Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple lägger ned Mac mini

Tråden skapades och har fått 162 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ja....håller Moore's lag på att plana ut?

Ursprungligen av planB:

Uppdateringscyklerna på alla datorerna har en tendens att bli alltmer utdragna. Jag antar att det till stor del har att göra med att det är svårare att skruva upp klockfrekvensen på processorerna eller annat prestandamässigt som motiverar köp av ny dator.

Ursprungligen av Zimmerman:

ja....håller Moore's lag på att plana ut?

Det tror jag inte om man tar hänsyn till att antalet processorer/kärnor ökar snarare än klockfrekvensen. Men i verkligheten får väl det inte samma genomslag så länge mjukvarustödet för flera processorer halkar efter.

  • Medlem
  • 2008-11-04 10:50

Zimmerman: Moore's lag ogiltigförklarades runt 2005 någongång av Moore själv...

Aha...misstänkte det...har varit med så länge och har märkt senaste åren att det har planat ut. Många inom media har dock inte fattat detta och beskriver lagen i tidningar för oinsatta :-D. Fortfarande.
(sundbom: kluster med flera kärnor/processorer har ingenting med Moores lag att göra)

Ursprungligen av jac:

Zimmerman: Moore's lag ogiltigförklarades runt 2005 någongång av Moore själv...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-04 11:27

Det avgörande för flera processorer/kärnor är hur programmen är skrivna.

Jag undrar hur många program som är skrivna så att den t.ex. kan dra nytta av åtta kärnor i Mac Pro.

Kolla denna:

"Amdahls lag har fått sitt namn efter datorarkitekten Gene Amdahl och talar om vilken prestandaökning vi kan vänta oss när ett program körs parallellt. Diagrammet visar att även om 95 procent av ett program kan köras parallellt når vi ändå taket vid runt tusen kärnor."

Med förfinad mjukvaruutveckling där programmen helt anpassas efter många kärnor kommer det gå snabbare.

Ursprungligen av ztaafen:

Märklig rubrik dom valt. Vad jag kan se finns ju inga löften om någon uppdatering. En "Mac Mini- vän" fick ett telefonsamtal från någon som är medveten om hur populär maskinen är.

Nåja, man kan ju hoppas..

Vill ha en till tv:n!! och dom kan gött trycka in blu-ray också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 20:17

Nu går ryktena ännu en gång att Apple lagt ned Mac mini. Är det sant är det de dummaste Apple gjort på länge.
Mac Mini to be Discontinued? - Mac Rumors

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-21 21:29
Ursprungligen av acke:

Nu går ryktena ännu en gång att Apple lagt ned Mac mini. Är det sant är det de dummaste Apple gjort på länge.
Mac Mini to be Discontinued? - Mac Rumors

Tanken var väl ursprungligen att den skulle locka PC-ägare. Men switcher-funktionen har nog närmast MacBook fått på senare tid. Det verkar också som om många tröttnar på den rätt fort.

Tredje gången gillt!

Power Mac G4 Cube var osannolikt cool när den kom men sålde inte. Nästa överraskning Mac Mini sålde bättre men har inte riktigt tagit skruv. Men Jobs ger sig inte. Vad blir den logiska efterföljaren till Mac Mini? Om utvecklingsbanan startade med kuben är det knappast en utbyggbar "Mac Midi" som hägrar. Snarare något riktigt litet. Och platt.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Power Mac G4 Cube var osannolikt cool när den kom men sålde inte. Nästa överraskning Mac Mini sålde bättre men har inte riktigt tagit skruv. Men Jobs ger sig inte. Vad blir den logiska efterföljaren till Mac Mini? Om utvecklingsbanan startade med kuben är det knappast en utbyggbar "Mac Midi" som hägrar. Snarare något riktigt litet. Och platt.

Det är just det som jag misstänker att Apple mycket väl kan göra igen, och misslyckas med, igen. Jag kan se framför mig hur de presenterar Mac Air, en extremt tunn stationär dator, tunnast i världen, men med dåliga specifikationer, inga utbyggnadsmöjligheter och oskäligt dyr. Den vore säkert jättehäftig, men hur många skulle köpa den?

Jag är övertygad om att vad som saknas i Apples produktmatris är en utbyggbar Mac som inte kostar skjortan. PowerMac G4 Cube var häftig, men hade fel målgrupp. Mac Mini hade rätt målgrupp men nådde inte ända fram. De är på rätt väg och jag hoppas fortfarande på en Mac Mellan.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag kan se framför mig hur de presenterar Mac Air, en extremt tunn stationär dator, tunnast i världen, men med dåliga specifikationer, inga utbyggnadsmöjligheter och oskäligt dyr. Den vore säkert jättehäftig, men hur många skulle köpa den? .

Få. Först alla bara häpnar! Men bluffen genomskådas mycket snart. Kejsarens nya kläder typ:">

Bevaka tråden