Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI-interface

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 15:35

Jag har gått och införskaffat mig en ny burkadjävel som jag ska försöka kladda ihop några lyssningsbara låtar på.....

Och då måste ja pensionera mitt trogna gamla MIDI-interface (Emagic Unitor8) som har seriellanslutning. Jag tror inte riktigt på det här med att konvertera seriesnöre till USB nämligen utan tänkte hugga ett MIDI-interface som alltså har USB-kontakt.

Jag har sneglat på Motu Express 128 (8in och 9 ut) men jag vet inget om det. Hur är det med Emagics AMT-interface? De finns med USB-kontakt. Något att ha?

Någon här som har erfarenheter att dela med sig av?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-04 16:15

Tjena David! Emagic köptes ju upp av Apple och sedan har det såvitt jag vet inte tillverkats några interface, och inte heller vävts några mer aktuella drivrutiner. Så jag skulle inte satsa på Emagics interface annat än i aspekten att man köper begagnat och får finna sig att försöka hitta den bästa drivrutinen på vinst och förlust.

Mitt förslag: Leta i stället efter något nytt interface som har det antal portar du behöver och (absolut helst) är class compliant med de eller det operativsystem du kör alternativt kommer vilja köra. Jag har exempelvis ett litet E-mu 2 x 2 som uppfyller önskemålet och lirar underbart så fort jag kopplar det till en dator, inget strul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 15:55

Det är riktigt klokt tänkt av dig, PF. Tack! Jag skulle nog behöva minst 4x4 då jag idag har 4 synthar, men nog på sikt kommer att skaffa mer "outboard" igen. Blir nog en Motu Express 128. Den verkar vettig och jag är ju klart nöjd med andra Motu-produkter jag har haft - så varför inte lixom?

Jag har nästan hunnit att skruva ihop min nya Core 2 Quad med massor av minne och ännu mera hårddisk. Cubase 4 ska installeras tillsammans med den trave mjukispluggar jag äger. Kommer att bli en fröjd att prodda musik igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-05 16:39

Tänk vad mycket vackrare det blir med en enkel thru-kedja på 2 x 2 i stället, hälften så många sladdar och ingen möjlighet till sysex-förvirring! Go E-mu!

Oh, inga thru-kedjor, nej, aldrig!

In och ut till varje synth, så man kan spela och ratta på alla, eller åtminstone datoreditera. Och så man slipper sätta igång alla synthar för att kunna sekvensa den i slutet av kedjan...

AMT-interfacen är bra förresten, men kanske inte vad man vill investera i i dagsläget... (vet inte hur det är med Vista tex?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-05 17:15

Sant, finns ju uppenbara fördelar med both ways. AMT och Vista tror jag "nja" om. Högst.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 20:54

Rizzo: Jag kör fortfarande mitt Emagic Unitor-8 mk1 på en dualcore burk (införskaffades för lite mer än ett halvår sedan) med en seriell ut, Windows XP. Problemet ligger (som alltid när det gäller hårdvara) i drivrutiner om man vill köra Vista, fast det vill jag inte köra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 09:19

Encore: Jag har en seriell anslutning på moderkortet, men jag tror att jag vill ha något nyare idag. Jag vill inte heller köra Vista, men om det krävs vill jag att det ska fungera under både XP64 och Vista.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-06 10:03

Jag tror också på långsiktighet. Så himla surt om man står där en vacker dag med en pryl som bara vägrar låta sig hittas av datorn bara för att tillverkaren lämnat produkten åt ödet.

Faktum är, och detta är en idé... att i och med EU-regler om miljö och så vidare borde faktiskt lagföras att man skulle tvingas uppdatera drivrutiner till gammal hårdvara, så den inte hamnade på sopberget lika lätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 10:35

Är det inte återvinningsavtal och sådant som gäller? Apple är egentligen skyldiga att ta hand om min gamla Emagic Unitor8? De ska ta vara på komponenterna och återvinna det som återvinnas kan.

Fast jag funderar på att försöka sälja den, även om det säkert är stört omöjligt ;o)

  • Medlem
  • 2008-02-06 13:19

Jag kör på PF's gamla ESI M4U och den funkar klanderfritt. Finns i nån XL-version nu och kostar väl runt en tusenlapp. Finns säkert beggad för mindre än hälften.

/Mein

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 01:06

Det blev en Motu Midi Express 128 från Jam - ett av de fulare midi-interfacen på marknaden, men va fasen .. jag ska ju inte glo på det ;o)

Jag väntar på ett Express 128 från Thomann den här veckan, efter en inre och yttre diskussion...

Hade det inte varit för att jag är dumsnål och gjorde en sambeställning med en polare som skulle ha ett Lexicon Omega hade jag haft interfacet hemma för ett par veckor sedan Blir spännande att de hur fult det är!

Ursprungligen av JävelPersson:

Jag väntar på ett Express 128 från Thomann den här veckan, efter en inre och yttre diskussion...

Hade det inte varit för att jag är dumsnål och gjorde en sambeställning med en polare som skulle ha ett Lexicon Omega hade jag haft interfacet hemma för ett par veckor sedan Blir spännande att de hur fult det är!

Är också nyfiken på hur det fungerar..? Ni lär ju ha haft det ett tag nu. Ge oss andra en run-down... Hur upplever ni timingen -- Är den tajt eller ingen skillnad mot era tidigare midi-boxar och hur är det med drop-outs?

Själv har jag en Steinberg Midex-8 som måste ersättas och har sneglat på just Motus Midi Express 128. Har en Nord micromodular som är väldigt midiintensiv och behöver således ett tajt och "säkert" (alltså inga drop-outs) midi-interface.

Jag kör lillasystern till detta ESI - M8U XL.

Det har varit 100% krångelfritt. Kopplade in det i usb-porten (MacBook) så var det klart. Jag kör t.o.m. via hub utan strul, mycket sysex eftersom jag har en Nord Modular.

Rekommenderat!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-11-18 13:56
Ursprungligen av torsig1967:

Jag kör lillasystern till detta ESI - M8U XL.

Det har varit 100% krångelfritt. Kopplade in det i usb-porten (MacBook) så var det klart. Jag kör t.o.m. via hub utan strul, mycket sysex eftersom jag har en Nord Modular.

Rekommenderat!

Det där ser jag som det bästa interfacet eftersom det följer USB standarden för hur midi ska fungera. De andra Emagic, midiman behöver speciall drivers. Kul att det fungerar i praktiken också.

Ok. Inget ont menat men har alltid varit lite skeptisk till produkter från asien-företag som ESI, CME, vågar jag nämna Creative Labs (som numera äger E-MU)...
Försöker själv tänka långsiktigt -- Ett midiinterface köper man, förhoppningsvis, bara en gång, därmed bör det finnas drivrutiner för en lång framtid och MOTU verkar släppa bra produkter och de har funnits länge. Känns stabilt. Dock har jag hört positiva saker om ESI, så M8U kan vara värd att titta närmare på, tack för tipset.

Kom igen! Kan ingen ge mig en recension av MOTU Midi Express 128 och/eller XT?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 21:54

Är ni nöjda med Motun och i vilket OS/program kör ni det under ?

Ah, tackar!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-11-18 21:08

Yamahas ux256 uppdateras ofta oxå!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-18 21:42

Creative & E-mu kan faktiskt rekommenderas. Kör på ett Xmidi 2X2 eller vad det nu heter, funkar hur bra som helst i både Vista å OS X 10.5, 10.4, 10.3.

  • Medlem
  • 2008-11-19 00:42

ESI funkar bra. Dessutom är det väl inget av de tyngre kapitalvaruinköpen man gör så varför ta höjd för så många år framåt?

/Mein

Ursprungligen av Mein:

ESI funkar bra. Dessutom är det väl inget av de tyngre kapitalvaruinköpen man gör så varför ta höjd för så många år framåt?

/Mein

Stabilitet är ledordet!

  • Medlem
  • 2008-11-19 09:34

Ok, då kan jag rekommendera ESI.

/Mein

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-20 23:51

Giberbirbarbel! Balablappan blallblaaa!

Jag söpte en EDIROL UM3x i våras , 3x3 bra pris i sin klass, den funkar bra,
inge strul har inte ens orkat updatera drivisen för den gör va den ska tycker
ja, trallalla la la la laaaa!:'( O:-) :"> :"> O:-)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-21 01:00

Ja, att uppdatera drivisen blir väl aktuellt framöver om växthuseffekten inte ger med sig.

1
Bevaka tråden