Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 quicksilver fläkt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min far har en gammal Mac G4 Quicksilver. Fläkten (den i fronten) har börjat ge upp. Hur hittar man en ny? Vad heter den? Hur får man loss den från moderkortet? Hilfe bitte!

Det är väl en vanlig 120mm-fläkt? Öppna och mät annars. Man får skruva lite för att komma åt ibland, vet inte exakt hur det ser ut i en sån G4'a. Fläkt kan man köpa lite var som. Passa på att skaffa en tyst, vetja! Klart värt besväret

Njae, enligt farsgubben är den liten, 7 cm. Och den sitter fast på något konstigt vis i moderkortet. Så jag undrar om någon har specifik erfarenhet av just det här problemet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-04 12:52

Kan kolla i min qs när jag kommer åt den, min är nog sista modellen... vet det är en cpuflekt och en där bak... minns inte riktigt, kanske skilljer sej på olika revs...

Ursprungligen av enapa:

Kan kolla i min qs när jag kommer åt den, min är nog sista modellen... vet det är en cpuflekt och en där bak... minns inte riktigt, kanske skilljer sej på olika revs...

Schysst. Jag vet inte heller, har bara en muntlig beskrivning. Men fläkten sitter i fronten, så det är väl någon sorts chassifläkt.

  • Medlem
  • 2009-02-04 16:11

Skulle tippa på att det är en vanlig X stor fläkt som sitter i en "hållare".

http://i220.photobucket.com/albums/dd307/skeletoncrewrocks/recording/DSCN0257.jpg

edit: säkerligen torx-skruvar eller något liknande i "hållaren" om jag känner Apple rätt.

Ordnat. Det var en helt vanlig. Med civiliserade skruvar. En liten adaptergrej för att konvertera 3-pol till 2-pol på den lilla plastmojjen som ska sitta fast på moderkortet. 120 spänn på Kjell & co. Applebutiken ville ha 650 dödsriksdaler. Tokstollar.

Tack för hjälp i alla fall!

1
Bevaka tråden