Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar det bra att koppla ihop flera motukort via firewire?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-09 01:09

Funkar de bra att koppla ihop flera motu kort via firewire?
Står på deras hemsida att det finns 2 firewire kopplingar för att man kunna köra en firewire in i datorn.
Från motu.com;
"Adding more I/O to your 896mk3 system

As with other MOTU FireWire interfaces, the 896mk3 supplies two FireWire jacks so it can be daisy-chained with additional MOTU FireWire audio interfaces or other devices."

Senast redigerat 2008-12-09 01:25
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-09 05:57

Absolut, MOTU är ett av de företag i ljudkortsbranschen som lever upp till sina påståenden. Har inte provat just detta själv men har ingen anledning att tvivla på dem. De har länge haft något liknande system med sin 2408-serie och så vidare, har bara hört positivt om (och från) MOTU.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-09 08:37

Tveksamt i en del fall iaf, ett par jag känner har 2st 8pre och dom får adatkoppla dom ist, firewire funkar inte att ha flera samtidigt, provade på min macbok med, samma skit där...

Vet inte om deras kort är trasigt, men dom är allmänt halvcp , typ måste starta om dom och sånnt...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-09 11:17
Ursprungligen av enapa:

Tveksamt i en del fall iaf, ett par jag känner har 2st 8pre och dom får adatkoppla dom ist, firewire funkar inte att ha flera samtidigt, provade på min macbok med, samma skit där...

Vet inte om deras kort är trasigt, men dom är allmänt halvcp , typ måste starta om dom och sånnt...

Ok men de har alltså försökt sätta in en 8pre i datorn sen den i den första 8pre och det funkar inte? Hur funkar det om man har flera firewire funkar det eller va det de du sa inte funkar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-09 13:31

De har väldigt bra teknisk support om man är hyfsad på engelska... sånt där borde gå att få ordning på.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-12-09 14:23

korten måste iaf ha samma klocka... via spdif eller nått annars är det dömt att misslyckas.. har kört mitt motu mot ett billigt usb... spdif syncat och det funka si så där!!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-12-09 17:47

Jag har länge kört ett MOTU 896HD och ett MOTU 896 via Firewire och det har fungerat mycket bra utan undantag. Ett tag använda jag den ena och klockade den andra via AES men sedan så klockade jag båda externt från en BLA burk.

Det har fungerat bra på en PowerMac G5 och en MacPro.

Jag har kört både via olika FW uttag (internt resp IDE kort) och seriekopplat dom. Aldrig några problem alls.

D.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-10 01:12
Ursprungligen av Dee:

Ett tag använde jag den ena och klockade den andra via AES men sedan så klockade jag båda externt från en BLA burk.

Vet inte riktigt om ja förstår, varför körde du inte lightpipe? (eller de gamla kanske inte har de?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-12-10 06:06

Varför jag inte körde lightpipe istället för Firewire? I så fall för att jag ville ha upp dom båda i applikationerna som riktiga ljudkort.

Varför jag inte använde lightpipe för sync? Jag visste inte om att man kunde synka dom via det. Jag bytte ju sedan till att synca via wordclock.

Var det så du menade?

Undrar,
D.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-10 11:30
Ursprungligen av Dee:

Varför jag inte körde lightpipe istället för Firewire? I så fall för att jag ville ha upp dom båda i applikationerna som riktiga ljudkort.

Varför jag inte använde lightpipe för sync? Jag visste inte om att man kunde synka dom via det. Jag bytte ju sedan till att synca via wordclock.

Var det så du menade?

Undrar,
D.

Nja grejen är det att ja inte riktigt fattat vad aes är för nåt men nu tror jag ja fattar,
du kopplade ihop ljudkortet via firewire och synkade dessa via aes sen wordclock.
Två frågor till?

Varför måste ljudkorten syncas preampsen är ju på hela tiden?
Om man till exempel kör ett sånt här kort också har man en alesis hårddiskinspelare då förstår ja varför man ska synka dem så att båda systemen börjar rec samtidigt.

Den andra frågan
När man seriekopplar eller vad man ska kalla det, flera kort såhär finns det verkligen bandbredd för all information då? Om man till exempel kör 2 st 896 så är det ju 8 analoga in sen 16 på adaten skulle man verkligen kunna spela in 24x2=48 genom en firewire?

IEEE 1394(a) specar väl upp till 400Mb/s halv duplex. Och 44100 x 24 = 1058400, och med lite kontroll bittar och paritet och skit så borde en 200 kanaler inte vara några bekymmer alls i 44.1kHz. Och förmodligen över 100 om man går upp på 96kHZ osv.

IEEE1394b går ju upp till 800Mb/s så dubbelt av allt!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-12-10 22:03

Jag har aldrig kört båda samtidigt med ADAT in/ut samtidigt så jag vet inte. Däremot är det inget problem med 16 in/ut samtidigt. Hade jag använt ADAT också så hade jag nog kört på olika FW kanaler.

Anledningen till att man vill synka dom är att varje digital enhet har en inbyggd klocka. För att få så bra ljud som möjligt (tightare) å vill du att alla enheter använder samma klocka. Men visst fungerar det utan. Men har man ändå köpt bra ljudkort är det ju lite dumt att utnyttja den möjligheten när den finns och, i de flesta fall, påverkar ljudet.

D.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-10 22:20

Tack alla som svarat, litar nog på motu-korten nu

1
Bevaka tråden