Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga mixerbord?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 10:49

Fick precis ytterligare en dum idé!

Jag sitter och funderar på att köpa ny mixer. Men alla jag hittar är för fula, eller för stora. Så då tänkte jag; man borde ju kunna bygga sig en egen?

Så 8 kanaler.
En schysst EQ.
Direct out.
Insert.
2 ingångar per kanal, som man kan välja den ena eller den andra (tape-return eller insignal, alltså).
Masterbussen behöver inte vara avancerad alls. Mono duger ju bra åt mig. Som sagt..

Har inte tänkt peta in mikrofoner i den, så ingen +48V eller något sånt behövs..

Jag linear nästan alltid mina effekter så jag vet inte om jag verkligen behöver AUX-bussar..

Så; hur hopplöst omöjligt är det att bygga sig ett mixerbord?

Min första idé är att bara leta upp olika delar på nätet som ser bra ut. Peta ihop dem till en kanal och sedan bygga samma kort sju gånger till. Sen göra en ultraenkel masterbuss (typ 1 regel).

Målet är att få bygget så kompakt som möjligt, men samtidigt med de funktionerna jag vill ha. (Även om det förslagsvis är billigare, bättre och smartare att bara köpa sig en Mackie 1202 - men det är en annan tråd!).

Ett alternativ vore ju att hitta nåt skoj du slaktar och bygger om. Tightar till och ger ett nytt skal. Blir väldigt billigt så iaf. Men du vill kanske börja helt från scratch?

8 kanaler kan nog vara görbart, men det verkar som de flesta mixerhemmabyggen faller på att det är ganska mycket jobb och ganska tråkigt eftersom det samma saker man bygger om och om igen.

Det största problemet är väl om man slaktar att många mixerbordskretskort sitter "allt i ett" dvs att då måste du klippa och klistra kretskort också...det är väl bara "större" bord som har det som moduler och då är det lättare.

Men visst är det roligt att få det som man vill ha det.

Ser fram emot utvecklingen av ditt projekt!

Lycka till!

Mvh

Ursprungligen av Lordlondon:

......mixerbordskretskort sitter "allt i ett" dvs att då måste du klippa och klistra kretskort också...det är väl bara "större" bord

Citerar mig själv för att förhoppningsvis klargöra lite....och menar att de skiljer på EQ och AUX:ar i större bord (vad gäller kretskort) och att de kanske sitter ihop i mindre bord.

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 11:24

Nu har jag börjat tittarunt lite på nätet - och direkt så kommer ju alla dumma idéer..

Om jag ändå ska bygga en masterbuss - då kan jag ju lika gärna peta in en Gyraf GSSL kompressor där också...

Jag tror nog 8 kanaler är görbart. Och jo, det är sjukt tråkigt att bygga samma sak om och om igen. Har ju kört det i några moduler i nya modularen - och det var bara dö-göra. Men man känner sig nöjd när det är klart

Jag vet inte hur svårt det är att plocka isär en gammal och sätta ihop den till något nytt. Jag får kolla runt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-05 11:43
Ursprungligen av zthee:

Jag vet inte hur svårt det är att plocka isär en gammal och sätta ihop den till något nytt. Jag får kolla runt..

Det behöver ju inte bli ett så dyrt experiment - finns ju gott om gamla 8-kanalshumpor för peanuts... frågan är vad baara hur mycket meck man vill gå igenom...O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 11:45
Ursprungligen av zthee:

Nu har jag börjat tittarunt lite på nätet - och direkt så kommer ju alla dumma idéer..

Om jag ändå ska bygga en masterbuss - då kan jag ju lika gärna peta in en Gyraf GSSL kompressor där också...

Jag tror nog 8 kanaler är görbart. Och jo, det är sjukt tråkigt att bygga samma sak om och om igen. Har ju kört det i några moduler i nya modularen - och det var bara dö-göra. Men man känner sig nöjd när det är klart

Jag vet inte hur svårt det är att plocka isär en gammal och sätta ihop den till något nytt. Jag får kolla runt..

Kolla med dar303 ang mixerdelar etc kanske?

Tror med på Kroffes idé med. Köpa ngt och anpassa det... Förmodligen så kommer ngt bättre köpt ändå låta bättre

Kanalerna i tascam 388(rullbandsporta) är t.ex. modulära, så jag gissar att mixerborden i liknande serier också är det. Iof får du 99maffian på dig om du slaktar humpa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-05 12:09
Ursprungligen av eskimo:

Kanalerna i tascam 388(rullbandsporta) är t.ex. modulära, så jag gissar att mixerborden i liknande serier också är det. Iof får du 99maffian på dig om du slaktar humpa.

Så där ser Inkel ut innuti också...men de är ju inte hi-fi direkt kanske...O:-)
http://c64.org/~jgb/bilder/inkelmx991/6_underifran.jpg

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-05 12:01

Slängde ett studiomaster förut, skulle kanske delat ut kanalerna ist... aja skit lät det iaf...

Vore gött med ett mixer med lite olika kanaler, optimerade för olika ljud!!

Ingen dum idé alls att blanda olika "strippar" och trycka ner dom i samma skal.
Det skulle jag velat ha!

Fast bygga egen mixer? Mnjaae.

/Mr hittade ju koppling/krets-schema på Tascam M serien. Där kan du kanske hitta lite inspiration. (vilken tråd det nu var i minns jag inte)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 12:43
Ursprungligen av Electroboy:

Ingen dum idé alls att blanda olika "strippar" och trycka ner dom i samma skal.

Det där var en riktigt bra idé!

  • Medlem
  • 2008-12-05 13:05

Tar man en maxihumpa (24-kanalaren) och hivar ut en del kanaler ur den så får man massor med plats över att stoppa in annat i.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 14:59

Jag började bygga ett mixerbord för tre år sedan och jag är fortfarande inte klar Tanken från början vara att bygga 24 kanaler med 8 stereobussar samt 8 auxar. Tyvärr har sprang kostnaderna iväg mer än väntat så jag var tvungen att banta antalet kanaler till 16 st ... Med rådande usla konjunktur så är det för tillfället tveksamt om jag kommer ha råd att färdigställa bordet

1
Bevaka tråden