Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösningar på latencyproblem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har köpt mig ett m-audio fast track pro men har problem med latencyn. Vet att det går att ställa in på mjukvaran som följer med men då jag provar att dra ned regeln som bestämmerned latencyn i botten så går den automatisk tillbaka till 256 och botten ligger på 128. Kan inte så mycket om latency men är inte det ganska mycket? Jag kan i alla fall inte spela in några midiinstument längre o det är ju trist. Tidigare hade jag ett e-mu 1820 och då hade jag ingen märkbar latency. Något jag missat? Finns det inställningar i windows som jag borde pilla på?

Har även en hel del problem med brus och störningar från ljudkortet till högtalarna. Har också problem med volymen på inspelningarna då jag måste dra upp inspelningensvolymen på nästan max. Är det helt enkelt ett ganska kasst ljudkort jag köpt eller finns det lösningar på mina problem. Spelar in med cubase på en pc.

Använder du trådlöst nätverk? Om du gör det, prova att inaktivera det och se om det hjälper..

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-12-03 11:04

usb??

Har inget internet tillkopplat på den datorn. Och ja, det är ett usb-ljudkort.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-12-03 12:28

alla service pack och sånt så usb 2 funkar ok??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-03 12:52

Du ska välja en s k ASIO-drivrutin, framgår inte om du gjort detta.

siffrorna du nämner är buffertstorleken.. inte själva latencyn

Buffertstorlek altså, ok, ska den vara inställd så lågt eller högt som möjligt? Denna ASIO drivrutin, hur får jag tag på den? Tackar för engagemanget och ursäktar samtidigt dessa kanske korkade frågor, är inget proffs på detta

Har du Cubase igång när du ändrar latencyn? Testa i så fall att stänga ner programmet och gör ändringarna i kortets programvara.

Drivrutinen installeras med programvaran för kortet. Sen får du välja kortets ASIO under Devices i Cubase.

Ju lägre buffert, desto lägre latency. Men vid låga latencys uppstår lättare knäppningar och andra hastighetsproblem. Hög buffert funkar bra att köra när allt är inspelat och du ska mixa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-04 11:53

The less buffet, the less fatency. But with buffets placed too low, slight pops & scratches might appear depending on the velocity in which you try to reach for it. High buffets are nice for mixing purpouses, as the back needs stretching out every now and then.

1
Bevaka tråden