Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografer förenen eder!

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Snoopy:

Kalibrerar skärm gör man inte bäst i PS.

Färgställer bilder såklart...

Kalibrera gör jag med color navigator...

Ursprungligen av jurassic579:

Färgställer bilder såklart...

Kalibrera gör jag med color navigator...

Trodde att färgställer var typ ställa in rätt färger, kalibrering. Vad är färgställer?

Ursprungligen av Snoopy:

Trodde att färgställer var typ ställa in rätt färger, kalibrering. Vad är färgställer?

Att färgställa en bild? att du ens ställer den frågan när du pratar om att man ska sitta i ett rum med 18% grått och vara så himla proffsig osv etc...

Att färgställa en bild är när man korrigerar färgtonen på sin bild, detta görs med många olika verktyg i photoshop.. Alla arbetar olika, kurvor, levels, osv.

Men dina bilder kanske alltid blir bra när du kör auto-vitbalans på din kamera..

Det är lite det här jag menar att det finns så himla många människor som tror att allt bara kan göras på ett sätt (det sättet som någon teknik-guru har sagt att man ska göra på) och gör man det inte exakt så, så är det lika bra att strunta i det..

Jag jobbade som kock förut och kan jämföra med en person som ska laga ett nytt recept för första gången och sen inte tycker att det blev tillräckligt salt, men smaka innan du börjar äta och vad än receptet säger så är det väll bara att salta mera.

Jag har hört om folk som tror att en "perfekt" hudton kan mätas med pimpetten.. Snälla, har ni inte hört om känsla..

Ursprungligen av jurassic579:

Jag har hört om folk som tror att en "perfekt" hudton kan mätas med pimpetten..

Tja, det är väl förvisso inget konstigt med det.

Istället för att vitbalansera en punkt som skall vara neutral, så balanserar man mot hudtypen. Beroende på vilken typ av hy (vit, mörk etc) så skall man nå ett visst förhållande mellan R, G och B, eller C, M och Y.

Detta gäller dock nästan bara för studiobilder med kontrollerat ljus.

Ett misstag som folk gör generellt är väl att försöka vitbalansera bilder tagna utomhus i andra typ av ljussättningar/temperaturer (morgon, soluppgång, solnedgång, dimma etc). Självklart kan man inte använda sig av nummermetoden då. Eller.. kan, kan man ju, men då neutraliserar man hela bilden.

Men metoden i sig är det inget fel på. Beroende på vad fotot innehåller är det väldigt lätt att bedra sig om man bara går på "känsla". Då kan det vara bra att ha ett verktyg till hands.
-----------------------------------------

Och... var vi nu överrens om att glossy regerar, eller??

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tja, det är väl förvisso inget konstigt med det.

Istället för att vitbalansera en punkt som skall vara neutral, så balanserar man mot hudtypen. Beroende på vilken typ av hy (vit, mörk etc) så skall man nå ett visst förhållande mellan R, G och B, eller C, M och Y.

Detta gäller dock nästan bara för studiobilder med kontrollerat ljus.

Ett misstag som folk gör generellt är väl att försöka vitbalansera bilder tagna utomhus i andra typ av ljussättningar/temperaturer (morgon, soluppgång, solnedgång, dimma etc). Självklart kan man inte använda sig av nummermetoden då. Eller.. kan, kan man ju, men då neutraliserar man hela bilden.

Men metoden i sig är det inget fel på. Beroende på vad fotot innehåller är det väldigt lätt att bedra sig om man bara går på "känsla". Då kan det vara bra att ha ett verktyg till hands.
-----------------------------------------

Och... var vi nu överrens om att glossy regerar, eller??

Jag har ju printat några hundra timmer i mörkerrum så jag har väll övat kan man säga..
Jag förlitar mig på känsla men alla får ju göra olika...

Kontot finkänsliga fransoser?

I'd like to thank Apple for its new MacBook Pro: From the time I started using it, I became a real Hero!
I've traveled by train, did watched movies and guess what, I hit the screen and got a part in all of them! It certainly was kind of an extra part for sure, but hey, that's a start. I've spend most of my time staring at my own ghost shadows, overhanging all the other actors.
All of this may be ironic, reflexions of the new MacBook Pro's screen are quiet stong and harsh. You can get use to it but they're always here.
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English

Ursprungligen av jurassic579:

Jag har ju printat några hundra timmer i mörkerrum så jag har väll övat kan man säga...

Och jag är helt säker på att du når bra resultat på det viset! (obs, ingen ironi)

Jag ville bara lyfta fram att metoden med pipetten finns och att den har sin begränsade plats.

Jag använder den inte själv, men har testat den på några bilder. Eftersom jag i mitt fall bara fotar för eget bruk och aldrig i studio, och sällan behöver verkligt neutrala bilder, så kör jag också på mina gamla ögon som mått.

An overwhelming 86 percent of respondents preferred the old-school anti-glare matte finish for their laptops, with only 8 percent voting for the glossy reflective finish. Only 5 percent were indifferent. Clearly, non-glossy won by a landslide.
Glossy versus matte: fight!

Tror att om man körde denna typ av underökning idag skulle man få helt annat utfall, men värt att ta fast på är slutklämmen i artikeln.
"manufacturers would be better served by offering their customers a matte option for all models."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-17 22:00
Ursprungligen av Snoopy:

An overwhelming 86 percent of respondents preferred the old-school anti-glare matte finish for their laptops, with only 8 percent voting for the glossy reflective finish. Only 5 percent were indifferent. Clearly, non-glossy won by a landslide.
Glossy versus matte: fight!

Tror att om man körde denna typ av underökning idag skulle man få helt annat utfall, men värt att ta fast på är slutklämmen i artikeln.
"manufacturers would be better served by offering their customers a matte option for all models."

Det är kanske de där 8% som Apple satsar på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 13:45

Finns antireflex film att sätta på skärmen som tar bort dessa problem, och samtidigt skyddar skärmen. Själv ser jag bara fördelar med glossy och tycker faktiskt att en matt skärm ger sämre bild i utomhusmiljöer då hela skärmen har en mjölk hinna över sig, pga att den reflekterar hela det ambienta ljuset.

Ställde frågan för att jag aldrig kommit över eller hört ordet färgställa förrut, då är det väl bättre att fråga än att jag gissar. Sen var det inte jag som skrev att man skulle måla om rummet i grått, du blandar ihop med mig med någon annan. Tvärtom har jag som djävulens advokat försökt få tråden till att inte handla om färger utan om spegling/reflexer därför tycker jag att du raljerar lite väl vilt för vad vet du om hur jag fotograferar och kalibrerar?
Tycker inte heller att man skall förakta "teknik-gurus" själv utgår jag från Bruce Fraser läror, bra mycket bättre än att jag sitter och gissar och tror att saker skall vara si eller så utifrån någon slags subjektiv känsla.
Till sist vill jag instämma till 100% i vad martin_stenmark skrev.

Bevaka tråden