Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony a900

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, det är väl lika så bra...

http://www.tidningenfoto.se/Sites/Foto/Default____23248.aspx?domainredirect=true

Åtkomst nekad till sidan med mer information än så länge.

Trisen länkade i en annan tråd till bilder på a900 med en ny CZ 16-35.

Det ska bli väldigt intressant att höra vad denna landar på i pris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-09 14:40

Visst köper Nikon sensorer av Sony? Kan man kanske räkna med att Nikon snart släpper en 24 megapixels fullformatare inom ett år eller så?

Ursprungligen av dala:

Visst köper Nikon sensorer av Sony? Kan man kanske räkna med att Nikon snart släpper en 24 megapixels fullformatare inom ett år eller så?

Mycket möjligt, men åtminstone än så länge benämns den som "exclusive" av Sony så det är inte helt säkert om den kommer att säljas till andra.

Är för övrigt väldigt imponerad av att någon lyckats kombinera 100% sökarbild med sensor-shift-stabilisering på fullformat, det innebär att steady shot-systemet i A900 håller en grad av precision som är helt extrem. Väcker visst habegär, särskilt tillsammans med det där monstret till Zeiss-vidvinkelzoom, men det finns gränser för vad en studentbudget klarar av

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-09 17:28
Ursprungligen av Samuel K:

Mycket möjligt, men åtminstone än så länge benämns den som "exclusive" av Sony så det är inte helt säkert om den kommer att säljas till andra.

Misstänker att den inte kommer vara exklusiv speciellt länge. Kommer nog en D3X innan Photokina den 23 september... Eller så kommer det en mellanformatskamera istället.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-09-10 10:48
Ursprungligen av dala:

Visst köper Nikon sensorer av Sony? Kan man kanske räkna med att Nikon snart släpper en 24 megapixels fullformatare inom ett år eller så?

Har hörts det skvallra om att relationerna mellan sony och Nikon lagts lite på IS
pga patent och rättigheter .. därav den spekulerade D3x försening.. det var
ju snack om att just en sony/nikon sensor skulle ligga på plats i denna ...

har hört från Nikon folk.. men allt rätt osäkert

Även två nya gluggar, 16-35 och 70-400.

Sony launches 70-400mm F4-5.6 and Carl Zeiss 16-35mm F2.8: Digital Photography Review

$1800 respektive $1500.

Ska bli väldigt spännande att se hur Canon möter detta... Och den som är sugen på en D700 lär gissningsvis kunna hitta en sådan för ett par tusen mindre om några veckor.

Om inte Canon släpper något riktigt bra snart så kan jag kunna tänka mig att switcha, Kalle Zeiss optik är aldrig fel

Som många kommenterat verkar prestanda vid höga ISO inte vara särskilt lysande. Inte oväntat, direkt, men kan vara tänkvärt för alla som jämför denna med t.ex. D700.

Det ska bli väldigt intressant att se en jämförelse mellan alla nya kameror framåt hösten vad gäller skärpa, detaljåtergivning, DR m.m.

Två tummar upp från Luminous Landscape:

Citat:

The estimated price for this camera is AUD3999 for a body-only. Given that this is well under half that of the well regarded Canon 1DsM3, and that the images are very close in quality, then this has to be a great deal. You could buy the body and two top Zeiss lenses for much the same as the Canon.

Sony A900 Field Report

Var in och kände på den som hastigast i morse på Sony Center. Inte så vansinnigt mycket biffigare än min D200, även om prismat stack upp mer. En fantastisk, ljus och fin sökarbild var väl det mest bestående intrycket. Zeissoptiken känns fin (provade 24-70/2.8). Men visst, det händer mycket nu att följa upp....

Så... Grym studio- och landskapskamera?

Låga ISO, bra ljusförhållanden och/eller stativ...

29000:- på sony.se

alla ställen som är billigare än detta, oavsett land.... Snälla TIPSA här!

£1995, blir ca 24100:-, på Warehouse Express, och Devon Camera ligger £100 lägre just nu...

Ursprungligen av Samuel K:

£1995, blir ca 24100:-, på Warehouse Express, och Devon Camera ligger £100 lägre just nu...

nu börjar det hända något:$ När den kommer ner runt tjugo då...:p konstigt att den inte finns i USA ännu. Där brukar ju priserna erroderas ordentligt. Jag tänker vänta. men hur är det man säger, den som väntar på något gott.. helt overkligt att jobba med över 20 MP i datorn för under 25.000 kr.. jag är djupt imponerad av sonys satsning på system kameror. Skall bli intressant att se vem de tar marknadsandel från på denna aggressivt prissatta och högklassiga produkt portfölj. .

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

nu börjar det hända något:$ När den kommer ner runt tjugo då...:p konstigt att den inte finns i USA ännu. Där brukar ju priserna erroderas ordentligt. Jag tänker vänta. men hur är det man säger, den som väntar på något gott.. helt overkligt att jobba med över 20 MP i datorn för under 25.000 kr.. jag är djupt imponerad av sonys satsning på system kameror. Skall bli intressant att se vem de tar marknadsandel från på denna aggressivt prissatta och högklassiga produkt portfölj. .

Nu för 19900 DKK på kamerashop.dk, blir väl strax över 25 papp. Inget priskrigande i Sverige än, men det kan inte vara långt borta.

Upplösning åsido så är jag nog mest imponerad av att något så pass avancerat går att få tag i så billigt. Sökaren, slutaren och inte minst steadyshot-enheten är fullständiga monster allihop, tänk bara på vad som krävs för att stabilisera en fullstor sensor och dessutom parkera den med sådan precision att 100% sökarbild blir möjligt. Det är lätt att glömma när man jämför med de två andra kameror som den konkurrerar mot prismässigt, och som är betydligt simplare konstruktioner. Hade nog egentligen väntat mig ett högre utgångspris, synd bara att priset ändå är långt utanför min studentbudget

Åh, denna skulle jag vilja ha när min Dynax 7D lägger av helt...
Lite kluven över att det är så fet upplösning på sensorn. Å ena sidan är det riktigt trevligt med detaljer och kunna beskära osv, men det vore fint att kunna skjuta med riktigt höga ISO-värden utan brus. Men nu har jag inte hunnit läsa om den så ska inte vara för snabb att döma brusighet utan att ens ha sett bilder...

Ska läsa på

Ursprungligen av Andreas Th:

Lite kluven över att det är så fet upplösning på sensorn. Å ena sidan är det riktigt trevligt med detaljer och kunna beskära osv, men det vore fint att kunna skjuta med riktigt höga ISO-värden utan brus.

Kameraskribenten och gamle Minolta-gurun David Kilpatrick har en intressant vinkling som åtminstone jag inte tänkt så mycket på, citerar från ett annat forum:

Citat:

If the A900 is treated like the Nikon D3 - that is, if you accept an output close to 12 megapixels (happens to be 11.2 in ACR) - then the oversampling which results produces higher detail sharpness than the D3 with comparable noise up to 3200. It does looks if the A900 takes the same sort of sudden drop in quality at 6400, that the D3 takes for 25,600 and no-one can dispute the superiority of the D3 at 6400 and 12,800.

But - 3200 looks better, to me, at this output size than a native D3 raw file similarly processed.

Alltså: Om man låter råformatskonverteraren översampla, så man får en färdig bild med lägre upplösning, får man alldeles utmärkta resultat vid höga ISO ända upp till 3200. Över det så klarar sig sensorn i D3 (eller D700) bättre. Det är väl kanske ett lite knöligt tillvägagångssätt, men eftersom man samtidigt har möjlighet till vansinnigt hög upplösning vid låga iso kan man ju både äta kakan och ha den kvar. Han har för övrigt kommit över ett riktigt produktionsexemplar nu, och börjat lägga ut lite bilder:

Alpha 900 and photokina: Part 1 | Photoclub Alpha

Senast redigerat 2008-09-26 15:04

säg någon som inte vill ha kakan kvar fast man ätit upp den

Det där med översampling var ju en mycket intressant synvinkel, nytt för mig. Skall kolla upp det. Det verkar också som att priset börjar komma ner sakta men säkert. Runt 20' då finns det väl inget som kan konkurrera med denna kamera?

DPR's test är uppe nu.

Sony Alpha 900 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

"Highly Recommended" och verkar dessutom som att denna och D700 tilltalar olika behov vilket minskar konkurrensen. Det intressanta är att se hur 5D mkII gör ifrån sig och vilken av de andra två den liknar mest...

Tror dock de har rätt i att a900 inte lär få särskilt många Nikon/Canon-fans att byta. Det om något är väl Sonys största problem på den här nivån (det är ett ganska långt kliv att gå från en a100/a200/a300/a350 till en a900...).

Ursprungligen av Thomas Weigle:

DPR's test är uppe nu.

Sony Alpha 900 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

"Highly Recommended" och verkar dessutom som att denna och D700 tilltalar olika behov vilket minskar konkurrensen. Det intressanta är att se hur 5D mkII gör ifrån sig och vilken av de andra två den liknar mest...

Tror dock de har rätt i att a900 inte lär få särskilt många Nikon/Canon-fans att byta. Det om något är väl Sonys största problem på den här nivån (det är ett ganska långt kliv att gå från en a100/a200/a300/a350 till en a900...).

Det är framför allt hyfsat mycket pengar för att köpa på sig all den Zeiss-optik man kommer att behöva.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-24 00:10

det intressanta är att Sony har på något sätt kombinerat uttaget så att det visuellt ger enligt Askey 12.6 stegs DR vilket ses i både gråkil och vid praktisk fotografering enligt dpreview.
Detta är omöjligt då Sonys A/D är på 12 bitar och bör därför ge ca 10 steg , dvs det som man normalt kallar för dynamiskt omfång.
Jag har inte sett full well capacity för Sony kameran men Clark mfl som mäter upp sensorer har fått de högsta värdena hos D3 och 1dmk3. Sony har något trick som både Canon och Nikon kanske skall ta sig en titt på eftersom både D3 och 1dmk3 har förutsättningar till ett större DR, vilket kan ses i den brusbild som Sonykameran uppvisar när man frångår låga iso.detta också beskrivet på dpreview

1
Bevaka tråden