Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 12:48

Min dök upp på jobbet någon gång under förmiddag - paketet låg på mitt bord när jag kom tillbaka från ett möte vid 11-tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 16:25

De var sjukt snabba på att skicka ut en ersättningsdator. Ringde Apple igår, ersättningsdatorn skickades idag! Beräknad leverens 14/11. Det ni!

Ursprungligen av zAjben:

De var sjukt snabba på att skicka ut en ersättningsdator. Ringde Apple igår, ersättningsdatorn skickades idag! Beräknad leverens 14/11. Det ni!

Väntar också på ersättningsdator pga surrande ljud vid vänster högtalare, dock så verkar ljudet ha försvunnit nu =/ dock är ersättnings datorn redan skickat, vet inte hur jag ska lösa det, något förslag?

Har någon av er märkt av att efter datorn varit på länge så går det inte att stänga av datorn eller öppna något program förutom dom som redan är öppna?
Sjukt irriterande, måste hålla in avstängnings knappen för att stänga av och reboota, verkar som något mjukvaru bugg! Har testat att installera om OS X dock utan lycka.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 18:11
Ursprungligen av maalkan:

Väntar också på ersättningsdator pga surrande ljud vid vänster högtalare, dock så verkar ljudet ha försvunnit nu =/ dock är ersättnings datorn redan skickat, vet inte hur jag ska lösa det, något förslag?

Har någon av er märkt av att efter datorn varit på länge så går det inte att stänga av datorn eller öppna något program förutom dom som redan är öppna?
Sjukt irriterande, måste hålla in avstängnings knappen för att stänga av och reboota, verkar som något mjukvaru bugg! Har testat att installera om OS X dock utan lycka.

Ta emot ersättningsdator, skicka tillbaka den andra o hoppas o tro att du blir nöjd med den nya

hej!

jag har ett ganska lustigt problem med min macbook pro, inbland så börjar det tjuta från datorn, inte speciellt högt men med en väldigt hög ton, och jag har lyckats få fram att ljudet kommer ifrån skärmen och varierar beroende på skärmens ljusstyrka, alltså desto lägre ljusstyrka desto lägre ton och vice versa. värt att nämna är att det oftast dyker upp när datorn står i sängen.

Är det någon som vet vad i h*lvete detta kan bero på och är det någon som har samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 14:09
Ursprungligen av maalkan:

Väntar också på ersättningsdator pga surrande ljud vid vänster högtalare, dock så verkar ljudet ha försvunnit nu =/ dock är ersättnings datorn redan skickat, vet inte hur jag ska lösa det, något förslag?

Har någon av er märkt av att efter datorn varit på länge så går det inte att stänga av datorn eller öppna något program förutom dom som redan är öppna?
Sjukt irriterande, måste hålla in avstängnings knappen för att stänga av och reboota, verkar som något mjukvaru bugg! Har testat att installera om OS X dock utan lycka.

Jag tror jag har något liknande problem. Inget surrande ljud men när jag börjar spela musik från itunes så skorrar det i höger högtalare, speciellt i partier där det inte är någon sång. Någon som känner igen det?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-11 18:32

Fick min för några timmar sedan, beställde strax efter 15.00 i fredags via telefon från PC-City då dem var dem enda som verkade ha dem i lager. 2 dagars leveranstid måste räknas som godkänt

Har inte hunnit klämma så mycket på den då jag har haft annat att göra men skriver på den för tillfället och den känns riktigt gemytlig att sitta vid

MVH,
Sebastian

Någon annan som har fläktar som inte riktigt reagerar?

Ursprungligen av Scarecrow:

Någon annan som har fläktar som inte riktigt reagerar?

Kolla så du inte har det inställt på Farenheit istället för Celsius. Klicka på "i" längst ut till vänster så kan du ändra...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 19:03
Ursprungligen av ihrelius:

Kolla så du inte har det inställt på Farenheit istället för Celsius. Klicka på "i" längst ut till vänster så kan du ändra...

Ja de låter mer vettigt

Ursprungligen av ihrelius:

Kolla så du inte har det inställt på Farenheit istället för Celsius. Klicka på "i" längst ut till vänster så kan du ändra...

Det är Celsius. Mitt rekord är 87°C.
Jag har dessutom ett till program som visar samma gradtal och varvtal så det är nog tyvärr inte iStat pros fel.

Ursprungligen av Scarecrow:

Det är Celsius. Mitt rekord är 87°C.
Jag har dessutom ett till program som visar samma gradtal och varvtal så det är nog tyvärr inte iStat pros fel.

Jag kontaktade Apples support och efter lite tester så skickar de mig en ny dator och hämtar den "gamla" i samma veva. Bra support!

Ursprungligen av Scarecrow:

Någon annan som har fläktar som inte riktigt reagerar?

Hej

Har exakt samma problem. Min var dock ännu varmare. cirka 90 grader innan fläktarna reagerade över huvudtaget. Ringde support som bad mig installera om osx. Gjorde detta men den känns fortfarande varm. Testade smcFanControl och satta lägsta varvtalet på 2500rpm. Nu är jag nere på ca 60 grader c när jag gör typ ingenting, surfar... Känns inget bra alls.

Är det fler som har samma problem? Vad har ni för temp med en idle på ca 80-90% ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 21:52
Ursprungligen av Fredasp:

Hej

Har exakt samma problem. Min var dock ännu varmare. cirka 90 grader innan fläktarna reagerade över huvudtaget. Ringde support som bad mig installera om osx. Gjorde detta men den känns fortfarande varm. Testade smcFanControl och satta lägsta varvtalet på 2500rpm. Nu är jag nere på ca 60 grader c när jag gör typ ingenting, surfar... Känns inget bra alls.

Är det fler som har samma problem? Vad har ni för temp med en idle på ca 80-90% ?

vad använder du för program när du kollar de där:O

Ursprungligen av Minto0:

vad använder du för program när du kollar de där:O

Ser ut som iStat Pro

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 23:21
Ursprungligen av Marcus_R:

Ser ut som iStat Pro

Ja precis. jag letade runt lite till o lite tips från vänner så hittade jag de:)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 20:13

alles klar. migration gick som en dans.
total tid fran bestallning till leverans: 14 dagar. o anda sa lag den i holland i drygt 3.
2.8 - 320/7200 + dvi adapter.
skall gora 'skarm/soff/sang testet' senare. faller, faller inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 20:40

Sitter och installerar lite program på min nya MBP nu och tänkte delge mina första intryck. Jag jämför med en MacBook från sommaren 2006.

+ riktigt bra skärm.
+ tangentbordet är skönare än det på min MB. Mjukare nedslag.
+ svalare yta, inte minst där jag vilar handlederna när jag skriver.
+ skärmen är löjligt enkel att justera i rätt läge utan att för den delen sitta för löst.
+ den nya trackpaden är riktigt skön att låta fingrarna glida över.
+ snyggt med upplyst tangentbord.
+ bra högtalare för att vara en latop, speciellt i jämförelse med en MB!

- inte säker på att jag gillar styvheten i den nya trackpaden.

Kan även tillägga att de vassa kanterna inte stör mig, kan bero på att även kanterna på MB är ganska vassa och att jag då har lärt mig att vinkla handlederna något när jag skriver.

Får återkomma när jag hunnit använda den i daglig verksamhet ett tag.

Senast redigerat 2008-11-11 23:27
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-12 10:16

Levererat 10.32 idag hos morsan o farsan.
Känns som jag börjar få ont i halsen och måste gå hem tidigt från jobbet ...
Host, host

Samtidigt kommer detta mail idag från Apple:

------------------------------------------------------------------
Ändrat leveransdatum
Bästa XXX AB!
Tack för att du handlar hos Apple Store.
Vi vill meddela dig att din beställning nu är på väg, men att vi har haft en kortare försening. Vi räknar nu med att kunna leverera din beställning senast 13/11/2008.
Vi uppskattar att ha dig som kund och ber om ursäkt för eventuella besvär den här ändringen kan orsaka dig.
Med vänliga hälsningar
Apple Store
-----------------------------------------------------------------

En kortare försening ?
3 veckors leveranstid är inte OK.

Men det är ju bättre att de hör av sig med en ursäkt istället för ingen info alls.

Senast redigerat 2008-11-12 10:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-12 19:27

Dags att börja med lite unboxing ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 20:31
Ursprungligen av obibobi:

Dags att börja med lite unboxing ...

Härligt! Ser din MBP och skrivaren men vad har du i de andra lådorna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-12 22:35
Ursprungligen av odelsteken:

Härligt! Ser din MBP och skrivaren men vad har du i de andra lådorna?

Ett lås

och ett väskkit att köra runt laptop, skjortor, papper och annat pga jobbpendling.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-11-12 22:11

Fattar inte hur Apple kan vara så efter och omodern vad det gäller deras sajt och e-store. Känns fruktansvärt långt ifrån kreativ.

Fattar inte statusen?
Skickat till: UDDEVALLA, SE - 10 nov 2008
Beräknat leveransdatum: 19 nov 2008 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus: På väg till kund – leverans enligt schema - 14 nov 2008

Är den aktuella leveransstatusen daterad/taggad innan datum ens varit?
Eller är det ett "kanske leveransdatum"?

Snygg bag;

En sådan brukar leda till frågan

"jasså, tant är teaterinresserad?

Va?

Jo, ni har ju en DRA-MATEN"

Kanke enbart i Götlaborg då...

De brukar spara på ryggen....

min har ankommit ÅF lager.
Bara åka ner och hämta efter jobbet.

Livet är gott!
Nu fattas bara sex ikväll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 18:40

Fick min idag. Det gick sjukt fort att få ersättningsdatorn. Woho! Så nu är jag lycklig. Måste berömma Apple för sjukt snabb och bra support.

Jag har väntat sedan den 31 oktober nu och om 40 minuter är det den 14de november. uuuäh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-14 09:41

Byggkvaliten är bra förutom att det är en springa på 1 mm mellan batterilocket och resten av botten.
Inte lika bra som Jonathan Ive är så stolt över i Apples video om nya MacBooken.
De visar koordinatmätmaskiner som klarar av 1/10000:s mm, men precisionen är som på en gammal Trabant.

Något som är konstigt är när jag använder mobilen att surfa med via Bluetooth så är det OOOOTROLIGT segt, men med min vita MacBook som är 1 år gammal snurrar det på bra.
Filöverföring mellan dator och mobil går däremot lika snabbt på bägge, så det bör inte vara Bluetoothen som spökar.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-11-14 22:26

"Förbereder överlämning till slutlig budfirma"
Vågar man hoppas att måndag blir en lite roligare dag än planerat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-18 14:54

Lite grejor jag hakat upp mig på:

1. trackpaden.
I Safari när man klickar på en länk med Commandknappen intryckt ska en ny tab öppnas.
Funkar ibland.
Hoppas uppdateringen av mjukvaran fixar det.

2. USBportarna sitter för tätt.
utnyttjar man en USBport (T.ex. extern HD) och vill stoppa i ett USBminne som är 2 mm bredare än själva kontakten så får de inte plats brevid varandra.
Jävligt dumsnålt med utrymme där.

3. Varje gång jag startar datorn låter det som CD/DVD spelaren drar igång, även fast ingen skiva finns i.
Ska det vara så ?

-----------------------------------------------------------------------------------------

Positivt:
- Skärmen är underbar. Har inte märkt något glossy-problemet som många gnällde om innan de började levereras.
- Sköna tangenter.
- Många avundsjuka blickar på tåget mellan Gbg och Sthlm

Bevaka tråden