Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Självbygge gällande akustik

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-15 16:11

Jag har ju då lite reverb och skit som härjar här inne, och behöver nåt som absorberar bort detta. Det är många plana väggar, eftersom jag inte har så mycket möbler.

Så jag funderar på om man kanske skulle bygga ihop nåt att sätta på väggarna. Jag har kollat in Auralex och allt det där, men det är för dyrt.
Ni som har gjort något liknande får gärna berätta hur ni gjort.

Jag tänkte mig ramar i trä med absorberande material i, sen hänga det på väggen. Sen kanske trycka på tyg ovanpå, så det ser lite trevligare ut. Är det någon bra idé?

Vad för material ska man använda?

  • Medlem
  • 2008-12-15 16:16

Vilken prisnivå ligger du på, hur mycket behöver då?

Varianten med ramar med rockwool eller motsvarande i verkar användas med framgång av en hel del folk, Sound on Sound-folket gillar den.

En simpel variant är att skaffa bokhyllor (ju mer gratis desto bättre) och fylla med böcker och kuddar. Ju oregelbundnare väggar desto bättre.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-15 16:43

Tacktack

Runt tusingen, ungefär, skulle passa.

Finns rockwool i vanliga/de flesta byggaffärer? Om inte, vad annars är bra?

Bokhyllor kanske också skulle funka, men det får gärna se snyggt ut och inte ta allt för mycket plats. Det var därför jag funderade på ram-idén.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-15 19:14

Funkar roxull bra? Det är väl sånt man använder till att isolera i husväggar? Det verkar ju vara relativt billigt, så man kanske kan brassa på över större ytor...

Ursprungligen av Dana:

Funkar roxull bra? Det är väl sånt man använder till att isolera i husväggar? Det verkar ju vara relativt billigt, så man kanske kan brassa på över större ytor...

Japp. Sen blir det ju bättre om man orkar bygga ordentliga basfällor och sånt, men bara vanlig glasfiber är betydligt bättre än ingenting. Det brukar finnas isolermaterial i diverse varianter hos byggvaruhus, men det finns också en del specialvarianter om man verkligen vill grotta ner sig.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-17 15:34

Cool!

Och en ganska avgörande fråga då;
Hur mycket väger sånt där?
Det kan man ju kolla i bygghandeln, men jag tänkte att jag frågar innan ifall det är blytungt.

Jag tänkte nämligen hänga upp dessa i kanske 1 X 1 meters mått som tavlor på väggen. En på varje sidovägg, sen två bredvid varann på väggen bakom mig. Mina väggar är ju inte så hemskt kraftiga, så för mycket vikt får det inte vara heller.

  • Medlem
  • 2008-12-15 20:30

Läs lite här: Room For Improvement

En snabbgenomgång av akustik, inklusive lite om hur man bygger själv.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-15 21:52

Kanon!

De väger ungefär som vanliga gullfiberskivor, dvs inte så värst mycket. Det finns skivor med högre densitet, men har man okej fästen så ska det inte vara något problem. Ska man bygga basfällor med träram runt blir det lite tyngre, men fortfarande inga jättetyngder.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-17 23:28

okej, tack!

Det blir nog kanon tillslut dehär!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-20 13:14

Ok, då var ramen och glasfibret fixat. Men vad för slags tyg är bäst att ha över allting? Vad jag förstår så ska materialet vara så icke lufttätt som möjligt, så det blockerar ljudet så lite som möjligt. Behöver det ens vara tyg? Finns det något annat bra material att använda sig av?

Jag har hittat vanligt lakan-tyg man kan köpa väldigt billigt, men jag misstänker att det blir svårt att få styvt, och att det kommer se blä ut.

Vad tror ni?

Vanligt lakanstyg funkar. Det viktiga är att det är luftgenomsläppande, annars reflekterar det ljud eftersom det är för tätt. Tumregeln jag hört är att om man kan andas genom det är det okej.

Ett tips jag hört (men inte använt själv) är att använda spraylim och sätta fast tyget med. Då kan man få det tajt utan att behöva spänna allt stenhårt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-20 15:57

Jag var inne på att bygga själv till väggen bakom monitorerna för att dämpa tidiga reflektioner, men fick tag på absorbenter liknande mineralull (fast mer behändigt) från en akustikfirma. Kollade lite på dessa också: http://www.thomann.de/se/the_takustik_pyramidenschaum_5020_2er_set.htm

De jag har påminner om dessa fast 120x60 cm: http://www.thomann.de/se/takustik_basotect_50_100100_4er_pack.htm

Nu ger de inga absorptionsdata, men antagligen absorberar de inte lika lågt ner som typ 120mm tjock mineralull. Pga pyramidformen kanske de diffuserar en aning så rumsklangen blir snyggare dock

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-25 22:19

Jag har byggt färdigt alltihop nu! Jag snickrade ihop en trä-ram, sen en skiva glasull i det, och klädde det med lakanstyg och spände med häftpistol på baksidan. 120 x 60 cm, och 4.5 cm tjockt blev det. Sen hängde jag dessa som tavlor.

Det blev skitsnyggt, tycker jag, och det funkar bra mot ekot i rummet.

  • Medlem
  • 2008-12-25 23:53

Prima! Testa att göra lite mätningar för att kolla in om du har några besvärliga resonansfrekvenser i rummet också, då kan du säkert göra lite mer med akustiken också.

Om inte lakansväven är tunn nog så kan de säkert hjälpa dig på en tygaffär.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 03:07

bra tråd, ska kolla in jag med ..

Dana >> ska du gå vidare så glöm för guds skull inte taket, det är i många fall det närmaste direkteko man får ... fixa nån typ av panel till taket så att mitten av panelen blir spetsen i en likbent triangel mellan dig och högtalarna ... det, plus det du redan byggt, samt en tjockare matta så har man gjort sig av med rätt mycket av fluttret ...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-26 23:56

Ja, precis! Taket.

Hade det inte varit så poröst och jävligt som det är, hade jag satt flera stycken av ramarna i taket. Men jag tror inte att dem kommer hänga kvar där länge. Dock har jag funderat på att skaffa något i den här stilen för taket:

http://www.thomann.de/se/the_takustik_noppenschaum_1030_4er_set.htm

Sånt kanske bara räcker att hänga upp med någon dubbelhäftande tejp, kanske? Vad tror ni?

Tack för feedback!

Det kan nog funka om tejpen är stark nog.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-28 00:05

jag skulle nog satsa på nåt lite tjockare. jag har gjort laborationer på plugget med rätt profesionella mätinstrument och kommit fram till att de tunna skum-styckena faktiskt inte gör något alls. det ska dock finnas lättare element som är tjockare ...

dana, posta gärna foton av ditt bygge ...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-28 02:03

Bilder här då:

Det är alltså Furu-brädor, 43 mm breda som jag har skruvat ihop till en ram. 120 X 60 X 4.5 cm. Sen häftade jag på vitt tyg och spände till på baksidan. Sedan lade jag in roxullet/glasfibret som var i skivor i samma mått som insidan av ramen. Sen häftade jag på papp på baksidan som lite skydd för glasfibret.

Det är alltså två ramar på var sin sida av datorn, sen fyra i rad på väggen bakom. Jag har inte satt upp alla än, men jag tror det kommer hälpa en hel del om man jämför med de tomma väggarna innan.

Om jag bara får nåt i taket också, så blir det prima!

edit: skräp-länk

Ursprungligen av Nihad:

jag skulle nog satsa på nåt lite tjockare. jag har gjort laborationer på plugget med rätt profesionella mätinstrument och kommit fram till att de tunna skum-styckena faktiskt inte gör något alls. det ska dock finnas lättare element som är tjockare ...

Det håller jag nog med om, men det är nog bättre än ingenting alls (beroende på vad det är för väggar förstås).

Dana: ser fint ut, schysst med snedtak som inbyggd bonus.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-29 01:42

Såhär ser det ut:

(Svårt att få med allt med kameran dock..)

Det är alltså snedtak framför mig, men inte bakom mig.

Nihad: Tror du det är någon fara om dem bara hänger såhär? Det är täckt på båda sidorna, så man kommer inte direkt åt ullen, men jag har inte behandlat det på något sätt...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-28 07:07

behandlar du ullen på nåt sätt för att inte få den i lungorna? eller har du valt rätt tyg för det ändamålet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 18:59

Det sneda taket kommer du inte att få problem med tror jag. Sätt upp tunna absorbenter där om du vill ha ett mer dött rum, några direktekon kommer du inte få från det med den vinkeln. Hur ser taket ut längre bak i rummet?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-29 09:52

fm >> de tunna skumplattorna är faktiskt som ingenting, hjälpte inget mot flutter och gav samma kamfiltereffekt som kal vägg. köpta på musikbörsen

när jag ser bilderna är det tre saker jag skulle göra

1. basfällor i de två hörnen bakom högtalarna om du får problem med det
2. tjockare matta
3. om taket också går ner snett bakom dig kanske direktekot från den ska dämpas på samma sätt som sidorna

dana >> kommer det ut fibrer genom tyget och i lungorna är kan det vara farligt faktiskt. kolla med byggfirman och vilka egenskaper det ull du köpte har. Speciellt då du ska sova där, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 15:59

Glasfiberull eller rockwool (stenull) är farligt och kan ge bestående men för lungorna. Dock är det liten risk när materialet väl är på plats. Använd munskydd vid arbete med dessa material.

Vad jag hört så sprejar vissa skivorna innan montering med ett tunt lager klister (på sprayburk) eller hårspray för att binda fibrerna utan att förstöra de akustiska egenskaperna.

1
Bevaka tråden