Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon testat Tubestick?

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-07-22 12:51

Äntligen tagit mig själv i kragen och tagit hem stickan och testat.

Område: Fruängen
Dator: MacBook Pro 2.0 core duo, 1.5GB ram och senast ver. av the tube 1.1.2

Funkar klockrent!

http://www.flickr.com/photos/10242616@N07/869378348/

Även prövat inspelningen samt bränt en skiva och surfat samtidigt + lite andra program igång. Funkar det också.

Elgato eller equinux, vilket som... fungerar det i England mha av vanlig antenn för att få in de vanliga "skogs-TV kanalerna" (motsvarande SVT1-2 och TV4) i england?

Ska funka utan problem i England. Jag använder engelsk mottagare i Sverige så det omvända borde funka även det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-22 23:32

Har någon provat att inte ha i den medföljande bordsantennen utan bara kört med stickan i USB-porten? Osmidigt att släpa med sig antenn om man har en bärbar tycker jag..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 02:36
Ursprungligen av boris91:

Har någon provat att inte ha i den medföljande bordsantennen utan bara kört med stickan i USB-porten? Osmidigt att släpa med sig antenn om man har en bärbar tycker jag..

i umeå kammade jag noll utan att använda antennen fastsatt i ett element. i stockholm är det ganska knackigt, förutom i nacka och på gärdet förstås. du får la helt enkelt prova dig fram. med antennen stående på ett bord eller inne i ett tält så gör den extremt liten skilnad ändå. det är ett element eller någonting annat stort med bra jordning typ diskbänk eller badkar som gäller

Om det inte är dags att byta din TV så ska du såklart köpa en box till din befintliga TV. Byter du TV tycker jag det är självklart att den ska ha inbyggd DVB-T-mottagare. Har du ingen TV och ingen budget för en ny TV så fungerar elgatos lösning jättebra som kompromiss med flera fördelar. EyeTV är en fantastisk programvara.

Men jag kan inte låta bli att rätta dig liksom många andra som delar din uppfattning. Du fick INTE marksänd digital-TV i måndags. Det fick du för många år sedan (vet ej hur många, men jag har kört endast marksänd digital-TV sedan år 2000). I måndags stängdes de analoga sändningarna av. Många (kanske inte du) verkar tycka att de fått för lite tid på sig att byta till digitalt, men alla har haft flera år på sig.

Pga omständigheter har jag ingen TV, men en bärbar dator alltid något. Jo jag vet att digital-tv har funnits i flera år och sen de börja släcka ner det analoga kan ju ingen missat att det skulle ske.

Men just här via våran sändare så är beslutet att köra marksänd-digitaltv helt nytt. Så sent som i juni gick det inte att läsa annat än att den skulle släckas ner helt. Vilda gissningar på byn är att nån höjdare inom mediavärlden tryckt på och vill visa sin kanal även för oss fjällbor. Vi har ju bara kunnat se tv4 via satelit sen kanalen kom t.ex. För övrigt så har vi kört på parabol i ca 15år.

Men nu var det alltså Elgato EyeTV som det gällde. Är det smart att köpa och köra på min PowerBook G4? Jag pendlar mellan två olika bostäder och har ingen tv på endera håll. Att ha två tv-apparater som bara står känns ju fel. Hur låst blir jag vid själva tv-sändningen, kan jag jobba samtidigt med andra program? Eller ska jag köpa två billiga bildskärmar och en transporterbar stationär mac-modell på nån beg försäljning?

Utveckla din ide runt detta.

Jag funderar på att testa det här. Har Boxer, dvs antenn på taket. På så vis slipper jag använda den medföljande antennen, för det är den som är problemet med dålig mottagning osv antar jag?

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 14:43

Senaste uppdateringen på the tube har EPG så nu kan man schemalägga inspelningar och annat. Tidigare var det problem med att exportera inspelningar där materialet bytte aspect ratio (reklamavbrott o dyl), det verkar också vara åtgärdat efter mycket om och men.

Det är den medföljande antennen som är problemet.

I övrigt funkar det finfint - faktiskt.

Antennproblem?

Vad är det som är problemet med antenn? Vad har du gjort för att åtgärda det i såfall? Det är väl själva markkontakten som brukar vara problemet?
Jag kan inte köra element-tricket, golvvärme;)! Inte kaffeburk, dricker inte kaffe:) Där jag bor som oftast finns det vanligt gammeldags tv-antennuttag...undrar hur det antenn-staketet ser ut...:p

Med lite tur så får jag min " Elgato EyeTV Diversity with EyeTV 2" med dagens post. Det blir verkligen spännande att köra igång den.

Tacksam för ytteligare svar.

Jag kör med en aktiv inomhusantenn (en sån med strömförsörjning som det sitter en sfäriskt format plastbit på) istället och får då halvhyffsad mottagning i Stockholms innerstad (så jag är beroende av att signalen studsar bra och att det inte åker förbi några flygplan eller mopeder för det sänker hela mottagningen). Ska man skratta eller gråta...
Nej, jag kommer nog att skaffa mig HD-TV via comhem istället, ruttnat lite på marksända digitalteven.

Verkar som om TubeStick har fått varierande mottagande.
Nåväl, nu sitter jag iaf. här med ett ex framför mig och väntar att få komma hem från jobbet.

Visst bör jag komma åt de fria kanalerna i Boxernätet (DVB-T), det ska nog sitta i väggen om jag inte missat något?

Det finns svensk ÅF i Lund www.ishop.nu.
465:- inkl frakt betalade jag med medföljande fullversion av MediaCentral

Elgato´n kom!!!

Tala om plug n play.
Det funkade innan jag hunnit läsa mig till hur jag skulle göra.....bra! Med de antenner som följde med fick jag kontakt dikekt när jag satt vid förnstet. Det är 40cm tjocka väggar här. Och med antenn-staketet på taket så gick det också bra. Faktiskt lite sämre. Men det är väldigt många meter kabel så signalen avtar nog endel.

Betyget blir 5 Fjälltoppar av 5;)
Jag har ju bara fjälltoppar runt omkring mig, därav betyget.:)

Skönt att resultatet vid först försöket var bra. Jag har varit lite osäker men orkade inte fega längre. Nu gäller det att det funkar bra på min andra adress också. Då är det ju en ren vinst med inköpet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-22 16:10

Någon som provat "Pinnacle TV hybrid for mac"?
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1021284&product_id=1269901
Den är billigare än elgatos stickor och kan ta in analoga signaler.

Drygt 250kr dyrare än tubestick men det är det värt för mig som har kabelteve.
Undrar om min g4 orkar med inspelning?

Lägesrapport om min Elgato

Nu har jag testat min eyeTV diversity på båda mina adresser och det är helt fantasiskt. Om det nu kommer en annan model av nån annan fabr. så må det va hänt. Jag fick vad jag ville ha och det blev billigare än att köpa 2 tv-apparater som står och samlar damm.

Fortfarande 5fjälltoppar av 5 möjliga;)

Någon som vet om EyeTV funkar ihop med TubeStick? The Tube är ju världens sämta program stänger av sig hela tiden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 22:43
Ursprungligen av alomolife:

Någon som vet om EyeTV funkar ihop med TubeStick? The Tube är ju världens sämta program stänger av sig hela tiden!

japp funkar hos mig i alla fall

Edit: det funkar inte alls, jag har ju en Eye TV sticka

Senast redigerat 2008-04-10 22:13
Ursprungligen av alomolife:

Någon som vet om EyeTV funkar ihop med TubeStick? The Tube är ju världens sämta program stänger av sig hela tiden!

Jepp.
Fullt med skit i som körs bakgrunden, värsta idiotiska kopieringsskyddet med didgitala signaturer och kryptering etc. Flyttar man stickan mellan två burkar måste man avinstallera/avaktivera och sedan aktivera. Så jävla krångligt att man blir galen.
Mottagningen suger rejält, programmet säger Poff och går ut med hunden när du minst anar det och försöker du spela in så fyller du MYCKET snabbt allt ledigt utrymme...

Summa summarum, jag har en tubestick. Den ligger i lådan och används inte.
Vill ngn ha den för en back öl och tack skall du ha, så hör av er...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-12 13:16
Ursprungligen av Goflorp:

Jepp.
...

Summa summarum, jag har en tubestick. Den ligger i lådan och används inte.
Vill ngn ha den för en back öl och tack skall du ha, så hör av er...

Tja, jag ville sälja min
http://www.99.se/mac-s-ljes/240282-tubestick-equinux-special-edition.html

men nu tycker jag att jag skänker min till 99mac community, till någon som vill testa eller vet att det fungerar hos honom/henne.

Först till kvarn...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-12 13:59

Och då går första priset till DaPhox som mailade precis.
Ha de´allihopa

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 14:21
Ursprungligen av homesick:

Och då går första priset till DaPhox som mailade precis.
Ha de´allihopa

Asschysst juh!

Tangen... hur fixade du det?? Vilken version kör du och vad valde du när man ska välja hårdvara??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 22:12
Ursprungligen av Evoleus:

Tangen... hur fixade du det?? Vilken version kör du och vad valde du när man ska välja hårdvara??

Alltså nu skäms jag, där sitter du och är alldeles glad och jag ska ha en bra lösning, men det är fan en Eyetv stick jag har - sorry

Hehehe där ser man.. tack ändå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 22:15
Ursprungligen av Evoleus:

Hehehe där ser man.. tack ändå!

det var en tråd jag svarade i "on the fly"

De första versionerna av The Tube (programmet till TubeStick) var kanske inte så roliga, men nu tycker jag att den är riktigt bra.

Senaste upptäckten: att man kan dela tv-bilden via iChat.

Ni som har tubestick, finns det något inbyggt program i Leopard som man kan använda för att titta, eller måste jag installera The Tube som följde med för att det ska funka? Tänkte att det ju ibland finns inbyggda progg som funkar så jag ville fråga först.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Ni som har tubestick, finns det något inbyggt program i Leopard som man kan använda för att titta, eller måste jag installera The Tube som följde med för att det ska funka? Tänkte att det ju ibland finns inbyggda progg som funkar så jag ville fråga först.

Nej du måste köra deras program.
Se mitt inlägg om digitala signaturer etc ovan.

Ah, ok. Lägger in det, då.

Verkar vara kass bild iaf. Men så brukar det ju vara på plattskärmar när det är vanlig tv-mottagning.

Bevaka tråden