Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirus och brandvägg

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!
Jag har, efter en massa bra tips från er, beställt ny dator. Jag har insett att det blir svårt att klara sig utan tillgång till internet med alla registreringar av program m.m.

Min fråga är: vad rekommenderar ni för antivirus och brandvägg? Det viktigaste är att det är smidigt och inte tar för mycket resurser från musikdatorn. Skulle det dessutom finnas någon gratis eller billig variant vore det inte fel...

Vid tyngre inspelningar förmodar jag att det är läge på att stänga ner nätverket och därefter antivirus och brandvägg. Kan man göra det i en särskild Windowsinstallation så att jag har en installation med och en utan nätverk?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-17 14:51

Brandvägg kan jag varmt rekommendera sunbelt kerio, den är gratis och fungerar prima.

Som antivirus kan du köra Avast, också gratis och fungerar bra.

e det inte enklare att skaffa en hårvarubrandvägg\router\switch vilken inte snor prestanda av ens data - hur många e det som kör det? har en här hemma som inte används längre btw

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-08-17 19:22

Instämmer med Arete om kerio...har kört den i många år nu utan problem...
Något antivirus har jag aldrig kört...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-17 21:58

Som brandvägg kör jag Zonealarm. Gratis och rätt så allmänt omtyckt. Lätt att stänga av utan att det ligger och puttrar i bakgrunden också, vilket jag brukar göra när jag gör musik (då med modem avstängt). Antivirus har jag tröttnat på och kör inte alls :B

Hur är det då med Windows egen brandvägg? Räcker inte den?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-18 09:45

Windows brandvägg funkar hyggligt, men jag har svårt för att gilla den. Inte lika smidig som kerio, samt att den har/hade lite hål, och att den kan släppa in/ut trafik till t.ex. microsoft även fast man stängt igen den helt (kan utnyttjas vid attacker).

Zonealarm är också en vettig brandvägg som jag körde förr, men hade rätt mycket problem med den och den åt prestanda som attan när den kände för det. Kerio har varit mycket stabilare och trevligare än zonealarm än så länge.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 09:57

Arete: Att Z.A. äter prestande har jag inte märkt något av, men jag tycker att det är så jävla fult så jag byter gärna, hah. Kan man själv ställa in vad som ska blockas och så i Kerio på samma sätt som i ZA?

Edit: Iofs.. tog en titt nu och ZA har sammanlagt igång tre processer som sammanlagt käkar 40 meg ram, känns lite väl onödigt mycket.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-18 10:09

Kerio fungerar i stort sett lika som ZA, när du startar ett program så får du sätta en regel för det. Har dock sluppit problemen med att man inte kan få fram regelfönstret som jag ofta fick med ZA (särskilt när man skulle köra spel, då fastnade spelet i fullskärm och gick inte att alt-tabba). Samt att kerio inte käkar upp cpu på samma sätt som ZA får för sig när det är mycket trafik. Skönare interface i kerio också, mycket lättare att hitta på program och ändra reglerna för dom. Tycker också kerio har lite mer inställningsmöjligheter.

Kort sagt, ZA har ingenting som kerio inte har samt att kerio är bra mycket trevligare i mitt tycke.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 10:13

Okai, fänx, då blir det att fixa Kerio i eftermiddag sen då!

när jag senast hade nätkontakt med mjukvarubrandvägg till windows åkte jag Sygate Personal Firewall -- free och den va glad

-- sen skaffade jag hårdvarubrandvägg och sket iallt detta -- men det var var vellan 2.5 år sedan -- all nättrafik idag körs via ett desktoplinux (fedora core 5) windows får inte peta ett SKIT gällande nätkontakt iaf!

kolla grejjerna här: → https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 SHIELDS UP (→?←)

Norton-versionen som följde med datorn går ut alldeles snart, så det är läge att kika efter nytt antivirusprogram, helst gratis...

Har kört med Antivir/Avira på min gamla win98-burk, men hittade även AVG Antivirus när jag letade lite på download.com och den senare har klart mer nedladdningar (om det nu säger nåt om kvaliteten?)... Och nu ser jag att Arete rekommenderarde ett 3e, Avast som också finns med på topp3 på download.
(Det kan förresten va AVG jag kör på gamm-burken nu också, jag var tvungen att byta för ett tag sedan när Avira sluta stödja win98...)

Hursom.... Är det nån som kör med nåt av dessa? Är de ok eller borde man betala??

  • Medlem
  • 2008-11-13 16:33

AVG 8 har inte fått direkt bra omdömen, utan ses som något som slöar ner datorn. Själv kör jag Avast.

Ok, tack för det! Hittade precis fler rekommendationer om att just Avast skulle va resurssnålt och bra, så då testar jag nog det...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-14 12:42

Ja - använder man AVG's surfshield-funktioner så känns 30mbit-lina som ett 28.8modem, de avinstallerade jag illa kvickt. Min licens går ut i december, Avast kanske man borde kolla in då...

Jag har kört AVG free i flera år utan några som helst problem.. aldrig kört nåt surfshield vad jag vet dock, låter lite överdrivet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-14 13:33

Precis. Bara de som segar ner i alla fall, vad jag märkt. (tror inte de finns på free-varianten)

1
Bevaka tråden