Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slowmotion med video - program och kamerainställningar?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 11:48

Ska spela in en slowmotionsekvens och undrar hur man uppnår bästa möjliga resultat utifrån mina tekninska förutsättningar. Inser att film hade varit bättre men nu är de video som gäller.

VILKA KAMERAINSTÄLLNINGAR?
Tex gör det någon skillnad att ha snabbare slutarhastigheten? Är det bättre att spela in i 720p50 än 1080i50? Det kommer visas som SD.
Jag har tillgång till en Sonykamera (XDCam/HD Mpeg 422)

VILKA PROGRAM/PLUGINS?
Sitter på FCP och After Effects, men har även tillgång till Motion.
För något år sedan satt jag på en Avid Adrenalin, om jag minns rätt. Där fanns en plugin som hette typ Liquid Motion, som fixade snygg video-slowmotion. Finns det likvärdig eller bättre för FCP/Motion eller AE?

HUR MYCKET SLOWMOTION?
Vart ungefär går gränsen för att det fortfarande ska se snyggt ut? Skulle vilja kunna ligga på runt 20%. Men gör det hellre lite snabbare och snyggt än långsamt och fult.
Objektet kommer vara ganska stillsamt, vilket jag antar påverkar hur snyggt programmet kan fuska till de extraframes som behövs?

Tacksam för alla förslag! Men undvik gärna spekulationer, skriv bara sånt ni har egen erfarenhet av.

Tack för hjälpen!

Har du Xdcam kan du väl spela in med mer frames än 25? Tror att den klarar typ 50p iallafall. Kolla manualen, vet att Panasonics konkurrent hvx200 klarar av bra slowmotion direkt i kameran.

Ifall du nu filmar i 720p50 så får du ju 50 hela bilder att arbeta med per sekund. Ifall du har videon i 50% hastighet kommer ju det fortfarande att rulla på i 25 fps, alltså en bild mer per sekund än det som biofilm är inspelat på. Du behöver alltså inget avancerat slow-motionfilter för att det ska vara sevärt.

Jag skulle säga att gränsen för snyggt går omkring 25 fps ifall det är ur en 50 fps-film, alltså 50% hastighet. Prova och se, det beror ju på materialet också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 09:42

Tack för tipset. Får ju kompromissa med upplösningen om jag ska spela in 50p, men eftersom det ska visas i SD-upplösning är det ju egentligen inget problem. Undrar ändå om slutarhastigheten spelar in?

Skulle oxå behöva komma ner i lite mer än 50%, så jag tar gärna emot tips om bra filter.

1
Bevaka tråden