Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra eget typsnitt - gratis - hur?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rubriken säger det mesta, jag skulle vilja göra egna typsnitt, har tillgång till Adobe Illustrator 10 bl.a. Vad mer behöver man?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 13:47

Leta upp fontographer. Det är det enda jag känner till, och det finns inte längre mig veterligen.

Jag lyssnar på den här tråden, vill också veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 13:55

Fontlab , finns en demo som funkar för 20 glyfer. Kan man prova med och se om det är värt något. Fontographer har inte uppdaterats sedan 95, men säljs fortfarande av Macromedia. Sedan finns Fontmaster från Dutch Type Library.
Ett råd är att skaffa en referensbok. Det finns massa dåliga hemmagjorda typsnitt så se till att det blir bra

  • Medlem
  • 2003-11-18 14:05

Jag skulle tro att var och varannan byrå sitter med fontographer. Någon vill säkert sälja. Jag har en låda här, men jag tror att det bara är vanliga disketter för installationen och jag vet inte riktigt vilken version det är (det står inte). Manualen funkar ju i vilket fall.

Intresserad?

Fontographer finns inte till OS X vad jag vet och Fontlab tyckte jag var jättejobbigt när jag testade det.

men hur gör man...

Alla de här snubbarna på FF, hur gör de när de ska göra ett nytt typsnitt då?

Ursprungligen av bergstedt:

Alla de här snubbarna på FF, hur gör de när de ska göra ett nytt typsnitt då?

Det har jag också funderat på.

Jag tror att jag har Fontographer 4.7.1 liggande som jag ska
plocka fram när jag får tid/lust/behov av att göra något, men
det måste finnas något annat som industrin använder...

OT: Personligen fattar jag inte hur korkade Adobe kan vara
med sitt köp av Macromedia när man dumpar Freehand utan
att ta åt sej av alla de saker som är/var bättre än Illustrator.

Vet faktiskt inte var Fontographer tog vägen, var det med i
Adobe's Macromedia deal eller var det någon annan som
köpte det ?

Bortse från vad jag sa innan. Fontlab studio är det som gäller. Dock inte gratis, men sånt ordnar sig ju…
Jag håller på och pysslar så smått med ett typsnitt baserat på min egen handstil… har iofs inte kommit till själva fontlab-delen än, eftersom ritverktygen är mycket bättre i Illustrator, men jag räknar med att köra med Fontlab när jag väl kommer dit.

så vitt jag vet är Fontlab nya fontographer, så där är vart fontographer tog vägen.

Fontographer är en del av Fontlabs produkter

Fontlab font software — create fonts with our font editor and font converter

känns ändå lite gammalt med 4.7...

1
Bevaka tråden