Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopplas bort från trådlösa nätverket

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-20 22:30

Min ena dator kopplas bort från det trådlösa nätverket efter ett par minuter, jag ansluter manuellt och så händer samma sak igen. Detta problem uppkom idag, jag har inte installerat några nya program, ändrat inställningar eller så. Jag har startat om router och dator, men det hjälper inte, vad kan det vara för knas?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2008-12-21 01:02

Prova att reseta routern eller att installera om drivrutinerna till nätverks kortet på datorn.
det borde hjälpa om inte... skriv mig ett pm så ska jag lösa det.

platon, kan vara värt att testa med att ändra frekvensen, eller band eller vad det är det kallas för... rödvin är inte optimalt för minnet

Jag fick ett jävla stussande upp och ner helt plötsligt för ett par år sedan, med en annan frekvens än default har jag inte haft några bekymmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 09:15

Jepp, prova att byta frekvensband i routern. Antagligen har en granne precis satt upp ett trådlöst nätverk på samma frekvens(den som är förvald) som du och stör ut din uppkoppling.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-21 09:50

Men det lustiga är att det fungerar felfritt med den andra datorn på samma nät, den kör visserligen N-standard och problemburken kör G, om det kan ha någon betydelse. Jag ska prova att byta kanal så får vi se. Tack!

Det kan nog ha mer att göra med var burkarna står. Om det hjälper att byta band är det nog som Frebik säger att en granne har tryckt upp en accesspunkt i fönstret nära den dator som strular, men den andra får inte lika bra kontakt med grannen, typ.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-21 10:45

Den dator som strular står 50 cm från routern, den andra står 10 meter bort. Även om jag flyttar problemdatorn till samma ställe som den andra funkar det inte. Det har heller inte dykt upp några nya (synbara) nätverk. Jag har provat att byta kanal vilket resulterar i att datorn inte kan ansluta alls. Jag blir våldsamt irriterad och vill bara sula skiten i väggen just nu.

  • Medlem
  • 2008-12-21 11:54

Börja från början.

Jag hade skitstruligt med en bärbar förut. Två andra funkade perfekt. När jag kopplade upp mig via VPN mot jobbet på strulburken (som var jobbdatorn) så hade jag kontakt i mellan 30 sek och 5 min. Mer än en gång var skiten på väg ut genom fönstret. Jag bytte alla drivisar i burken etc etc. Sen visade det sig att det var routern som behövde uppgraderas. Efter en snabb flash med den senaste versionen så funkade allt perfekt.

Så kolla att du har senaste av allt i allting, testa att gå in i enhetshanteraren och ta bort wifi-delen så den får installera sig på nytt etc.

Trist men det funkar oftast.

/Mein

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-21 11:59

Nu verkar det funka, har ändrat så att nätverkskortets program styr över trådlösa anslutningar, istället för Windows. Jag ändrade också kanal, det visade sig att BBB:s telefonidosa (med trådlös anslutning) låg på samma kanal som min router, konstigt det har ju funkat förut. Vi får se hur det går.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 15:42

jopp dom flesta kör vellan på kanal 6 vaa -- och att hamra in så man e 5 kanaler i från default kan slippa en del trassel 1 eller 11

\\ sen e det en jävla massa trafik i dag på 2.4GHz
blåtand \ rf \ wifi -- jäkla massa skik³ där

  • Medlem
  • 2008-12-21 18:56

De flesta kör på kanal 11. Tydligen så är det en del överlapp mellan kanalerna så man skall inte köra på de närmaste. 1/4/7/11/15 sägs det är vettigt att använda.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 19:21
Ursprungligen av jgb:

De flesta kör på kanal 11. Tydligen så är det en del överlapp mellan kanalerna så man skall inte köra på de närmaste. 1/4/7/11/15 sägs det är vettigt att använda.

tycker 6an e mest tjock
men 99\musik kan ju köra tyngden på 1:an då så kanske alla blir glada

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 19:33
Ursprungligen av ~~~:

men 99\musik kan ju köra tyngden på 1:an då så kanske alla blir glada

På Jamaica är det annorlunda. Där är det hopplöst att få ett nätverk att fungera på 5 eller 13.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-21 19:00

Nu kör jag kanal 3, har funkat de senaste timmarna, men man vet aldrig. Tacksam för snabb hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 19:16

Mitt trådlösa nätverk började gå ner för en vecka sedan. Efter att ha fungerat lite halvtaskigt några dagar så kollade jag närmare på det. Det visade sig att min granne mittemot som nyss flyttat in smällt upp sitt trådlösa nätverk på samma kanal som jag. Efter att ha bytt kanal i fredags har det fungerat klockrent. Så det är mer än du som är drabbad, men det finns hopp.

1
Bevaka tråden