Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bojkott mot Telia

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-28 15:23

Han fick det att framstå som det var ett sjuhelvetes billigt fynd, vilket det inte var.

Hade jag haft möjligheten så hade jag köpt en Telia-bunden mobil, men det kan jag inte.
Så det blir att handla en med kontantkort i Italien för 4700-5000kr, det känns överkomligt iom att jag sålde min gamla iPhone för 3000:- (köpte den för 4000 med tull)

Hade dock aldrig (som vissa här och Aftonbladet) trott att jag skulle kunna köpa en här för $199, har man nått ekonomiskt sinne så kan man ju lista ut att exempelvis HTC telefoner som kostar 6000+kr inte har ett 4000kr påslag på sina telefoner bara för att dom skall bli rika utan för att telefonen kostar att producera. Finns olika sätt att få igen pengarn, högt pris på telefonen eller på abbonemanget.

Sen vaddå bojkott...jag har inte råd med en BMW (som nån nämnde innan) kanske skulle ta och börja bojkotta den och allt annat jag vill ha men inte har råd med....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 18:31

Pengasnacket känns lite kantboll, vissa betalar vad som helst, vissa har en hjärna, jag tillhör tyvärr den första kategorin.

/Tangen

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 18:54
Ursprungligen av Tangen:

Pengasnacket känns lite kantboll, vissa betalar vad som helst, vissa har en hjärna, jag tillhör tyvärr den första kategorin.

/Tangen

Jag tror nog att du har en rätt så skarp hjärna också

Ursprungligen av Eva:

Jag tror nog att du har en rätt så skarp hjärna också

Jag hade inte satt pengar på det!

(Obs! Jag skämtar.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 23:02
Ursprungligen av henkebarn:

Jag hade inte satt pengar på det!

(Obs! Jag skämtar.)

Där står ju Henkebarn, med korven i mun

Jag tycker att iPhone verkar vara den bästa telefonen som finns att köpa (för mig i alla fall) och jag skulle gärna ha den i kombination med dett abonnemang med fri datatrakik, och då räknar jag med att det blir ett av de dyraste abonnemangen som finns också.

Så, om man kombinerar den finaste/dyraste mobilen med det bästa/dyraste abonnemangen tycker inte jag att det är konstigt att den kombon landar på en fet kostnad.

Men, om inte Telias bundling blir bra för mig, köper jag luren separat och kombinerar den med ett abonnemang från en annan operatör.

Det finns ett antal marknader där konkurrensen är lite dålig - men detta gäller verkligen INTE mobiler och mobilabonnemang.

iPhone är och har alltid varit en highendmobil vilket gör den dyr, och det är tråkigt om man inte riktigt har råd men hemskt gärna vill ha en, men jag har svårt att se någon stor orättvisa eller att det finns någon att ställa till svars för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 23:01
Ursprungligen av Eva:

Jag tror nog att du har en rätt så skarp hjärna också

inte när det kommer till att spara, då agerar jag motvalls

/Tangen

Men om man inte har råd att ge 3295 + 299kr/mån i 18 månader så är man ju ändå rätt naiv om man i första stund skulle tro att man skulle ha råd med den.
Det är ju inte groteska pengar, även om inte alla studenter har råd med det, jag tror snarare att många av dom som klagar på priset vill ringa väldigt mycket och vill surfa obegränsat med den. Givetvis blir ju det svårt då det blir ett dyrt abonnemang, men man kanske ska omvärdera sin situation om man tror som fattig student att den ekvationen någonsin skulle gå ihop.

  • Medlem
  • 2008-06-29 01:21

Jag tänker inte bojkotta, jag har väntat på luren i ett och ett halvt år, jag har läst varje dag på 99 sedan dess och följt massa rykten. Det spelar inte roll hur mycket det kostar för mig, och tro mig när jag säger att jag inte har mycket pengar, men jag vill ha den luren!

Jag tror inte Telia bryr sig om max, hmm, säg 200 pers bojkottar de, det kommer alltid att finnas besatta männikor som mig...

Jag vet inte om någon annan skrivit detta tidigare, men om man ser tillbaka på den första iPhone, så skulle man aktivera den hemma, apple hade nog absolut ingen aning om att det skulle gå att hacka den så att det gick att välja operatör. Men ser man på de första priserna, så ska vi nog vara glada att det inte är de priserna som vi har idag här i Sverige.

Tycker att det är rimliga priser för en ny pryl. Som sagt så tror jag nog att alla här vill ha den gratis utan operatör? Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-29 20:53

jag håller med.. tycker inte alls att dessa iphone abb är dyra!! har idag fast pris 599kr +199kr i förhöjd månads avgift på mobilen sen 199kr i fri data,, har alltså min mobil räkning hos tre!! det blir 997kr/mån.. jag ska välja imaxi och en svart 16gb i 18månader,, mycket prisvärt o bra!! sen som ngn skrev,, tror inte att varken apple eller telia har er studenter som störst kundgrupp!!! har ni inte råd så köp er en plastig SE

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-29 22:02

Låg nivå på denna diskussion. Kan ni ta och tagga ner och låta "bratten" göra vad han vill med sina egna (Pappas) pengar. Och nej, man är inte fattig för att man bojkottar telias prisplan. Man har helt enkelt en hjärna och känsla för investeringar (leksaker):P

moget skrivet simac!! håll dig till tråden!!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-29 22:21

Ni kanske inte har märkt det, men ni diskuterar en post som moderatorerna redan har rensat bort, personligen tog jag det som ett skämt från marcushedenstroms sida.

Ursprungligen av Wikipedia:

Ett skämt är en slagkraftig formulering eller syftning avsedd att vara rolig och locka till skratt. Ofta är sanningshalten i ett skämt tvivelaktig. Ett skämt kan också syfta på busstreck, någon som skojar med en.

Ta inte allt som skrivs på så blodigt allvar, slappna av lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 13:29

Jag tjänar gott om pengar och skulle ha råd att ge iMaxi-abonnemanget till hela min släkt om det nu var så, men även om man har råd med saker så betyder det ju inte att man blir helt blind när det gäller kostnader. Jag har idag en telefonräkning på 200kr i månaden och jag tycker inte alls det är värt att betala tre gånger den kostnaden bara för att få ha en inhemsk iPhone. Telia har ju jättebra täckning och Homerun är kalas, men jag tycker fortfarande att abonnemangen är för dåliga. Hade jag fått 500 minuter och 250 sms med 5GB data hade jag kunnat tänka mig att betala en femhundring i månaden plus ett par tusen för telefonen. Men abonnemangsformen är för dålig, priset för högt och fördelarna för få.

Det enda rätta, som jag ser det, är att köpa en obunden telefon och använda med vilket abonnemang man vill.
Jag tycker att man skall kunna välja vilken operatör man vill och med vilket abonnemang man vill. Allt annat är fel.
Jag kommer aldrig välja Telia efter denna floppen.

Förresten hade det varit riktigt kul att se en svensk motsvarighet till RuinedIphone.com | Screwing Canadian iPhone customers since 2008

Ursprungligen av m1kke:

Förresten hade det varit riktigt kul att se en svensk motsvarighet till RuinedIphone.com | Screwing Canadian iPhone customers since 2008

finns ju många som är missnöjda, så varför inte skapa en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 11:40
Ursprungligen av poseidon84:

finns ju många som är missnöjda, så varför inte skapa en?

Då hoppas jag att någon med hemside- och iPhone-intresse tar tag i det snarast. Jag är tyvärr inte den personen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-30 17:54

Dom har ju missat hela poängen med telefonen... fri data till folket och telefonen kommer sälja som smör... ingen fri data med dom priserna dom har idag... = jag är nöjd med min iPhone jag har nu tills en annan operatör börjar sälja den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-06-30 23:01
Ursprungligen av kainen:

Dom har ju missat hela poängen med telefonen... fri data till folket och telefonen kommer sälja som smör... ingen fri data med dom priserna dom har idag... = jag är nöjd med min iPhone jag har nu tills en annan operatör börjar sälja den

Näh, ingen fri data.... men nästan. Max 9 kr/dygn, oavsett hur mycket du använder data. Inte så dåligt.....

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-02 07:06
Ursprungligen av kenjon:

Näh, ingen fri data.... men nästan. Max 9 kr/dygn, oavsett hur mycket du använder data. Inte så dåligt.....

9x30 är saftigt... sjukt saftigt. (270kr)
Hos tele2 kan man få fri data för 99kr/mån på sitt mobilabbonemang.

Datapaket - Tele2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 13:30
Ursprungligen av kenjon:

Näh, ingen fri data.... men nästan. Max 9 kr/dygn, oavsett hur mycket du använder data. Inte så dåligt.....

Men för sjutton. Visst att 270 kronor inte är hela världen, men när man skaffar ett iPhone-abonnemang så skall datatrafiken ingå i abonnemangskostanden! Jag vet att man betalar för telefonen med abonnemangskostnaden och jag vet att frisurf i mobilen kostar mellan 100 och 200 kronor oavsett operatör. Men att Telia beter sig som snorungar som inte har en blekaste aning om hur deras konsumenter använder deras telefoner är för mig skäl nog att ge fan i deras idiot-abonnemang.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-02 23:38
Ursprungligen av m1kke:

Men för sjutton. Visst att 270 kronor inte är hela världen, men när man skaffar ett iPhone-abonnemang så skall datatrafiken ingå i abonnemangskostanden! Jag vet att man betalar för telefonen med abonnemangskostnaden och jag vet att frisurf i mobilen kostar mellan 100 och 200 kronor oavsett operatör. Men att Telia beter sig som snorungar som inte har en blekaste aning om hur deras konsumenter använder deras telefoner är för mig skäl nog att ge fan i deras idiot-abonnemang.

Här har du fler abonnemang, och visst tycker Telia också att du bör välja "fri surf".

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 11:05
Ursprungligen av kenjon:

Här har du fler abonnemang, och visst tycker Telia också att du bör välja "fri surf".

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Jag såg dem igår och vart fruktansvärt imponerad. Telia har tagit tag i sina skitabonnemang och gett oss schyssta abonnemang istället! WAY TO GO FELIA!

Måste faktiskt säga att jag gillar de "nya" abonnemangen. Schyssta samtals- och sms-priser, obegränsat med surf för 199 kr och ingen förhöjdmånadsavgift för att betala av telefonen. Precis som jag ville ha det! Så nu kan jag med gott samvete kanske skaffa mig ett Telia-abonnemang. Max 25-abonnemanget känns riktigt fint. 49kr i månaden för abonnemanget, 5000 sms ingår, 49 öre minuten plus 99 öre uppkopplingsavgift. Precis vad jag var ute efter. 5199:- för telefonen är ju lite utav ett kontantkortspris för en telefon, men det är helt klart överkomligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-30 23:26
Ursprungligen av kainen:

Dom har ju missat hela poängen med telefonen... fri data till folket och telefonen kommer sälja som smör... ingen fri data med dom priserna dom har idag..

men finns som tillval.

Iofs kan man ju jämföra apples priser på bärbara med exvis Dell, och fundera på den prisskillnaden när man jämför en Nokia med iPhone med telia...

iofs så fungerar inte liknelsen för mig...

Ska vi vara helt ärliga, hur många kommer att skriva på den här "listan"? Några hundra? Kanske 1.500 om man engagerar många.

Såna här listor brukar aldrig leta någon vart, Telia kommer aldrig ens få reda på att den här listan finns, dom kommer köra sitt race och sälja iPhones.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-02 15:56

99.se borde starta en protestlista eftersom många iphone/mac-människor ändå hänger här

Det verkar vara mycket snack, men ingen verkar vilja ta tag i saken

Varsågod:
NAMNINSAMLING .com - namninsamlingar, namnlistor, protestlistor...

Är väl läge att jag som trådskapare kryper fram, jag köpte en iPhone. Jag vet, jag är en svag människa

Ursprungligen av godpuppet:

Är väl läge att jag som trådskapare kryper fram, jag köpte en iPhone. Jag vet, jag är en svag människa

Det var värt pengarna alltså? Då satte de ändå rätt pris då...

Ursprungligen av theplague:

Det var värt pengarna alltså? Då satte de ändå rätt pris då...

Jag hade ett litet överskott av pengar, så kan inte svara om det var rätt pris
Det vara bara intala mig själv om att det var skitbilligt.

Bevaka tråden