Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MagSafe-kontakten började brinna

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-05 14:51

Okej, nu har min nya laddare drabbats av samma problem efter bara två månader..!!

gäller det här problemet även de magsafe kontakter som levereras med de nya macarna (late 2008) eller har apple fixat detta, nån som vet om man bör vara orolig?

Ursprungligen av the_karate_kid:

gäller det här problemet även de magsafe kontakter som levereras med de nya macarna (late 2008) eller har apple fixat detta, nån som vet om man bör vara orolig?

Nädå, det är säkert inte fixat. Apple GILLAR att hålla på att byta ut dessa felaktiga laddare. De tycker nog det är ett trevligt tillfälle att passa på med lite kundkontakt och ....

Nä, klart det är fixat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 07:38
Ursprungligen av Goflorp:

Nä, klart det är fixat.

Min laddare från jan 06 gick sönder på 19 månader.
Min laddare från aug 08 gick sönder på 2 månader.

Fixat?

Ursprungligen av silfo:

Min laddare från jan 06 gick sönder på 19 månader.
Min laddare från aug 08 gick sönder på 2 månader.

Fixat?

Med undantagsfall såklart. Rapporterna är väl åtminstone ganska mycket färre nu?

Men du vet väl att Apple ersätter sådant?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 13:18
Ursprungligen av henkebarn:

Med undantagsfall såklart. Rapporterna är väl åtminstone ganska mycket färre nu?

Men du vet väl att Apple ersätter sådant?

Ja, jag fick ju på AppleCare senast och nu blir det återbesök.

Men jag har väldigt svårt att tro att problemet är fixat om jag får exakt samma fel, fast 10 ggr så fort denna gång. Det är ju en förslitningsskada. Att det är vanligare på äldre datorer är fullt rimligt - jag tar det inte som ett tecken på att kvaliten på Magsafe:n blivit högre.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-23 23:56

Nu gav sig även min skräpladdare. Kortis så att en säkring i huset gick. Datorn är inköpt augusti 2007, varpå felet enligt apple ska vara fixat? Kan man få ut en ny laddare på konsumentköpslagen tros? Konstruktionsfel kan man väl inte säga annat än att det är?

EDIT: Jag får en ny. Ringde idag, på julafton. Bra service, undermålig produkt

Senast redigerat 2008-12-24 13:54

Mag-safe kontakten började att brinna.

Är det någon som har haft ett liknande problem, eller känner till om det är känt sen innan? Jag tänkte knalla ner och köpa en ny strömadapter idag, soppan tar slut snart... Men är detta något man bör rapportera till Apple, i och med att det är ett ganska allvarligt problem?

Min laptop är en MacBook Pro från tidigt 2006. En av de första revisionerna som tyvärr var ganska bonnigt byggda (dåligt placerad kylpasta, lite taffligt ihopskruvad, pipande processor).

Jag märkte igår att det luktade lite fishy, men såg ingenting och trodde att det var något annat. Sen när jag kom hem från gymmet idag såg kontakten ut så här:

Ta med laddaren till din ÅF, borde väl inte vara omöjligt att få en ny på garanti. Berätta gärna hur det gick, min ser likadan ut och tänkte sticka ner senare i veckan och se om jag kan snacka till mig en ny...

http://support.apple.com/kb/TS1713

"Whether your product is in or out-of-warranty, you can take your adapter to an Apple-Authorized Service Provider or Apple Retail Store for evaluation and replacement if necessary. You may be eligible for a replacement adapter free of charge provided there are no signs of accidental damage."

Ovanstående 3 inlägg har flyttats hit från en annan tråd.

Sök innan ni startar nya trådar. Det är stor chans att ämnet varit uppe tidigare, och i de allra flesta fallen är det bättre att fortsätta i en befintlig tråd än att starta en ny tråd.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sök innan ni startar nya trådar. Det är stor chans att ämnet varit uppe tidigare, och i de allra flesta fallen är det bättre att fortsätta i en befintlig tråd än att starta en ny tråd.

/Mod

Jag kände på mig att den där skulle komma upp, så jag tog lite fotobevis.

Sökord: mag safe brinnande

Tyvärr -inga träffar

Sökord: magsafe brinnande

tyvärr -inga träffar

Sökord: mag-safe

Följande trådar matchar din sökning
(förslag på 10 trådar typ, varav ingen matchade min sökning bortsett från en skållhet strömdosa)

Då går jag in under "övrig kringutrustning" och klickar mig manuellt 6 månader tillbaka i tiden. Inget som matchar.

Därefter startade jag en ny tråd. Bara så ni vet.

Ursprungligen av Valfrid:

Sökord: mag safe brinnande

Tyvärr -inga träffar

Sökord: magsafe brinnande

tyvärr -inga träffar

Och varför väljer du att söka på "brinnande"?

Du valde ju själv att använda ordet "brinna" i rubriken till tråden som du skapade.

Hade du använt det ordet även i sökningen så hade du fått träff på den här tråden.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och varför väljer du att söka på "brinnande"?

Du valde ju själv att använda ordet "brinna" i rubriken till tråden som du skapade.

Hade du använt det ordet även i sökningen så hade du fått träff på den här tråden.

/Mod

Touché !

Nja, sökandets konst har ju aldrig vart speciellt lätt. Här på 99.se blir det ännu svårare - eftersom hela sökfunktionen är rena skiten.

Själv använder jag Google's "Site:99.se <sökargument> uppe i Safari/Firefox sökfunktion. Funkar betydligt bättre om man söker på fler än ett ord.

Hur har det gått med adaptern Valfrid ?

Ursprungligen av Goflorp:

Hur har det gått med adaptern Valfrid ?

Det gick bra, jag fick en ny av Apple utan kostnad efter ett fyrtio minuters telefonsamtal. Kunde kvittera ut den direkt i butiken nedanför, så allt är frid och fröjd igen.

De var naturligtvis förtvivlade för incidenten, och beklagade att detta är något som har drabbat ett fåtal nätadaptrar från den första revisionen av bland annat MacBook Pro. Det kunde nog varit läge på att bu-hu sig till någon liten mer kompensation, med tanke på hur många "don't sue me!"-frågor de ställde.

Men jag hade inte fått några brännskador och inget annat hade börjat brinna, så jag lät saken bero. Dessutom var jag dum nog att ringa från min svenska telefon här i Tyskland, så femmorna tickade iväg ganska snabbt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och varför väljer du att söka på "brinnande"?

Du valde ju själv att använda ordet "brinna" i rubriken till tråden som du skapade.

Hade du använt det ordet även i sökningen så hade du fått träff på den här tråden.

/Mod

Okej, my bad. Nästa gång ska jag göra bättre förundersökning innan jag spammar forumet.

Tack så mycket för trådflyttningen, jag hade för mig att jag läst om det här tidigare.

Nu dör batteriet. Ajö, och tack för hjälpen.

Jag har ett liknande problem. Min Mag Safe-laddare till MBP (köpt 2009) har i dag börjat bli väldigt varm. Tidigare har jag haft problem med att den inte alltid laddar och att dioden inte alltid lyser. Jag har bytt ut laddaren en gång tidigare (2010) när sladden hade börjat lossna från kontakten. Och garantin på datorn har ju uppenbarligen gått ut. Finns det någon möjlighet för mig att få en ny? Om det är ett fabrikationsfel bör jag väl kunna reklamera den enligt Konsumentköpslagens reklamationsrätt på 3 år? Såg ju att Apple har ett utbytesprogram för dessa laddare också, men vad jag kan se så gäller det bara i USA.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-12 10:50

Blir kontakten väldigt varm och/eller den inte tänder LEDen varje gång du ansluter den, tyder det på att det är ett för högt överledningsmotstånd i kontaktytorna. Troligen pga oxidering.
Har du inte smutsat ner/fått vatten på kontaktytorna så skulle jag tolka det som ett fabrikationsfel (fel val av material i kontakten). Och du borde få det på reklamation.
Ofta beror det mycket på hur man orkar stå på sej. Var bestämd men vänlig när du ringer. Och hänvisa gärna till utbytesprogrammet i USA. Eftersom det finns har ju Apple erkänt felet. Och kontakterna till våra laddare kommer ju troligtvis från samma fabriker...

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-03-12 12:37

ang batteri

Tjena!

Såg att du hade beställt nytt batteri till din mbp (?)

Min fråga är, installerar du det själv? Garantin bryts ju. Är lite sugen på att göra samma sak om det är billigare mot att lämna in liksom...!

Mvh

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-12 13:55

Byta batteri i en MBP är väl inget problem, varken att göra eller med garantin? Däremot en MBA....

Bevaka tråden