Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen hittar inte extern disk längre

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 10:34

Varför hittar inte min mac innehållet på den externa hårdisken längre????
Har kunnat flytta den felfritt mella min pc och mac förut.....

Snälla hjälp!!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-02 10:50
  1. Stäng av datorn och den externa hårddisken. Om hårddisken endast går i vila, så får du hålla in strömknappen tills den stänger ner sig.

  2. Koppla ur sladden mellan dator och hårddisken. Och även hårddiskens strömsladd. Vänta en minut och koppla sen in båda igen.

  3. Starta upp datorn och när du är inne, sätt igång den externa hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 11:06

har provat, den kommer upp på skrivbordet, men när jag klickar på den så kommer inte diskens innehåll upp.... och om jag försöker söka på den så blir det bara badboll....
Den funkar felfritt i pc, vi har en ny pc, verkar som den har låst disken på något sätt....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-02 11:23

Hm, det var märkligt. Ja, antagligen har er nya PC gjort något med den. Matades den ut ordentligt när den var ansluten till PC:n?

Prova att ansluta den till PC:n igen. Och mata ut den igen. Vänta tills den gula rutan kommer upp nere vid klockan, att den är nu urkopplad på ett säkert sätt. Och prova att ansluta den till Mac:en igen.

Hej - som jag sa i ditt förra inlägg, prova att formatera om disken. Kanske kan lösa problemet.

mvh /CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 11:35

försvinner allt innehåll på den då?
Ska jag formatera om den på mac eller på pc n?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-02 11:40

Om du har möjlighet rekommenderar jag att du gör backup på de filer du inte vill förlora innan du testa fler åtgärder. T ex kopierar temporärt till hårddisken på PC:n eller bränner ut DVD-kopior.

Prova att ha den ansluten till Mac:en och använd programmet Skivverktyg, markera hårddisken och välj alternativet "Reparera skiva" och sedan "Reparera skivbehörigheter".

Om du formaterar om hårddisken så försvinner all data som finns på den. Om Charles Xavier menar det jag tror...

Jodå, precis det jag menar

Kopiera det du vill spara med disken kopplad till din PC (där den fär nuvarande verkar fungera om jag förstår dig rätt). Koppla den sedan till din Mac och använd verktyget "Skivverktyg" i mappen "Tillbehör" i programmappen.

Där får du upp en lista med diskar till vänster i fönstret - välj den som är din externa disk (Viktigt ), och välj sedan andra alternativet bland flikarna som dyker upp till höger (heter Erase i den engelska versionen).

Under "Volume Format" så skall du välja (någon, rätta mig om jag kommer ihåg fel) MS-DOS (FAT) som alternativ. Innan du trycker på Radera:

Checklista:
1. Har kopierat alla viktiga filer från disken
2. Har verkligen kopierat alla viktiga filer från disken
3. Har... (du vet vad jag kommer att säga).
4. Har valt MS-DOS (FAT)

Tryck på radera knappen och vänta…

Prova sedan att kopiera några filer till disken från din Mac, koppla den till din PC och se att filerna ligger där, kopiera några filer från din PC till disken och prova samma sak på Macen.

Viktigt: innan du kopplar ur din disk på Macen, se till att "avmontera den" genom att dra ikonen till papperskorgen eller högerklicka på den och välj "Mata ut".

Samma skall göras på PCn också - kommer på rak arm inte ihåg förfarandet där.

Lycka till!

/CX

1
Bevaka tråden