Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar tröttna på iPhone nu

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 00:03

Jag tycker iPhone har en massa bra funktioner och var ju först. Men nu är den "gammal".

1. Alla dessa SMS funktioner som saknas. Smileys, forward, groups osv. Detta har ju varit standard på alla andra lurar i minst 10 år. What's the problem?

2. Bluetooth, den enda telefon som har en Bluetooth som inte kan prata med andra telefoner eller datorn.

3. En massa andra saker som svenskt tangentbord, liggande tangentbord, MMS, dålig teckning, stöd för flash, och fler saker jag inte kommer på nu.

Byter snart till en "riktig telefon" igen även om iPhone annars är en skön telefon med mycket spel och ett "riktigt" operativsystem så väger det inte upp bristerna för mig. Väntat länge på fixar nu, men tror det tar år innan de kommer

Hur tänker Apple??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 00:17

Som tur är tänker Apple mer på sådana som mig!

Jag saknar ingen av de funktioner du räknar upp, utan bara njuter av en, för mig, fantastiskt välfungerande apparat, med en underbart gränssnitt och sköna funktioner. Faktiskt det bästa elektroniska appart alla kategorier som jag någonsin haft!

Mejl-, adressboks- och kalender-synkning via MobileMe funkar kanon, liksom iTunes, bildöverföring osv. Ständigt nya apps, såsom t.ex Keynote Remote, gör att iPhone ligger hästlängder före "riktiga" mobiler.

Problemet är inte Apple, utan att du har köpt en produkt som inte motsvarar dina speciella behov och preferenser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-25 16:30
Ursprungligen av maca:

Som tur är tänker Apple mer på sådana som mig!

Jag saknar ingen av de funktioner du räknar upp, utan bara njuter av en, för mig, fantastiskt välfungerande apparat, med en underbart gränssnitt och sköna funktioner. Faktiskt det bästa elektroniska appart alla kategorier som jag någonsin haft!

Mejl-, adressboks- och kalender-synkning via MobileMe funkar kanon, liksom iTunes, bildöverföring osv. Ständigt nya apps, såsom t.ex Keynote Remote, gör att iPhone ligger hästlängder före "riktiga" mobiler.

Problemet är inte Apple, utan att du har köpt en produkt som inte motsvarar dina speciella behov och preferenser.

Jag håller med, på nästan alla punkter. Forward av SMS är visserligen en funktion som verkligen borde finnas.

Hear hear!

Jag har också börjat tröttna på min IPhone.. Men jag förblir smittad av apple

Ni som tröttnat kan lägga iphonen i ett vadderat kuvert och skicka till mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 06:42
Ursprungligen av Matsaki:

Jag tycker iPhone har en massa bra funktioner och var ju först. Men nu är den "gammal".

1. Alla dessa SMS funktioner som saknas. Smileys, forward, groups osv. Detta har ju varit standard på alla andra lurar i minst 10 år. What's the problem?

2. Bluetooth, den enda telefon som har en Bluetooth som inte kan prata med andra telefoner eller datorn.

3. En massa andra saker som svenskt tangentbord, liggande tangentbord, MMS, dålig teckning, stöd för flash, och fler saker jag inte kommer på nu.

Byter snart till en "riktig telefon" igen även om iPhone annars är en skön telefon med mycket spel och ett "riktigt" operativsystem så väger det inte upp bristerna för mig. Väntat länge på fixar nu, men tror det tar år innan de kommer

Hur tänker Apple??

1. Det finns program i Appstore/Jailbreak med dessa funktioner.

2. Det är Apples sätt att fjäska med musikindustrin.

3. Svenskt tangentbord finns, liggande tangentbord finns det ett gäng appar för. MMS finns. Dålig täckning så borde du lämna in mobilen. Hade den haft flash så hade Safari kraschat hela tiden eftersom minnet tagit slut på sidor som (förlåt att jag svär) aftonbladet.

Och jag börjar bli less på alla som som svarar på högst relevanta klagomål med att "det är inte Apple som gör fel, det är alla andra eller du som har köpt fel telefon...." och som verkar anse att iPhone är en perfekt produkt som inte går att förbättra

Först... jag gillar min iPhone, jag gillar den väldigt mycket, på gränsen att betraktas som fanboy, men...

Faktum är att det finns ett antal oföklarliga brister i telefonen...

* Varför saknas copy&paste?
* Varför är SMS så bristfällligt implementerat? SMS har en stor fördel och det är att det i princip erbjuder pushfunktionalitet till mer eller mindre alla som har en GSM telefon (dvs: nästan alla)
* varför kan jag inte skicka kontaktinformation till någon annan (utan att köpa tredjepartsprogram)?
* den är på gränsen till för långsam. Den är inte för långsam, men nästan, nästan...
* implementeringen av det svenska tangentbordet kan göras bättre. Fördröjningen för att få fram svenska tecken är för lång, det tar ner tempot i skrivningen och ÅÄÖ är separata bokstäver... det är inte (som en amerikan gärna tror) en variant av A och O...

Sedan så finns det ett par småsaker...
* Varför kan jag inte synka upp mina foton som jag har tagit med telefonen via iTunes?

Och lite till...

Jag tycker att det är en kompetent telefon, men den är långt ifrån perfekt och jag tycker att det är på gränsen till barnsligt att svepande avfärda klagomål på det sätt som maca gör.

--j

Ursprungligen av BlackSmp:

Och jag börjar bli less på alla som som svarar på högst relevanta klagomål med att "det är inte Apple som gör fel, det är alla andra eller du som har köpt fel telefon...."

Då kanske du inte ska skriva på ett diskussionsforum? Att skriva sin åsikter utan att vilja bli emotsagd är kanske lite väl mycket att hoppas på. Särskilt om man skriver på ett så nischat forum som 99.se.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då kanske du inte ska skriva på ett diskussionsforum? Att skriva sin åsikter utan att vilja bli emotsagd är kanske lite väl mycket att hoppas på. Särskilt om man skriver på ett så nischat forum som 99.se.

Jag har inget emot om att bli emotsagd, det är svar som jag upplever som schablonmässiga som jag börjar bli less påO:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 11:44
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då kanske du inte ska skriva på ett diskussionsforum? Att skriva sin åsikter utan att vilja bli emotsagd är kanske lite väl mycket att hoppas på. Särskilt om man skriver på ett så nischat forum som 99.se.

Men va fasen trillar dom polerade grankulorna i backen för en hela tiden - så måste ju nåt vara fel .. finns ju inte mkt att välja på i äppelSvären rörande lurar

\\ eller över huvud taget .. gilla läget eller dra! ;\ ← den uppfattningen har jag fått!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 14:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Och jag börjar bli less på alla som som svarar på högst relevanta klagomål med att "det är inte Apple som gör fel, det är alla andra eller du som har köpt fel telefon...." och som verkar anse att iPhone är en perfekt produkt som inte går att förbättra

Jag tycker att det är en kompetent telefon, men den är långt ifrån perfekt och jag tycker att det är på gränsen till barnsligt att svepande avfärda klagomål på det sätt som maca gör. --j

Personligen tycker jag snarare att det är naivt att önska, för att inte säga KRÄVA, vilket många tycks göra, att Apple ska producera en produkt som passar ALLA och i synnerhet allas MOBILTELEFONBEHOV.

Jag har svårt att se iPhone som i första hand en mobiltelefon, utan det är just i första hand en produkt som kombinerar funktioner från en iPod, en dator (typ NetBook) och en mobil. Jag tycker inte det är så konstigt att inte alla funktioner från samtliga dessa områden finns med och har inte speciellt svårt att förstå "hur Apple tänker".

Däremot har jag fortfarande svårt att förstå den som köper en iPhone i, troligen, full vetskap om att den saknar de funktioner som man värderar högst och sedan tycker att problemet ligger hos Apple!

Ursprungligen av maca:

Personligen tycker jag snarare att det är naivt att önska, för att inte säga KRÄVA, vilket många tycks göra, att Apple ska producera en produkt som passar ALLA och i synnerhet allas MOBILTELEFONBEHOV.

Jag har svårt att se iPhone som i första hand en mobiltelefon, utan det är just i första hand en produkt som kombinerar funktioner från en iPod, en dator (typ NetBook) och en mobil. Jag tycker inte det är så konstigt att inte alla funktioner från samtliga dessa områden finns med och har inte speciellt svårt att förstå "hur Apple tänker".

Däremot har jag fortfarande svårt att förstå den som köper en iPhone i, troligen, full vetskap om att den saknar de funktioner som man värderar högst och sedan tycker att problemet ligger hos Apple!

Har någon sagt att iPhonen saknar de funktioner som de värdera högst? Möjligen så skulle jag tolka trådskaparen som att han har upptäckt att han värderade de saknade funktionerna högre än vad han trodde.

Personligen så ser jag också iPhonen som en kommunikationsmojäng mer än en "bara en telefon" men å andra sidan så är nästan alla mobiltelefoner idag mer än telefoner...

Jag tycker inte heller att det är konstigt att vissa funktioner saknas men är väldigt förvånad över att andra funktioner saknas och har lite svårt att se hur prioriteringen är när man introducera emoijs (eller vad de där japanska smileygubbarna heter) och utelämnar andra enkla förbättringar i exvis smshanteringen. Eller att vi inte kan skicka vidare kontaktinformation på ett enkelt sätt. Vad sjutton.. ge mig copy&paste så kan jag fixa mycket själv:cool:

Jag har också lite svårt för hur AT&T får styra funktionstilläggen när det gäller exvis möjligheten att använda iPhonen som modem eller inte. Det verkar ju vara AT&T debiteringsmodell som styr när iPhone får "tethering".

Så det är den telefon som passar mig bäst just nu, men den skulle kunna vara så ÖVERLÄGSET mycket bättre än allt annat med så små tillägg...

Ursprungligen av maca:

Jag har svårt att se iPhone som i första hand en mobiltelefon, utan det är just i första hand en produkt som kombinerar funktioner från en iPod, en dator (typ NetBook) och en mobil. Jag tycker inte det är så konstigt att inte alla funktioner från samtliga dessa områden finns med och har inte speciellt svårt att förstå "hur Apple tänker".

Två saker slog mig när jag gick och vandrade hem från Konsum med min telefon och som vanligt knappade på den (för jag tycker att den är helt suveränt flexibel).

Jag kom att tänka på att Telia vevar rätt mycket TV reklam för iPhone nu och den slutar alltid med "och så är det en helt utmärkt mobiltelefon också" (jag minns inte exakt hur de säger det...)

Så Apple vill betona att det är en mobiltelefon

Och den sista delen av reklamen är till för att antyda för folk i allmänhet att iPhone har de "normala" mobiltelefonfunktionerna som man förväntar sig som standard (numera) och där ingår bland annat MMS och bättre SMS funktionalitet. Det har den (dessvärre) inte och även om man kan hävda att du måste kontrollera allt innan du köper så gör nog de flesta inte det.

Men diskussionen blir lätt "lönlös" när svaren ofta blir "varför ska du använda det där? Gör så här istället... MMS är så 90-tal... " Min ståndpunkt är: varför kan jag inte välja det som passar situationen? Till mina kompisar med iPhone skickar jag givetvis mail. Till min fru och mina barn är SMS (och i vissa fall MMS) flerfaldigt bättre. Jag vill kunna välja (och väntar intensivt på Telias MMS app:cool:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 07:35

Tröttnar ni på dem så finns blocket!

ja båda minna iphones lär ju åka ut på blocket när jag köpt en Palm Pre som har 10 gånger bättre OS och användargrännsnitt.

och kolla gärna här innan ni uttalar er annorlunda:
http://www.palm.com/us/products/phones/pre/palm-pre-ces.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 17:40
Ursprungligen av =JoNaZ=:

ja båda minna iphones lär ju åka ut på blocket när jag köpt en Palm Pre som har 10 gånger bättre OS och användargrännsnitt.

och kolla gärna här innan ni uttalar er annorlunda:
http://www.palm.com/us/products/phones/pre/palm-pre-ces.html

Vilken telefon ser inte bra ut när den visas upp?
Länka några vettiga tester istället.

Jag ser fram emot att kolla in Palm Pre. Om det är 10 gånger bättre gränsnitt lär jag bestämma när jag får testa själv. Jag tror mer på 1,5 gånger bättre speciellt om jag väljer den framför en iPhone.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-16 09:12
Ursprungligen av Matsaki:

J
3. En massa andra saker som svenskt tangentbord, liggande tangentbord, MMS, dålig teckning, stöd för flash, och fler saker jag inte kommer på nu.

Någon som har hittat en app för liggande email? Den funktionen saknar jag verkligen.

Ursprungligen av Le:

Någon som har hittat en app för liggande email? Den funktionen saknar jag verkligen.

Kolla i Program & Spel för iPod & iPhone-forumet.
Sedan finns en sökfunktion du bör använda innan du ställer frågor.
Sedan undrar man varför frågan är ställd i den här tråden?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-16 10:44
Ursprungligen av theplague:

Kolla i Program & Spel för iPod & iPhone-forumet.
Sedan finns en sökfunktion du bör använda innan du ställer frågor.
Sedan undrar man varför frågan är ställd i den här tråden?

Fruktansvärt arrogant inlägg

Frågan är väl högst relevant då trådskaparen listar funktioner han saknar, och Le sedan adderat en funktion som han i sin tur saknar!

Du hänvisar sedan till ett annat forum.
VET du att svaret på Le:s fråga finns där, eller gissar/tror du bara??
Le kanske redan HAR sökt i andra forum utan att hitta (jag testade själv att söka utan att hitta...).

Om du gissar/tror kunde du lika gärna låtit bli att skriva något överhuvudtaget.

Hälsningar Mats (17 års erfarenhet som Mackonsult)

Ursprungligen av zMac:

Fruktansvärt arrogant inlägg

Frågan är väl högst relevant då trådskaparen listar funktioner han saknar, och Le sedan adderat en funktion som han i sin tur saknar!

Du hänvisar sedan till ett annat forum.
VET du att svaret på Le:s fråga finns där, eller gissar/tror du bara??
Le kanske redan HAR sökt i andra forum utan att hitta (jag testade själv att söka utan att hitta...).

Jag hänvisar till en annan forumdeldet här forumet: http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/
Ja, jag vet att svaret finns där, det hade du och Le också vetat om ni sökt eller letat lite grann(vilket hör till detta forums regler, innan man postar en fråga eller ny tråd).
Något mer du ville veta?

Citat:

Om du gissar/tror kunde du lika gärna låtit bli att skriva något överhuvudtaget.

Jag vet, då gissar jag inte. Krångligt?

Citat:

/Hälsningar Mats (17 års erfarenhet som Mackonsult)

Eh, jaha?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-16 11:30
Ursprungligen av theplague:

Jag hänvisar till en annan forumdeldet här forumet: Program & spel för iPod & iPhone - 99.se
Ja, jag vet att svaret finns där, det hade du och Le också vetat om ni sökt eller letat lite grann(vilket hör till detta forums regler, innan man postar en fråga eller ny tråd).
Något mer du ville veta?

Jag vet, då gissar jag inte. Krångligt?

Eh, jaha?

Du fortsätter att vara arrogant och otrevlig...
Tur att vi inte känner varandra. Nu slipper jag säga upp bekantskapen med dig.

/End of discussion

Ursprungligen av theplague:

Kolla i Program & Spel för iPod & iPhone-forumet.
Sedan finns en sökfunktion du bör använda innan du ställer frågor.
Sedan undrar man varför frågan är ställd i den här tråden?

Så ovidkommande är inte hans fråga. Och du kan dämpa din aggressiva ton.

Och jaja, du kanske inte var aggressiv, men om du inte menade att vara det vill jag att du ska veta att du väldigt lätt kan uppfattas som aggressiv och att du bör tänka över det du skriver innan du postar, precis som andra i vissa lägen bör söka på forumet.

Any objections kan vi ta via PM, men försök hålla nere tonen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-16 11:40
Ursprungligen av Le:

Någon som har hittat en app för liggande email? Den funktionen saknar jag verkligen.

Tycker nog att en följdfråga som min nyss ställda kan ha en plats i sammanhanget även om jag också förstår kritiken av den i denna tråd.

Var det inte det nyårslöftet gick ut på? Att vara glada och trevliga och inte brusa upp så snabbt?!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-16 11:47
Ursprungligen av Le:

Någon som har hittat en app för liggande email? Den funktionen saknar jag verkligen.

Kanske prova den här:

http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=294770918&mt=8

Har dock inte provat den själv.

Edit: kenjon hann före...

iPhone är så fantastiskt överlägsen ALLA andra telefoner så det är nästan löjligt. Den dras med nackdelen av att produceras av Apple, med en massa konstiga begränsningar som följd.

Men hur man än vrider och vänder på telefonen så är den helt enkelt överlägsen!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-16 11:28

Jag kan sälla mig till de som har en hat-kärlek till min iPhone. Helt underbar på vissa saker, och total katastrof på andra. Till iPhones största nackdel är Apples kontrollbehov av användare och utvecklare, och Apples ignorans mot andra marknader än mighty-glory America...

*Varför finns inte lokalt tangentbord?
*MMS
*Modemfunktion
*GPS navigation
*Varför är kalendern låst till Apples lösningar?
*Alternativa webläsare (jo, jag vet att det kanske är på gång)

Till Apples försvar kan jag säga att jag inte saknar Flash, webläsaren är nog instabil iallafall

Nå vi får hoppas på att Apple har en öppnare attityd när konkurrensen ökar, sedan blir det intressant och se vad som kommer i OS 3.0. Bortsett från SDK:n så har det i stort sett hänt något med OS:et sedan det presenterades.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-17 11:32
Ursprungligen av iBjorn:

*Varför finns inte lokalt tangentbord?

För att det då skulle bli tätare mellan tangenterna, och du skulle pricka fel bokstav med fingret i större grad. Därmed skulle den automagiska rättstavningsfunktionen inte fungera lika bra. Du kan t.ex. skriva ar och aterkomma så blir det automagiskt är och återkomma. Coolt va? När det gäller tradeoff mellan att skohorna in å, ä och ö på tangentbordet eller hålla dem borta och låta tangentbordet ha bra distans mellan knapparnas och låta rättstavningsfunktionen göra sitt jobb, tycker jag Apple har gjort helt rätt. Ni som klagar över tangentbord utan å. ä och ö? Använder ni inte den automagiska rättstavningen? Eller har ni inte förstått mina slutsatser ovan?

Ursprungligen av iBjorn:

*MMS

Detta är på G och kommer så fort push notifications släpps. Känns dock väldigt 90-tal att skicka MMS. Jag når mina vänner med bilder via e-post, twitter och facebook.

Ursprungligen av iBjorn:

*Modemfunktion

Detta har inte med Apple att göra, utan det är operatörerna som styr.

Ursprungligen av iBjorn:

*GPS navigation

Håller med. Släpp fram GPS-lösningar för turn-by-turn. Den enda förklaringen jag kan tänka mig till att dessa stoppas är att Apple jobbar på ett eget system för detta "the Apple-way".

Ursprungligen av iBjorn:

*Varför är kalendern låst till Apples lösningar?

Detta är något som du inbillat dig, vet inte riktigt var du kan ha fått det ifrån. Jag synkar min kalender med Exchange (en Microsoft-lösning). Du kan även synka den med exemplevis Google Calendar.

Ursprungligen av iBjorn:

*Alternativa webläsare (jo, jag vet att det kanske är på gång)

Fritt fram. Skulle dock tvivla på att någon kan skapa något som kan konkurrera med Safari, men visst - låt dem försöka.

Ursprungligen av iBjorn:

Till Apples försvar kan jag säga att jag inte saknar Flash, webläsaren är nog instabil iallafall

Min kraschar väldigt sällan efter 2.2-uppdateringen. Flash är jag väldigt glad att de håller borta från iPhone-upplevelsen. Safari skulle bli fullständigt oanvändbart med flash-stöd, det tror jag de flesta kan förstå.

Ursprungligen av iBjorn:

Nå vi får hoppas på att Apple har en öppnare attityd när konkurrensen ökar, sedan blir det intressant och se vad som kommer i OS 3.0. Bortsett från SDK:n så har det i stort sett hänt något med OS:et sedan det presenterades.

Håller med till fullo. Palm Pre har en hel del trevliga lösningar som jag hoppas Apple stjäl av dem.

Ursprungligen av akesson:

Du kan t.ex. skriva ar och aterkomma så blir det automagiskt är och återkomma. ...Ni som klagar över tangentbord utan å. ä och ö? Använder ni inte den automagiska rättstavningen? Eller har ni inte förstått mina slutsatser ovan?

Och du vet väl hur lång tid det tog för Apple att fixa att "ar" blev "är" och inte "år"?

Jag skulle gärna se möjligtheten att välja mellan ett fullständigt tangentbord och ett reducerat.

En nackdel med det reducerade tangentbordet är att fördröjningen innan alternativgtangenterna kommer upp är snäppet för lång. Det tar ner mitt tempo när jag skriver. Det är tur att rättstavningen fungerar så bra som den gör... (och jag blir alltid lika positivt överraskad över att Fjollträsk ingår i ordboken:p)

Och nog förstår jag dina slutsatser, men jag kanske inte håller med om dem.

Bevaka tråden