Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny generation iPod Touch på ingång

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Var idag och skulle införskaffa en ny Touch då min gamla iPod Video börjar bli lite trött.
Slutsålt i hela Göteborg, ska enligt Mac Forum endast finnas 9 st kvar i hela Sverige. Fick även se ett mail från Apple där de förklarar att det för närvarande är leveransstopp (detta mail ska Mac Forum ha fått den 15 februari).

Likadana svar fick jag i alla andra butiker, slut överallt p.g.a. att Apple för närvarande inte levererar. Dock kan man fortfarande beställa från Apple's hemsida, Applestore.

Visst känns mönstret igen. Känns som att den 3:e generationen Touch kommer att dyka upp inom en väldigt snar framtid. Är det någon som har en uppfattning om när Apple brukar släppa sin "uppgraderingar"? Funderar på hur länge man måste vänta.

P.S. även expediten på SIBA antydde att en ny generation var på väg (iofs kan man fråga sig vad ett sådant uttalande är värt då butikskedjor som SIBA egentligen inte bör ha en aning).


Yours truly

15 februari? Det är ju nästan ett år sen

Fel i tidigare inlägg

15 januari inkom givetvis mailet till Mac Forum...
My bad...


Har även ringt runt till andra butiker runt om i landet för att se att det här inte bara har drabbat lilla Göteborg, men verkar vara likadant överallt.

My two cents: Kommer inte komma en 3:e generationens Touch förens i september. Om man tittar historiskt så uppdaterar Apple sina iPods bara en gång per år och det är i slutet av sommaren/början av hösten.

DOCK! Det som jag ser som en möjlighet (ganska trolig till och med) är att de uppar lagringen, dvs släpper en 64Gb version och då kommer de antagligen sänka priset på 16 & 32Gb versionerna. Detta hände ju i januari förra året med både Touch och iPhone.

Jag jobbar i branschen och har fått ungefär den här infon ang. iPod Touch:

Att det inte finns några att få tag i beror till stor del på att under årets julhandel såldes det nästan 100% fler (dubbelt så många) iPod Touch som under föregående julhandel. Detta gör att alla buffertlager och liknande är helt tömda. Efterfrågan är dessutom fortsatt stor i hela världen. I detta läge har Apple, liksom många andra stora företag(Nintendo(Wii), Sony(PS3, PSP) och Microsoft(Xbox)) valt att prioritera att förse den amerikanska och asiatiska marknaden med leveranser i första hand. Detta leder till mycket opålitliga och sparsmakade leveranser till alla Europeiska återförsäljare.

Om detta kan man ju tycka vad man vill men så är läget iaf.

Tjena,

Tack för svaren.
Jag är medveten om att uppdateringar/uppgraderingar ofta sker i september och tycker även att DeathMan's resonemang låter vettigt.

Tänk rent hypotetiskt att en upgrade är på ingång inom kort, när kan den då komma att ske? Är det några Apple-events innan september?
Skulle ju kännas överjävligt att köpa en touch nu om en tredje generation skulle dyka upp inom de närmsta veckorna...

Hur går spekulationerna?

  • Medlem
  • 2009-01-28 17:22

Jag är också väldigt spänd på detta, har några vänner som är i USA nu och kan ta med sig en hem till ett bättre pris än här i Sverige, men kommer det en prissänkning/minnesuppgradering snart skulle de ju kännas lite snopet att slå till nu..

Enligt macrumours:

Citat:

Product iPod touch
Recommendation: Neutral - Mid product cycle
Last Release September 09, 2008
Days Since Update 141 (Avg = 185)

Recent Releases
graph ???
graph 9/2008
graph 2/2008

Dvs. det kom en uppdatering i februari förra året..

spänningen, spänningen!

Hur stor är möjligheten att skicka en från amerika utan att åka på tull tro? Dvs från en privat avsändare, inte ett företag. Ska man våga chansa?

Ursprungligen av swek:

Jag är också väldigt spänd på detta, har några vänner som är i USA nu och kan ta med sig en hem till ett bättre pris än här i Sverige, men kommer det en prissänkning/minnesuppgradering snart skulle de ju kännas lite snopet att slå till nu..

Enligt macrumours:

Dvs. det kom en uppdatering i februari förra året..

spänningen, spänningen!

Hur stor är möjligheten att skicka en från amerika utan att åka på tull tro? Dvs från en privat avsändare, inte ett företag. Ska man våga chansa?

Svårt att säga. Att handla från utlandet kan vara ett spel. Antingen fastnar prylarna i tullen varpå man får betala svensk moms och tull eller också gör de det inte. En kompis inhandlade en Touch åt mig och skickade hem den med frun när hon åkte tillbaka till Sverige.

Ursprungligen av PHolmgren:

Tjena,

Tack för svaren.
Jag är medveten om att uppdateringar/uppgraderingar ofta sker i september och tycker även att DeathMan's resonemang låter vettigt.

Tänk rent hypotetiskt att en upgrade är på ingång inom kort, när kan den då komma att ske? Är det några Apple-events innan september?
Skulle ju kännas överjävligt att köpa en touch nu om en tredje generation skulle dyka upp inom de närmsta veckorna...

Hur går spekulationerna?

Du har ju wwdc i juni/juli fast där lär nog mest Mac behandlas, sedan dyker väl något iPhone-event upp runt mars/april gissningsvis. Tror inte vi får se några nyheter kring Touch innan eventuell uppdatering av iPhone skett

När det gäller tullen tror jag inte att du behöver vara orolig. Märk bara försändelsen med "gift" och ett lågt värde.

Skedde verkligen en uppdatering i februari förra året? Det låter ju lovande.
Du skulle inte kunna länka till artikeln på Mac Rumors?

Personligen väntar jag nog månaden ut tills jag slår till. Alternativt tills de får in nya i butikerna (känns ju som att Apple inte borde leverera "gamla" modeller om en ny är på intåg).

Ingen som har hört något nytt?

Ursprungligen av PHolmgren:

Personligen väntar jag nog månaden ut tills jag slår till. Alternativt tills de får in nya i butikerna (känns ju som att Apple inte borde leverera "gamla" modeller om en ny är på intåg).

Om du hoppas på att Apple inte skulle sälja ut sina lager pga nya modeller så hoppas du nog förgäves

  • Medlem
  • 2009-01-29 14:13
Ursprungligen av akerstrom:

Om du hoppas på att Apple inte skulle sälja ut sina lager pga nya modeller så hoppas du nog förgäves

Det konstaterades väl längre upp i tråden att touch är slutsålda på många ställen i Sverige, vilket ju också skulle kunna tyda på att det är en ny på gång, lika väl som det ju kan vara julhandeln som ställt till det för Apple att klar av leveranser. Så vem vet.

Här är en länk till macrumors sida om alla apples produktuppdateringar. Där står iaf. en minnesuppdatering med i 2/2008 (feb. 2008)

//swek

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-24 13:41

Vilken generation är det som gäller egentligen?

Är på väg att införskaffa en 16GB. Den verkar vara svår att få tag på vilket det diskuterats om ovan. Var inne på Inwarehouse idag och där anger de 16GB som gen.2 och 32GB som 3th generation. Dessutom är priset förvirrande. 4290 kr för 32GB medan de tar 3695 kr på Apple Store. Någon som kan förklara? Både 8GB och 16GB har samma pris som på Apple Store.

http://www.inwarehouse.se/k/kl.aspx?bn=10473&mfr=&filter=A00600.P158741.

/B.

Ursprungligen av walse:

Vilken generation är det som gäller egentligen?

Är på väg att införskaffa en 16GB. Den verkar vara svår att få tag på vilket det diskuterats om ovan. Var inne på Inwarehouse idag och där anger de 16GB som gen.2 och 32GB som 3th generation. Dessutom är priset förvirrande. 4290 kr för 32GB medan de tar 3695 kr på Apple Store. Någon som kan förklara? Både 8GB och 16GB har samma pris som på Apple Store.

http://www.inwarehouse.se/k/kl.aspx?bn=10473&mfr=&filter=A00600.P158741.

/B.

Det finns ingen generation 3, det är generation 2 som gäller nu. De måste ha skrivit fel

1
Bevaka tråden