Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När USB-portarna inte räcker till...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-12-22 17:12

Sitter i funderingar att byta min nuvarande musikmaskin (en PC) mot en iMac men stöter på patrull när det gäller antalet USB-portar...

Har en hel del grejor som ska kopplas in, t.ex. iPhone, skrivare, extern HD, Wacom-platta, och så problembarnen; Virus Ti, Korg Radias och förhoppningsvis i framtiden en Waldorf Stromberg. Av dessa vet jag att den första inte gilllar hubbar och gissar att de andra inte gör det heller...
Ovanpå det lutar det också åt ett nytt ljukort som kör USB...

Hur sjutton ska man göra för att få USB-portar som räcker till allt man behöver när man har en hel del utrustning som vägrar att lira med hubbar?

Vill ju inte behöva köpa en Mac Pro bara för portarnas skull...:p

Jag blir lite oroat nyfiken när du säger att instrumenten inte vill fungera med hubbar. Jag äger iofs inte exakt de där instrumenten, men har bl.a. haft en MicroKorg (åt Radias-hållet, Korgs drivisar) mfl och så länge jag har haft strömsatta hubbar (egen eliminator) så har det inte varit problem.

Däremot har jag haft problem med icke strömsatta hubbar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-12-22 19:00

Access säger rakt av att de inte rekommenderar att man kör Virus Ti via hubb för att det kan leda till problem...det verkar som om det är lite hit 'n' miss när det gäller om det fungerar eller inte...
Vad gäller de andra grejorna vet jag som sagt inte...

Så länge det gäller att köra MIDI via hubbarna så tror jag inte att det är någon större fara men när även audio-datat ska gå den vägen blir jag orolig att dataströmmen blir för mycket för dem när den ska delas med en massa andra suspekta prylar...

Jag vill ju inte stå där med en massa maskiner som inte går att koppla in...eller hamna i situationen att jag måste hålla på och koppla om till höger och vänster när jag vill använda grejorna...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-22 19:49

altså USB utgångarna på tex en macbook(pro) är en hubb, dvs samtliga portar kontrolleras av en kontroller. får man inte köra virus på en sån då? ... access säger nog så mest för att slippa ta tag i problem med hubbar som inte kan leverera tillräckligt med ström eller är billiga variander med dåliga kontakter, osv .... en hubb med bra kvalite bör inte vara ett problem.

Vissa grejer har jag märkt identifierar sig annorlunda genom hub, t.ex. microkontrolen blir bara en generic midi controller.. men förmodligen är det inte så om man installerar den via den huben man tänkt använda från början och inte flyttar runt grejer sen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-12-22 23:22

Jag tror som Nihad. Kör själv en massa synthar på en strömsatt hub (LP SE II, SonicCell och Axiom61) utan några som helst problem på min MBP. Hubben köpte jag för runt 400 spänn.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-12-23 01:19

Vad har du för dator då? Det finns usb till expresscard om du har expresscard slot.

Jag kör en massa olika grejer och det är bara en enda sak som klagat, och det är mitt gamla MOTU MTP AV MIDI-interface. Min erfarenhet är att testa först och oroa sig när det inte funkar, och inte tvärt om

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-23 12:50

min wd-passport funkar bara med den medföljande usb-sladden direkt i datorn, detsamma gäller för min SAC 2.2 (som har egen väggström). däremot tangentbord, mus och usb-minne funkar var som helst (usb-minnet funkar dock inte i apples-tangentbord)

1
Bevaka tråden