Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genusdebatten på 99.se

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Instämmer Richard.
Jag skulle ha lytt mitt råd till mig själv i #30 och inte svarat på Barons fråga.

Mina första inlägg här på 99.se i februari-08 handlade om att det kanske behövs "Mac-a-Dam", dvs en vrå för bara datorintresserade kvinnor här. Fick inte många svar på det och tror bara ca två var aktivt intresserade. Och själv vet jag inte om jag är helt klar över syftet med det.

Men för att återgå till Goflorps första fråga om män och kvinnor skriver olika.
Det är nog mest likheter men jag tror att de olikheter som finns ger "grus i maskineriet".
För att ta ett ex igen (om jag vågar;) )= se här: http://www.99.se/itunes/255437-tv-shows-i-itunes.html#post1665949. Tekniskt sätt tycker jag det är fel att skriva "Nej." på frågan eftersom Capeman inte kan veta om det är någon annan som vet "om/när iTunes kommer att införa köp av TV- avsnitt i Sverige ?". Män svarar som om dom står där alldeles själva och de vill visa vad de kan för att hjälpa andra. Kvinnor svarar genom att titta sig omkring och även se andra möjligheter. I botten är det naturligtvis något som är bra för mänsklighetens överlevnad. Män har en beredskap att ge sig ut och agera och försvara. Kvinnor vänder sig inåt och skyddar hem/barn. Men tyvärr behövs inte denna skillnad så mycket i vår tid. Män behöver inte ge sig ut och jaga och kvinnor vågar lämna hemmet och barnen får vara på dagis. Jag tror att vårt språkbruk har genetiska och biologiska grunder.

Exempel 1 ➽ Jag var tvungen att åka iväg till sjukhuset under en arbetsdag eftersom jag plötsligt blev dålig. Inget allvarligt men tillräckligt för att oroa mig mycket. Jag frågade en man på arbetsplatsen om biltransport och fick ja. Vi åkte iväg och han satt tyst nästan hela tiden. Ingen fråga om "vad är det med dig ?" eller "vad har hänt ?" utan bara gjorde det jag bad honom om. Så skööönt och så rätt i just den situationen !
En väninna hade frågat "men oj vad har hänt ?" eller "stackars dig, berätta nu !" och jag hade bara mått sämre.

Exempel 2 ➽ Jag var hemma i en besvärlig halsfluss. Min dåvarande man sa "då går jag iväg på kvällsmötet". Jag; "jamen ska du inte vara hemma nu ?". Han; "men du sa ju att du mådde hyfsat !". Jag; "men...ähh !".
En syster/mamma/väninna hade frågat mer omkring hur jag mådde och försökt pigga upp mig och gjort att jag glömt bort att det fanns två "fotbollar" i halsen. Män glömmer ibland att läsa mellan raderna.

Han hon och Hän !

Det som är roligt att se om man tar ett steg ut från sig själv och betraktar sig själv utifrån.

Jag gör själv "tabben" att utelämna en hel del när jag pratar om andra. Det kan vara så enkelt att jag förutsätter att "folk" är män, heterosexuella osv. Det blir så helt automatiskt.

Därför blir jag glad när jag KOMMER IHÅG att skriva "han/hon", "honom/henne", "partner" (istället för man/fru) och på så sätt inte trampar någon på tårna.
När jag alltså kommer på mig själv att, nä, nu är du slarvig....

Ser i andra diskussioner om genitalier förutsätts det att den som är inblandat förutom ägaren är en "fru/sambo/fästmö" - varför inte använd PARTNER så kan även män som lever tillsammans med män känna sig delaktiga i skämtet.

Finska språket har jag förstått har ett pronomen som inte är könsbundet;

Han Hon och Hän.... Hän har alltså ingen könskoppling. Himla smidigt.

Jag tror bara det finns OLIKA svar från Olika personer.
En del är bra. Andra mindre bra.

Skall man gå på vad som säjs ovan så skall jag INTE tycka svaren från Klarabara, mija, KaRo och andra kvinnor vara tillräckligt tydliga/logiska/"korrekta".

Skitsnack, svaren från damera är lika bra/dåliga som allt annat.

Jag tror variansen i svaren är större beroende på person än att det skulle vara kopllat till kön.

Som jag säger till mit brorsbarn, Amanda när hon ifrågasatte om jag kunde sticka - det kan jag (det blir ite så bra, men jag övar dåligt nuförtiden).

Jag sa då att det finns inga saker man inte kan eller kan göra beroende på att man är kille eller tjej. Med några få undantag - för det är så få saker man gör med snippen eller snofsan. Så det så.

Två veckor senare hade hon kalas och kärringarna i släkten fick se hennes samling med luftgevärspokaler och utbrast i förtvivlan hur "opassande" det var för en liten flicka att hålla på med gevär och sånt.

- En skjuter la inte med snorren, blev det korta svaret.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror variansen i svaren är större beroende på person än att det skulle vara kopllat till kön.

Håller med; det finns dumjönsar som inte kan uttrycka sig på ett korrekt och Christian-godkänt sätt bland både herrar och damer. Hade jag haft tid hade jag modererat hela högen.

Men visst är män och kvinnor olika, och då inte bara utifrån könsorgan, bröstfunktion och vad fettet sätter sig runt 30 utan även i vårt språk. Män är mer sak- och prestationsinriktade i sitt språk medan kvinnor är mer relationsinriktade.

/c

Skärpning min(a) dam(er) och herrar. Sluta petimetertjafsa om enskilda exempel och återgå till ämnet.

Grundfrågan för denna tråd är jäkligt viktig och handlar ytterst om huruvida 99.se är ett lika bra ställe för kvinnor som män att hänga på.

Vi vet alla att det är alldeles för få kvinnor som är medlemmar, i synnerhet aktiva medlemmar och här måste vi, menar jag, vara maximalt öppna för om kulturen och jargongen som dominerar på 99.se underlättar eller försvårar ett större kvinnligt deltagande.

Jag är inte säker på att jargongen på 99.se är direkt försvårande, men jag känner mig tämligen övertygad om att den i vart fall inte är underlättande.

Och redan det är illa nog.

Du har en poäng där. Som man är man uppfostrad vid en del "goa" saker.

Man står vid sitt ord. Bestämdhet. Svar på tal. etc etc.
Det är bra om man kan leda, ta kommandot, vara framåt. Prata för sig och sin sak.

Sånt kanske var otroligt viktigt för 10 000 år sedan, idag är det andra egenskaper som efterfrågas. Lik förbannat så har ens föräldrar uppfostrat en efter detta !?

Brorsan har dock lyckats, han har en dotter som är underbart befriad från könsrollstänkande (hon kan meka, skruva, skjuta gevär och köra knattecross.... hon är elva. Hon kan också leka med dockor, sy och andra traditionellt "kvinnliga" saker)

Så det finns hopp!

Jag har ett förslag: Att vi startar en ny tråd, med ämnet "hur gör vi för att få fler kvinnor aktiva på 99.se?

(Är jag off-topic nu? )

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har ett förslag: Att vi startar en ny tråd, med ämnet "hur gör vi för att få fler kvinnor aktiva på 99.se?

(Är jag off-topic nu? )

Go go go....

Det är fyr i dig Goflorp !
Snart har du 4.000 inlägg som du skrapat ihop på 4 år och så är du i 40-årsåldern. Och så skriver du i #40.
Totalt onödig information men kunde inte låta bli....:tveksam:

Senast redigerat 2008-11-28 00:37

Har jag helt fel när jag säger att (väldigt generaliserat) att kvinnor använder betydligt mer än vad de säger när de kommunicerar.

Män är mera , Jamen du SA ju så...
- Det var inte det jag menade, det fattar du väl...

Det finns hela register med röstläge, minspel, intonationer, blickar, övertoner&undertoner, gliringar. Och en massa annat jag aldrig begriper

Kvinnor säger ofta mer än de bara säger. På ett forum här så faller ju allt som ligger vid sidan av det skrivna bort. punkter och smileys kan ju aldrig göra det hela rättvisa.

Det är ju ingen ursäkt eller vad man skall kalla det, men det kan ju vara en förklaring till att det ibland blir missuppfattningar om vad som är ett bra svar.

Ursprungligen av Goflorp:

Det finns hela register med röstläge, minspel, intonationer, blickar, övertoner&undertoner, gliringar. Och en massa annat jag aldrig begriper

Ja, nog är vi kompetenta på vårt eget sätt.
Ibland känns det faktiskt som om män är konstruerade på ett enklare sätt (slå mig inte !).
All energi har lagts på att vara aktiv och redo, att fokusera och försvara osv så det blev väl inget kvar till finliret...;)

Synd att det inte finns fler tjejor som skriver här i tråden. Misstänker att en 20-30-årig kvinna skulle svara lite annorlunda än mig. De är nog uppväxta med ett mer jämlikt förhållande till sina jämnåriga manliga vänner.

Eller så behöver man bli 50 som jag för att kunna se alla skillnader mellan könen. Glömmer ibland att jag skulle kunna vara mamma till er allihopa ! Ja alltså inte alla men...äsch !:tveksam:

Bevaka tråden