Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snow Leopard 10.6 redan första kvartalet 2009?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sidde:

x86-64 får en prestandaboost av 64bitar ja. En 32bitars processor kan ju inte köras i 64bitars läge det så det var väl självklart eller?

Du skrev x86..det betyder 32 bitars CPU. intel anammade AMD64 x86 och det är ju den arkitekturen som det går att köra 64 -bitars OS på.
Apple använde vanliga (32-bitars) x86 i sin första generation intelburkar (Core Duo)

Core Duo burkar kommer inte att kunna köra Snow Leopard eller Vista 64 (eller Windows7 -64)

Från Core 2 Duo använder man AMD64-X86 arkitektur.

x86-64 - Wikipedia, the free encyclopedia

Intel Itanium "Titanic" använde IA-64

Senast redigerat 2008-11-23 15:42
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-23 15:14
Ursprungligen av Macce65:

Du skrev x86..det betyder 32 bitars CPU. intel anammade AMD64 x86 och det är ju den arkitekturen som det går att köra 64 -bitars OS på.
Apple använde vanliga (32-bitars) x86 i sin första generation intelburkar

x86-64 - Wikipedia, the free encyclopedia

Intel Itanium "Titanic" använde IA-64

Finns inget som säger att x86 är lika med x86-32. Det har däremot blivit de facto i vissa områden att använda det så.
Jag kodar endel ASM, och i ASM-världen ser jag ingen som helst skillnad på att säga x86 till 16 eller 32bitar, så varför skulle det vara skillnad på att säga det till x86-64 då. Det är mer själva arvet man syftar på mer än vilket antal bitar det är. Men visst, de-facto är det ett vanligt förekommande att kalla x86 enbart till 32bitar. Men det är rent definitionsmässigt fel, eftersom x86-32 hanterar 16 bitar precis som AMD64 hanterar 32bitar.

x86 användes redan på tiden där man ville klumpa ihop alla typer av intels cpuer av samma arv, 16 och 32bitar. Därav X-et framför 86. för att separera det från 8086, 286 och 386.

Ursprungligen av Ylan:

Har förstått att systemet hanterar 32-bitarskod utan problem. Vilket betyder att de gamla 32-bitarsdrivisarna fungerar utmärkt. Dessutom finns det en massa tillfällen då det enda 64-bitar tillför är större minnesåtgång (ett heltal blir dubbelt så stort i minnet etc.)

Ylanß

Det går utmärkt att köra 32-bitars applikationer under ett 64-bitars OS förutom att man då inte kan adressera mer än max ca 3,2 gb minne per process.

Däremot måste man ha 64-bitars drivare till en 64-bitars kärna och eftersom Snow Leopard kommer att få en 64-bitars kärna måste man använda 64-bitars drivare. Vad är det annars för mening att gå över till 64-bitars kärna?

AppleInsider | Road to Mac OS X Snow Leopard: 64-bit to the Kernel

"Along with these advantages comes the necessity of upgrading all of the kernel's drivers to 64-bit, including any provided by third parties. Again, that's because 64-bit programs can't load and run 32-bit plugins, and vice versa. That means Mac users will need to do the same driver upgrade that Windows Vista users did. "

Nu måste det skrivas en massa 64-bitars drivare till OS X Snow Leopard.

Skriver f ö detta på en Vista 64 SP1 med 8gb arbetsminne och med 11:e generationen ATI 64-bitars grafikdrivare (22 månader efter OS release) inklusive ATI Stream med stöd för GPU-acellerationen i CS4.
Geek-News.Net: AMD Details ATI Stream, GPU-Accelerated Computing
Numera finns det 64-bitars Vista drivare till nästan all modern hårdvara.

När Snow Leopard släpps kan Adobe börja arbetet med en 64-bitars version av CS4 med stöd för GPU acceleration (som redan finns i versionen för Vista 64)

Senast redigerat 2008-11-23 14:59
Ursprungligen av planB:

Då får man förbereda sig på en massa strul med kringutrustning då.

När jag gick över till Vista 64 SP1 i våras fick jag överge en gammal scanner och ett USB-modem (för att kunna faxa två gånger om året) annars hittade jag 64-bitars drivare till allt annat.
Apple (och partners) jobbar säkert för fullt med 64-bitars drivare till Snow Leoprad nu.

Ca 20% av alla Vistalicenser är 64-bitars nu, dvs ca 40 miljoner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 08:44

Jag skulle gladeligen betala 5.000/dator för ett Apple tillverkat PIM istället för MS Entourage. Alltså Entourage är inte så smart helt enkelt. Men det sitter ihop, det gör inte Adressboken, iCal, Mail mens dom ändåhåller på kan dom köpa omnigruop så kan man få omnifocus och omnioutliner ihopkopplat på nåt sätt.

/Tangen

Neeeej snälla gör inte en bloatware!
Jag gillar enkelheten med ett program för en sak. Att de sedan sitter ihop på ett smart sätt är det som tilltalar mig.

Det är extremt få människor som utnyttjar Outllok/Entourage kapacitet mycket pga av att klientprogram är så pass avancerade.

Kommer det vara så att alla utvecklare måste släppa uppdateringar av sin program för att kunna köra 10.6?

Tänker tex på Photoshop cs4 som just kom...

Ursprungligen av jurassic579:

Kommer det vara så att alla utvecklare måste släppa uppdateringar av sin program för att kunna köra 10.6?

Tänker tex på Photoshop cs4 som just kom...

Det kan vara så att Adobe sitter med utvecklarlicenser och har betor av 10.6.

Ursprungligen av jurassic579:

Kommer det vara så att alla utvecklare måste släppa uppdateringar av sin program för att kunna köra 10.6?

Tänker tex på Photoshop cs4 som just kom...

Det beror på vad du menar. Om du undrar om alla program måste omarbetas för 10.6 så är det inte så. Gamla program fortsätter att fungera. Däremot kan det finnas vissa undantag när filer ligger på andra ställen. Ett program är kanske hårdkodat mot att ett bibliotek ligger på en specifik sökväg. Systemanrop kan ändras o.s.v. De allra flesta programmen har inga problem med nya systemversioner.

Men innan du uppgraderar bör du undersöka om de program du använder har problem med den nya versionen och i så fall se om det finns nya versioner eller alternativa program som du kan använda istället.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-20 09:50

Sitter fortfarande med Tiger och trivs men har funderat på att uppgradera mig till 10.5 och införskaffa en Time Capsule, men om jag nu har klarat mig så länge kanske man ska vänta på 10.6...

Nej, ta det lugnt...10.7'an is the shit.

Ursprungligen av gunek:

Sitter fortfarande med Tiger och trivs men har funderat på att uppgradera mig till 10.5 och införskaffa en Time Capsule, men om jag nu har klarat mig så länge kanske man ska vänta på 10.6...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 18:40

Jag tror att Steve kommer att visa upp och släppa en ny utveckarversion Mac OS X 10.6 på MacWorld SF. Uppdateringen kommer bara fungera på Intel, 2GB RAM, kosta 29 dollar om man har 10.5 och släppas 24 Mars.

Bevaka tråden