Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akustikmaterial för väggar/tak?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta var det subforum jag hittade som verkade passa bäst in, ni får gärna flytta tråden...

Jag har ett rum på c:a 3x4 m som jag funderar på att göra till en hemmastudio. Jag har en Röde-mick som plockar upp bakgrundsljud väldigt bra, så jag tänkte förbättra akustiken i rummet.

Vad finns det för akustikmaterial för tak, väggar, och ev. golv som 1) förbättrar lite vid inspelning och 2) gör att uppspelning av ljud på monitorerna inte studsar runt för mycket?

Som ni märker är jag lite grön, så alla tips är välkomna, även allmänna trivsel-, studio- och inspelnings/mixtips relaterade till ämnet! Dock tror jag inte husvärden skulle uppskatta äggkartonger övertäckta med gardintyg, som en bekant föreslog

Detta är en lägenhet, så det bör gå hyfsat smidigt att sätta upp och plocka ner. Det gör inget om det blir liite åverkan på tapeterna bakom, för de är super-hemska och ska ändå tapetseras om vid flytt. Det är inte betongväggar utan trä/gips. Rummet har ett fönster och två dörrar.

Gärna också tips på riktiga butiker och nätbutiker som säljer materialet.

För att summera:
- var köper jag bra akustikmaterial?
- vad ska jag tänka på när jag inreder? (placering av mick, monitorer, möbler...)

Tack för tipsen, fick fler tips på IRC, bl.a. GoldenAge-kit från Holmerup... "...And the search goes on liksom..." (c) Wanloo

Följer länkar... tackar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-20 08:15

Grymt !

Good luck.

WT

Till micken så kan det vara värt att testa en "sm pro audio the mic thing" , "se electronics reflexion filter" eller liknande.

Ett reflektionsfilter är definitivt värt att tänka på, speciellt då det kan funka att bara ha i ett hörn med något dämpande material bakom. Jag tror det löser det huvudsakliga problemet med att spela in gitarr/sång utan att plocka upp knappnålar som faller och resten av rummet.

Övrigt akustikmeck löser jag nog efterhand tror jag. Det känns lite nervigt att göra alltför dyra och omvälvande ombyggnationer när man bor i lägenhet.

Synpunkter? Tar gärna emot fler råd!

Önskar jag kunde fixa en lista på vad som är gjort och inköpt i rummet jag jobbar i, tänkte ta lite bilder iaf efterssom många frågar om tips. Sitter i ett typiskt litet kontor men som låter fantastiskt bra för sin klossiga grundform. Grundprincipen är ju dämpat runtom främre halvan och diffuserat baktill, dämpningen är två stora vinklade plattor i taket, samma på sidoväggarna och cen tjocka gardiner från golv till tak hörnen, dom går även att dra för hela bakväggen (bakom högtalarna) men då täcks utsikten. Största ingreppet är nog at en extra vägg är insatt bakom mig så att den blir vinklad, det är ju lite överkurs men jag antar att det är det som räddar basen.

1
Bevaka tråden