, är det ok om jag använder dig som källa för mina argument i fortsättningen. Dock med förbehållningen att jag alltid negerar vad du sagt? Hoppas du kan ta skämtet

Nya grafikkort (så klart)! Förhoppningsvis kan vi lämna de problemtyngda Nvidia 8600 bakom oss. I Apples "erkännande" som publicerades igår står det om de drabbade MBP att "These computers were manufactured between approximately May 2007 and September 2008". Alltså ytterligare en indikation på att nya MBP presenteras på tisdag, och att de får ny grafik.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 17:26
Ursprungligen av M. Sundbom:

Nya grafikkort (så klart)! Förhoppningsvis kan vi lämna de problemtyngda Nvidia 8600 bakom oss. I Apples "erkännande" som publicerades igår står det om de drabbade MBP att "These computers were manufactured between approximately May 2007 and September 2008". Alltså ytterligare en indikation på att nya MBP presenteras på tisdag, och att de får ny grafik.

Nej! Det här betyder ju att jag får min gamla burk lagad gratis och inte en ny .. Men det kanske inte är så tokigt!

Kul, Gruber som var först ut med datum för eventet var skönt kaxig i kommentaren om det nu:

One, I told you so. I’m not sure why there was so much doubt (and why I got so many emails yesterday and this morning) that there’d be a MacBook event next week. This event has been scheduled for months.

Ursprungligen av c5j:

Nej! Det här betyder ju att jag får min gamla burk lagad gratis och inte en ny .. Men det kanske inte är så tokigt!

Jag tror inte jag varit med om att Apple givit ut nya modeller vid problem av det slaget, det handlar i första hand alltid om reparationer av befintliga produkter. Tyvärr, jag har ju en sådan MacBook Pro och skulle gärna ta en ny modell istället

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-10 15:08

Är MBA-tangentbordet gött? Har testat MB och det gillar jag, påminner de om varandra eller är det till och med samma?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-10 15:58

Jaha då kommer dem vanliga frågorna...

Vilken tid blir 10 AM i Sverige och kommer det finnas nån videostream på det?

Ursprungligen av Kajan:

Jaha då kommer dem vanliga frågorna...

Vilken tid blir 10 AM i Sverige och kommer det finnas nån videostream på det?

19.00, video några timmar efter det är slut.

Bevaka tråden