Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa SIP klienten?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-30 20:05

Tja,

Har skaffat mig ett SIP abonnemang från megaphone.se och tänkte höra om någon av er har testat köra SIP via iPhone?

Jag har hittills testat 2. Fring och iTalk.
Fring gav jäkligt dåligt ljud och mottagaren klagade på eko/rundgång.
iTalk hade mycket bättre ljud, nästan precis som vanligt. Jag hörde ingen rundgång/eko men mottagen klagade lite på det. Inget som störde nämnvärt, iaf inte mig.

Finns det några fler klienter som ni vet av?

Tyckte annars det funkade rätt bra. 19kr/mån så ringer man gratis till alla fasta telefoner i Sverige dygnet runt. Dock "bara" i 15 timmar sen kostar det 0,09kr/min. Överkomligt.

Skaffade det mest för att köra med när jag är på resande fot. Mobilen har man ju alltid med sig och WiFi spots finns ju överallt.

En nackdel med iPhone och SIP (tillsammans med andra onlineapps) är att i 9 fall av 10 så stängs applikationen av när man trycker på Home knappen. Antingen borde Apple lägga in nån funktion där man kan välja vilka apps som ska starta automatiskt och som ska vara igång alltid eller så borde ju appstillverkarna lägga in det i sina apps.
Jag vet det finns en "backgrounder" app via Cydia. Kör med den och den funkar ok. Men ibland timar applikationen ur ändå men backgroundern fattar inte det. Så nästa gång man "enablar" run in background så står det "disabled" men egentligen så enablar man det. I-landsproblem men ändå. Kör man med ett SIP abonnemang vill man ju det ska vara tillgängligt alltid. Är klienten avstängd går det inte att ringa till numret.

  • Medlem
  • 2009-01-05 11:47

Fring har verkligen kasst ljud.
Jag är också ute efter en klient för SIP.
Hittar inte iTalk i AppStore, är det en jailbrejkad app?

Ursprungligen av 3OPAH:

Fring har verkligen kasst ljud.
Jag är också ute efter en klient för SIP.
Hittar inte iTalk i AppStore, är det en jailbrejkad app?

För mig funkar inte Fring alls med Megaphone. Jag kan ringa men inte svara. När jag försöker svara så fortsätter det ringa hos den som ringer upp och samtalet avslutas på min iPhone efter 2-3 sekunder. Abbonemanget fungerar med X-lite på min macbook. Men om det ändå är kasst ljud är det kanske inte värt att felsöka närmare..

Jag hoppas lite på siphon, det finns väl än så länge bara i cydia men de hoppas komma in i App Store vad det lider. Kan någon med jailbreakad lur kolla hur det funkar? Det verkar ha potential..

Siphon

Testat både Fring, iTalk och Siphon. Och Siphon är klart bäst av dom tre. Avskalad simpel och snabb app. Har dock precis som de andra dock lite problem med att den man pratar med hör ett svagt eko, men enligt de jag pratat med är det minst eko med Siphon.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-05 14:28
Ursprungligen av Ridell:

En nackdel med iPhone och SIP (tillsammans med andra onlineapps) är att i 9 fall av 10 så stängs applikationen av när man trycker på Home knappen. Antingen borde Apple lägga in nån funktion där man kan välja vilka apps som ska starta automatiskt och som ska vara igång alltid eller så borde ju appstillverkarna lägga in det i sina apps.
Jag vet det finns en "backgrounder" app via Cydia. Kör med den och den

Apple tillåter inte att program körs i bakgrunden, det är därför.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-07 00:22

Har nu kört Siphon oxå och ljudmässigt för mig är det samma som iTalk. Pratade med min morfar alla 3 gånger och han har ju noll koll, hehe. Så jag vet inte hur ljudet är för mottagaren alls.

Men kontentan är iaf......stay away from FRING.

Det har gått några år sedan denna tråd skapades, vilka SIP-klienter är det som gäller 2012?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-27 23:04

Bria tycker jag fungerar bra.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-05-28 09:09

Kan också rekommendera Bria, funkar bra

Har ni som rekommenderar Bria även provat och jämfört Bria med andra sip-klienter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-28 21:31

Jag har testat både Bria och SoftPhone (och iSip). Bria klarar video över 3G, det gör inte SoftPhone. Annars funkar de rätt bra båda.

Okej, tack för förslagen! En fråga till er som använder SIP-klienter i era smartphones är om ni har gått över till att ringa alla utgående samtal via SIP-klienten eller om det är en för skakig teknik för att ta över från vanlig 3G-mobiltelefoni?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-29 09:09

Kräver rätt bra uppkopplingshastighet tycker jag, för att funka bra.

1
Bevaka tråden