Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Universal Audio UAD-2

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av false messiah:

Mitt aber är väl just det: även ett ganska minimalt paket (de 4 pluggarna jag nämnde ovan tex) hamnar ganska snabbt upp mot 10.000-kronors-gränsen. Och då kan jag inte riktigt anse att det är billigt. Sen kan det mycket väl vara värt det ändå.

Ditt aber tror jag är att du av någon anledning hakat upp dig på att du måste jämföra UAs dyraste pluggar mot en massa plugins som inte har så mycket med dem att göra. Jämförelserna känns inte balanserade helt enkelt.. tycker jag då. Man måste inte köpa Neve-licensierade plugins för att få skitbra UA-pluggar. De pluggar från UAs sortiment som jag idag använder absolut mest (utöver pultec-EQn som hänger med korten "gratis") köpte jag för $99 och $127 (VCA VU och Precision Buss Compressor). De håller minst lika hög klass, men gör då lite andra saker. VCA VU-kompressorn är för övrigt den absolut bästa färgande mjukvarukompressorn jag någonsin testat.. bra mycket roligare än Neve 33609 (högst personlig åsikt)

För övrigt, ett UAD-1 PCI-kort med 13 pluggar kostar i butik från 2500kr. Hur mycket kostar en så grundläggande uppsättning pluggar från Sonalksis, URS, PSP, Fabfilter, Abbey Road, Flux, osv? Tänk då även på att Pultec-klonen som hänger med där är minst lika bra som Waves nya JJP-Pultec-klon och Abbey Road Brilliance Pak.
Efter att man köpt det paketet så är det väldigt billigt att köpa till mera pluggar.. och ska man ändå köpa till mera pluggar så blir det väldigt billigt att köpa till flera kort iom vouchers hit och dit

Jag fick precis mail om att playback.eu blivit lovade att de ska få in ett lass UAD2or nu på fredag. De är fortfarande den billigaste butiken jag hittat för just UAD2 (och även alla andra UA-produkter jag kollat upp). De brukar dessutom vara väldigt snabba på att få iväg paketen.

Moog-filtret är släppt till UAD-1, men inte till 2. Lite lustigt...

Jag tror det handlar mest om att de ville ha ut version 5.1 så fort som möjligt.. och bara UAD1-versionen av filtret är helt klart. UAD2-versionen kommer antagligen med 5.2.

Mitt #€%& UAD2 har fortfarande inte kommit.. och nu har playback höjt priserna på korten. Men nu har jag iaf ett moog-filter att leka med igen

Jorå, nu kom kortet. En och en halv månad att få in det till lagret. 23 timmar att skicka. Om det här kortet också är trasigt så kommer jag vara väldigt otrevlig de kommande dagarna (redan testat ett quad där hemma.. det var trasigt).

Har svårt att känna det riktigt stora köpsuget efter UAD2.

Skulle verkligen vilja köpa det i år, så man slipper pynta $25 för sina befintliga pluggar, men jag kan inte riktigt motivera mej till inköp. Klarar mej ganska bra på mitt befintliga UAD1, kör framförallt RE201, Dimension D och Plate 140, så jag har inget jättebehov att extra DSP-kräm, stackar aldrig upp massor med kompressor och EQ...

Men som sagt, snål är man ju också...

Nån som hört nåt om när de pluggar som i dagsläget inte är uad2-kompatibla kommer att bli det? Tex Precision Maximizer och SPL Transient Designer.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-17 18:24

Alla pluggar utom Nigel ska komma. De flesta verkar komma i 5.2 uppdateringen som UA säger sig ska släppa mid december.

Peter - klart du ska ha ett UAD2 kort!

D.

Vet inte om ni vet, men nu kommer det med RTAS stöd : Universal Audio | Neve on Pro Tools LE

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 11:46

Har PTLE fåt Plugin Delay Compensation ännu? Om inte så suuuuger det ju i vilket fall, med tanke på latencyn... =/

Ursprungligen av rydan:

Har PTLE fåt Plugin Delay Compensation ännu? Om inte så suuuuger det ju i vilket fall, med tanke på latencyn... =/

UA ger en licens av denna plugg till alla med registrerade UAD2-kort: Mellowmuse Software
De med UAD1-kort får bara lite rabatt då de ska köpa den sen så fort UAD version 5.2 är släppt.

Inte bara RTAS-stöd.. utan även två nya pluggar: Harrison 32c och Little Labs IBP

Hittar inget på uaudio.com om nya pluggar, finns det på nån annan sida?

Ursprungligen av Jonas W:

Hittar inget på uaudio.com om nya pluggar, finns det på nån annan sida?

UAD software will be RTAS compatible soon... - MacMusic

Här hittade jag RTAS-nyheten, där nämns även dessa andra pluggar.

Mvh

Inte vad jag sett. Däremot så står det i mailet de skickade ut till alla registrerade UAD-användare igår.

YouTube - Universal Audio IBP <- Där kan man se en genomgång av IBP-pluggen. Harrison-pluggen kan man hittills bara se lite snabbt i någon av alla de videos som finns om UAD-2.

  • Medlem
  • 2008-12-13 09:29

jag är sjukt sugen på uad-2, men det skulle innebära att jag måste köpa mac pro först så jag får rätt kortplatsformat.....vilket känns lite som ett gissel

men kortet verkar otroligt kraftfullt

De har nu ett till paket.. det största av dem alla.. UAD-2 Omni!

Idag släpptes även UAD version 5.2 tillsammans med IBPn och Harrison-EQn. Jag vill hem till musikdatorn!

Goda nyheter om man som jag har haft dåligt med pengar och varit lite omotiverad att uppdatera: UA skippar dom 25 dollarna per plugg för att byta kort.

Kommer nog att köpa UAD2 när det kommer en intressant plugg exklusivt...

Bevaka tråden