Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera frågetecken angående 3G/tele2?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, jag köpte en italiensk olåst iphone 3g och fixade sedan abonnemanget tele2 kompis. Nu har jag märkt några konstiga saker som jag hoppas att någon skulle förklara åt mig.
Jag har för det första testat ALLA inställningar som finns på internet angående abonnemang/3g inställningar osv. Problemet jag har är att jag kan inte surfa på 3Gnätet, dock kommer 3Gsymbolen upp där uppe, och en sak som är riktigt konstig är att om jag sätter på Edge via Bossprefs så funkar 3g plötsligt?(dock erbjuder ju inte Tele2 Edge, right?
Och när jag gör ett speedtest (i.dslr.net/tinyspeedtest.html) så får jag hastighet runt 250kb/sek som HÖGST, och det är ju alldeles för lite för 3gsurfning?
DOCK ÄR DET ÄNNU ETT FRÅGETECKEN ÖVER DET HELA. När jag surfar på 3gnätet så verkar ju det ändå gå rätt fort, ta t ex National Geographic - Inspiring People to Care About the Planet, den hemsidan laddar jag, när jag använder mitt 3gnät, på 18sekunder, och det är väl ändå rätt fort?
Alltså..jag får bara igång 3G när jag sätter på edge via bossprefs samtidigt, jag får jävligt dåligt på speedtesten, men jag laddar nationalgeographics hemsida på 18 sekunder...Nu är alltså frågan, vad fan är det för uppkoppling jag surfar på egentligen, det finns väl inte möjlighet till att jag använder mig av GPRSnätet, 18sek för nationalgeographic är tok för snabbt för det?? Är det verkligen 3G jag använder? Krävs det någon slags aktivering av mitt tele2 3gkort som görs via telefonsamtal med support?

tack för att ni orkade läsa igenom, mvh andres

EDGE = GPRS(i princip, tekniken iaf) och Tele2 har GPRS. Det är alltså detta du aktiverar i BossPrefs.
Du har alltså 3G-sybolen och inte GPRS-symbolen uppe i systemfältet?
Men nej, 18 sek för den sidan låter aningen snabbt för att vara GPRS.
Har du inte haft 3G tidigare kan en aktivering behövas, ja. Ring Tele2 och fråga, kanske det smartaste.

Uppdatering!

det tar cirka 25sekunder snarare att komma in på hemsidan. En till sak jag märkte är att jag alltid har den blåa cirkeln framme höger om operatörens namn i vänster hörn, även om jag har edge/3g/dataroaming/wifi avstängt. Har detta någon betydelse för något ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-20 16:58

Tele2 har fortfarande inte Turbo3G utan erbjuder bara 384kb/s så 250kb/s är inte alls dåligt. Runt 300 är max vad du kan få med tanke på overhead med mera.

Den blåa cirkeln betyder GPRS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-25 11:42

jag har en grekisk iphone 3g, tele2-simkort av 3g-typ (finns gsm-sim också) och kan surfa med 3g. det går mycket snabbare än med gprs. det står telia när jag har 3g-täckning.

  • Medlem
  • 2008-11-25 22:04
Ursprungligen av desh:

jag har en grekisk iphone 3g, tele2-simkort av 3g-typ (finns gsm-sim också) och kan surfa med 3g. det går mycket snabbare än med gprs. det står telia när jag har 3g-täckning.

Samma här.
Kör med rebelsim och tele2.
Till en början fick jag upp telia g3 i vänstra hörnet och bra fart i safari.
Efter några dagar får jag bara S COMVIQ och betydligt segare uppkoppling.
Speetest avslöjar 43,8 kbit/sec

Någon som har ngt tips?

Senast redigerat 2008-11-25 23:03
  • Medlem
  • 2008-11-25 23:06

Plötsligt indikerar iphone : telia 3G
och speed testen ger 418 kbit/s !
Hur styrs detta, och vad kan man göra för att få 3G med tele 2 och rebelsim?

Någon?

Ursprungligen av erikm:

Plötsligt indikerar iphone : telia 3G
och speed testen ger 418 kbit/s !
Hur styrs detta, och vad kan man göra för att få 3G med tele 2 och rebelsim?

Någon?

Eh, vadå styrs?
När du har 3G-täckning går det snabbare än när du bara har GPRS-täckning.

  • Medlem
  • 2008-11-26 09:08
Ursprungligen av theplague:

Eh, vadå styrs?
När du har 3G-täckning går det snabbare än när du bara har GPRS-täckning.

OK

Har i så fall extremt svårt att få kontakt med 3G täckningen med iPhone till skillnad från SE lur med samma abonnemang samma plats. (Kungsholmen, Rebelsim och Tele2)

Ursprungligen av erikm:

OK

Har i så fall extremt svårt att få kontakt med 3G täckningen med iPhone till skillnad från SE lur med samma abonnemang samma plats. (Kungsholmen, Rebelsim och Tele2)

Men du får alltså 3G-täckning på andra ställen?

  • Medlem
  • 2008-11-26 18:05
Ursprungligen av theplague:

Men du får alltså 3G-täckning på andra ställen?

Extremt svårt att få kontakt med 3G oavsett var jag befinner mig i Stockholm (där det inte är några som helst problem med SE lur)

  • Medlem
  • 2008-11-26 18:45
Ursprungligen av theplague:

Men du får alltså 3G-täckning på andra ställen?

3G täckningen är inte plats knuten. Till en början gick det finfint med anslutningen, men nu är det i stort sett helt kört - på samma adress där det tidigare fungerat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-26 18:52

Sånt du får räkna med när man du kör fakesim.

1
Bevaka tråden