Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 19:22
Ursprungligen av obibobi:

Lite grejor jag hakat upp mig på:

1. trackpaden.
I Safari när man klickar på en länk med Commandknappen intryckt ska en ny tab öppnas.
Funkar ibland.
Hoppas uppdateringen av mjukvaran fixar det.

2. USBportarna sitter för tätt.
utnyttjar man en USBport (T.ex. extern HD) och vill stoppa i ett USBminne som är 2 mm bredare än själva kontakten så får de inte plats brevid varandra.
Jävligt dumsnålt med utrymme där.

3. Varje gång jag startar datorn låter det som CD/DVD spelaren drar igång, även fast ingen skiva finns i.
Ska det vara så ?

-----------------------------------------------------------------------------------------

Positivt:
- Skärmen är underbar. Har inte märkt något glossy-problemet som många gnällde om innan de började levereras.
- Sköna tangenter.
- Många avundsjuka blickar på tåget mellan Gbg och Sthlm

1. Har inga problem med detta på min.

2. Håller med, upptäckte att jag inte kunde ha musen inkopplad samtidigt som jag ville köra med Telenor mobilt bredband. Tur att de hade Telia HomeRun WiFi där jag stötte på problemet...

3. Japp, men ljudet är mycket lägre och kortare än t.ex. på min MB från 2006. Jag tror att ljudet är att DVD-spelare kollar om det är en skiva i. Bara spekulationer dock, någon som kan bekräfta/dementera?

För övrigt håller jag med om att skärmen är fantastisk. Jämfört med min MB är den både skarpare, ljusstarkare och mindre glossy när den är igång. Läckert!

3. tror CD/DVD'n gör en kontroll om det finns en skiva i det låter lite klick-klack om det. Inget att oroa sig för.

haha fan va gött...
Enligt Macoteket fanns 1st Macbook pro 2.8 i lager (jo tjena) tänkte jag men beställde... visade sig att så inte var fallet en bugg i systemet sa försäljaren, jo hela företaget är väl en stor bugg i sig
Beställde då på Apple Store i Torsdags 20/11 sent på EM... 8 dagars bygge med leverans V 51 ungefär.
Till min förvåning så kollade jag Apple Store idag och nu är den redan skickad

Måste nog varit den snabbaste bygget av en 2.8:a hoppas de inte glömt skärm, hårddisk i datorn nu då hehe

Shit va bra då kanske man har den innan helgen eller vad tror ni?

Macoteket har 35 arbetsdagar på sina leveranser av 2.8:an det är i början av nästa år

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-24 10:00
Ursprungligen av motif:

haha fan va gött...
Enligt Macoteket fanns 1st Macbook pro 2.8 i lager (jo tjena) tänkte jag men beställde... visade sig att så inte var fallet en bugg i systemet sa försäljaren, jo hela företaget är väl en stor bugg i sig
Beställde då på Apple Store i Torsdags 20/11 sent på EM... 8 dagars bygge med leverans V 51 ungefär.
Till min förvåning så kollade jag Apple Store idag och nu är den redan skickad

Måste nog varit den snabbaste bygget av en 2.8:a hoppas de inte glömt skärm, hårddisk i datorn nu då hehe

Shit va bra då kanske man har den innan helgen eller vad tror ni?

Macoteket har 35 arbetsdagar på sina leveranser av 2.8:an det är i början av nästa år

Kan ju alltid hoppas. Sj så har jag precis fått min skickad från Sverige nu till Irland (Där jag bor), så kommer ha den i morgon:) Underbart. Sitter o bara längtar tokigt mkt.
Tog dock inte 2.8, utan 2.53 med 250GB 7200rpm HDD ist.

Ännu mer förvånad blir jag när jag söker på UPS

Ditt paket är i tid med planerat leveransdatum den 26/11/2008.

Sändningsnummer: XXXXX xxxxxxxxxxxxx
Typ: Paket
Status: På väg - I tid
Tidsbestämd leverans: 26/11/2008
Skickat till: FRISTAD, SE
Sända eller fakturerade den: 24/11/2008
Produkt: WORLD EASE
Service: UPS SAVER
Vikt: 4,90 Kg

26/11 ????? DENNA VECKA om 2 dagar... shit

Fusk och nu på fredag har jag väntat i en månad på min 2.53a :\

Ursprungligen av SoundDesign:

Fusk och nu på fredag har jag väntat i en månad på min 2.53a :\

Men detta är min 3:e beställning då jag velat fram o tillbaka för leveranstiderna varit för långa, första beställningen la jag ju då de släpptes men då kändes det inte aktuellt att få den i slutet av Nov hehe men nu är vi ju där ändå!

jaja den som väntar på något gott brukar det heta, men efter tiden då man väntat 5 månader på sin G5 när den introducerades så är man inte lika sugen på vänta på ngt gott!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 12:47

Sitter här nu med min nya MBP iaf, 2.53GHz 250GB 7200rpm. Vacker som få, o kan inte leka nu eftersom de är jobb som gäller. Kan knappt bärga mig innan jag kan gå hem i eftermiddag.

Ursprungligen av Minto0:

Sitter här nu med min nya MBP iaf, 2.53GHz 250GB 7200rpm. Vacker som få, o kan inte leka nu eftersom de är jobb som gäller. Kan knappt bärga mig innan jag kan gå hem i eftermiddag.

Ringde själv skitföretaget UPS men jo dem skall leverera den imorgon

Tycker dock UPS är ett konstigt företag då jag angav hemadress utan tänka mig för så kommer den skeppas dit oavsett om man är hemma eller inte så körs den ut!
Man skall alltså ta ledigt från jobbet och invänta en hel dag för de kan ju inte säga vilken tid inte heller slå en signal så man kunde åkt hem i förväge snabbt nej absolut inte!
Vi kör ut och är ni inte hemma går den tillbaka till JKPG och körs ut dagen därpå till ny adress om man vill välja det.
Jag kan tycka att ett samtal är billigare än 18 mils körning

vilket slöseri men men

köpte min första MacBook nu. Har några saker jag funderar på.
1.Det är större springa på ena sidan av skärmens fäste någon mer som inte gillar när det inte är symetriskt?
2.det blinkar till ibland när man haft skärmen ihopfälld. Uppvärmning?
3.lätt att sladden till mina högtalare i hörlursingången drar man ut sladden någon mm förloras allt ljud,sitter inte så hårt som på min itouch.
Ni som har en eller kan mer än jag.lugna mig hehe. Är väldigt petig med sånna här grejer.
//marcus

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 15:07
Ursprungligen av zeppelin:

köpte min första MacBook nu. Har några saker jag funderar på.
1.Det är större springa på ena sidan av skärmens fäste någon mer som inte gillar när det inte är symetriskt?
2.det blinkar till ibland när man haft skärmen ihopfälld. Uppvärmning?
3.lätt att sladden till mina högtalare i hörlursingången drar man ut sladden någon mm förloras allt ljud,sitter inte så hårt som på min itouch.
Ni som har en eller kan mer än jag.lugna mig hehe. Är väldigt petig med sånna här grejer.
//marcus

1. har inget märkt på min iaf.
2. Uppvärmning behövs inte på en LED skärm. undersök vad som händer egentligen.
3. Det beror nog mest troligt på att du har en lite sliten sladd, och de kan beror på att dom har börjat använda annorlunda honor eftersom dom nu mera stödjer iphone hörlurarnas "play" "pause" o "stop" osv... kan ha med de o göra.

Då har den anlänt.. Beställd i Torsdags skeppades i Måndags och PP Onsdag..

TACK APPLE, TACK UPS!

Macbook Pro 2.8 Ghz 320 GB HD 7200 rpm

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-11-26 22:08
Ursprungligen av motif:

Då har den anlänt.. Beställd i Torsdags skeppades i Måndags och PP Onsdag..

TACK APPLE, TACK UPS!

Macbook Pro 2.8 Ghz 320 GB HD 7200 rpm

Oooh, ser väldigt bra ut! Vill ha

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-27 00:49

min ersättnings maskin (2.4ghz standard konfiguration macbook pro) håller på att byggas vid detta tillfället, borde vara klar för skeppning på torsdag eller fredag.

Ursprungligen av belola:

min ersättnings maskin (2.4ghz standard konfiguration macbook pro) håller på att byggas vid detta tillfället, borde vara klar för skeppning på torsdag eller fredag.

Vad var det för fel på din dator då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-27 21:49

SoundDesign:

ständiga frysningar samt 5 kernelpanics på en vecka på en splitterny maskin.

testade allt som gick att testa, och trots ominstallation av os:et så fick jag fortfarande inte bort frysningarna och kernel panics.

Uuuh, creepy. Man börjar ju bli nervös nu. Ska felsöka min dator som fan när det kommer. Tycker man läser om överhettade processorer och fläktar som inte reagerar, blackscreen när folk spelar, frysningar. Nej fyy vad jag hoppas på att jag ska slippa allt strul. Har väntat exakt en månad och har inte lust att vänta en till om det skulle vara något fel på min maskin :\

Beställt en MBP 2.53 med 250gb 7200rpm. När SSD går ner, slänger vi i en sån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-01 16:01

Fick min ersättnings burk mbp pro idag!, den "känns" bättre t.e.x trackpaden känns förbättrad på något sätt. I vilket fall så kan endast tiden avgöra om denna ersättnings burk är hel eller om den också måste bytas ut.

Har precis upplevt min första kväll med en mac någonsin. Det blev en Pro av den billigaste sorten. Är i stort sett nöjd. Många nybörjarproblem har jag redan stött på, bland annat av den enkla typen som hur i h man installerar ett program. Det mesta har löst sig men jag ska nog på mac-kurs hos någon vän som kan lära en ett å annat.

Nu till smolket. F8 är krokig som för många andra, men det jag upplever som det jobbigaste är skärmen som blöder. När dockan(?) är framme syns det inte men tittar man på film med mörka partier syns det tydligt att ljuset tränger sig igenom olika mycket med några centimeters mellanrum i nederkanten av skärmen. Samma sak i vänsterkanten, dock inte lika tydligt. Någon annan som har liknande bekymmer?

Köpte ju en Pro delvis för att skärmen påstods vara bättre. Är detta något man ska räkna med på en bärbar dator kan jag nog lära mig leva med det men annars känns det lite tråkigt. I övrigt tror jag att switchen var ett bra val.

En sista grej, läste någonstans om folk som diskuterade vilken panel de hade fått, hur kollar man det?

Det lät inte bra. Vet dock inte om det är något att reklamera.

Sök gärna på forumet om du har några frågor! (Att installera program är enkelt. Dra programmet till mappen "Program" som du hittar i Finder. När det finns i den mappen startar du det för att installera! Resten av frågorna tar vi i andra trådar dock, så att det inte blir ytterliggare OT. Men välkommen hit, hoppas vi kan hjälpa varandra!)

Ursprungligen av henkebarn:

Det lät inte bra. Vet dock inte om det är något att reklamera.

Sök gärna på forumet om du har några frågor! (Att installera program är enkelt. Dra programmet till mappen "Program" som du hittar i Finder. När det finns i den mappen startar du det för att installera! Resten av frågorna tar vi i andra trådar dock, så att det inte blir ytterliggare OT. Men välkommen hit, hoppas vi kan hjälpa varandra!)

Tack för välkomnandet!

Har nu slagit på datorn efter att ha sovit på saken och det är i mina ögon fortfarande inte vackert. Ser ut som om någon robot gått bärsärk med skruvdragaren när panelen dragits fast så det bildats glipor där ljus tränger fram. Någon som är av annan åsikt än henkebarn gällande reklamation? Det känns tämligen långt ifrån premium, vilket resten av resten av datorn utstrålar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 09:50
Ursprungligen av Köörmit:

Tack för välkomnandet!

Har nu slagit på datorn efter att ha sovit på saken och det är i mina ögon fortfarande inte vackert. Ser ut som om någon robot gått bärsärk med skruvdragaren när panelen dragits fast så det bildats glipor där ljus tränger fram. Någon som är av annan åsikt än henkebarn gällande reklamation? Det känns tämligen långt ifrån premium, vilket resten av resten av datorn utstrålar.

Jag vet inte vad du refererar till nu, men jag har inte haft något som helst problem med min ännu. Jag har iof bara haft den en vecka, men inga konstiga tangenter, inga konstiga vilor som inte går o väcka, o usbportarna tycker jag inte sitter tajtare än någon annan dator.
Jag har inte användt det kraftfullare grafikkortet ännu, men som sagt, känns som en mycket gedigen dator, som uppfyller alla mina förväntningar, o i byggkvalité mer än mina förväntningar.

Ursprungligen av Minto0:

Jag vet inte vad du refererar till nu, men jag har inte haft något som helst problem med min ännu. Jag har iof bara haft den en vecka, men inga konstiga tangenter, inga konstiga vilor som inte går o väcka, o usbportarna tycker jag inte sitter tajtare än någon annan dator.
Jag har inte användt det kraftfullare grafikkortet ännu, men som sagt, känns som en mycket gedigen dator, som uppfyller alla mina förväntningar, o i byggkvalité mer än mina förväntningar.

Det låter som en stabil burk du fått tag i. Jag refererar till mitt tidigare ingägg, nummer 530, om min blödande panel. Inget du upplevt Minto0?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 11:07
Ursprungligen av Köörmit:

Det låter som en stabil burk du fått tag i. Jag refererar till mitt tidigare ingägg, nummer 530, om min blödande panel. Inget du upplevt Minto0?

Nej inget alls faktiskt. Menar du att de "läcker ljus" någon stans i panelen eller vad?!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-03 08:14

Hej alla Mac-o-holics!

Jag gjorde min switch 2004 och sitter fortfarande med min PB12" (se http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/254345-pb-12-g4-1-5ghz-hur-h-rddisk-fixar.html#post1651815) och är mycket nöjd med den maskinen. Mer risk för att vara aningen O/T och framför allt att svära i kyrkan känns den här tråden inte som en pepp för att köpa nya MB/MBP - alls.

Ni som har varit med länge i den här världen: är det vanligt med så många barnsjukdomar på laptops från Apple? Skeva tangenter, lösa skärmar, blödande paneler, vassa kanter, för tighta usb-portar osv osv ... Förlåt att jag förstör stämningen men jag undrar bara lite då jag inte har råd att köpa dator var annat år(som ni ser av vad jag har för dator nu O:-) )

Ja, i vänsterkanten och i nederkant läcker bakgrundsbelysningen igenom starkare punktvis. Ser ut som om panelen är för hårt åtskruvad/nitad så den rest sig mellan fästpunkterna. Inget som syns vid vanligt arbete vid datorn men direkt i mörka scener vid filmtittande. Sänker jag bakgrundsbelysningen till ett minimun så syns det knappt men så kan jag ju inte ha det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 11:32
Ursprungligen av Köörmit:

Ja, i vänsterkanten och i nederkant läcker bakgrundsbelysningen igenom starkare punktvis. Ser ut som om panelen är för hårt åtskruvad/nitad så den rest sig mellan fästpunkterna. Inget som syns vid vanligt arbete vid datorn men direkt i mörka scener vid filmtittande. Sänker jag bakgrundsbelysningen till ett minimun så syns det knappt men så kan jag ju inte ha det.

Jaha, nej sånt har jag inte märkt något av, o jag har mer eller mindre bara användt min i totalt mörker, så borde kanske har sett det då. Men som sagt, inget jag sett iaf:)

Okej, då blir det nog ett samtal till Apple. Får sjunga ut mitt missnöje och hoppas på det bästa. Hittade en bild som visar precis mitt problem. Hoppas det okej att länka rakt av..

http://farm4.static.flickr.com/3244/3078650717_2797e0d17f_b.jpg

Ska väl tillägga att min ser ut som den till vänster..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 12:54
Ursprungligen av Köörmit:

Okej, då blir det nog ett samtal till Apple. Får sjunga ut mitt missnöje och hoppas på det bästa. Hittade en bild som visar precis mitt problem. Hoppas det okej att länka rakt av..

http://farm4.static.flickr.com/3244/3078650717_2797e0d17f_b.jpg

Ska väl tillägga att min ser ut som den till vänster..

Aha, Nej jag har inte sett de på min iaf. Jag ska kolla för säkerhetsskull ikväll när jag kommer hem o se om jag kan se ngt sånt.

Ursprungligen av Ricard:

Och det har ni betalt runt 20k för? Det är ju rent ut sagt dåligt! Hur tror de att de skall knna behålla marknadsandelar och tom öka när de säljer skräp?

Men till skillnad när man köper en PC av alla dess olika slag, så får man ju support, snabb hjälp o sakerna fixade snabbt o smidigt. O ja, jag har PC bra länge, o jag jobbar dagligen med dom, så jag vet vad jag pratar om. Finns inget annat företag som har vart i närheten av den support o hjälpsamhet som man får från Apple enligt min erfarenhet iaf.

Bevaka tråden