Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan usb-porten dela ut ström?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-10 22:31

nån som vet eller kan testa med nåt tillbehör som kräver ström - undrar om usb-porten i äppletv'ns rumpa, klarar den att ge 5v ström till olika mojänger som kräver det, och isåfall hela tiden från att man pluggar i strömsladden/slår på apparaten?

Det ligger ut 5V i USB-uttaget. Normerad strömstyrka är 0,1 / 0,5A, men det är långt ifrån alla portar som klarar av att leverera det. 0.1A är defaultinställningen och det räcker till för minnen och kommunikationskretsar. Strömslukare kan begära den högre strömgränsen. Klarar inte datorn av det, får man en varning om "insufficient power" eller liknande.

En "stendum" enhet kan inte begära den högre strömstyrkan. Däremot kan det vara så finurligt att datorn, oombedd, tillåter den högre belastningen.

Spänningen finns där hela tiden datorn är påslagen, så att anslutna enheter alltid kan få ström och ge sig tillkänna, när de ansluts.

Det finns USB-portar med extra kräm, avsedd som ladduttag, men det lämnar vi därhän just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-11 01:11

tackar.. men hur är det med just aTVn, kan den spinna igång en 2,5" extern hd vid start? man kan visst starta den från usb-minne men de kräver väl inte lika mycket ström.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-11 11:29

En HD kommer aldrig gå igång på 0.1A inte heller 0.5A så det är bara o glömma.

Jodå, jag har några små externa USB-diskar och det funkar alldeles utmärkt.
Dom små FW-diskarna funkar också finemang (det är 5V och samma ampere på FW - tror jag). Det följer inte ens med trafos till dessa små externa diskar nuförtiden.

Ursprungligen av studiox:

En HD kommer aldrig gå igång på 0.1A inte heller 0.5A så det är bara o glömma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-11 19:50

om det är en SSD då?

  • Medlem
  • 2009-02-11 22:29

Ingen har ju sagt att det inte fungerar...

I den här videon tycker i alla fall jag att de kopplar en in en extern 2.5"-disk med
endast en USB-kabel till Apple TV:n

http://www.youtube.com/watch?v=swebzPG7p34

Så logiskt sett borde det ju fungera?

/P

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 22:58

Det e vellan äldre \ gamla diskar som drar mer (?) allt idag ha ju blivit strömsnålare över lag

- jag sitter med musikmaskiner .. och där e det lite kinkigare med att äldre saker inte går att driva med de interna PSUerna... men nyare funkar!

Host powered-diskar har funnits i många år. Jag har t.ex. en som är 5 år gammal.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-12 19:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Host powered-diskar har funnits i många år. Jag har t.ex. en som är 5 år gammal.

Måste erkänna att det visste jag inte. Skäms lite faktiskt då jag pysslat med datorer så pass många år (15+) - Väldigt strömsnåla motorer.

Ursprungligen av Wikipedia, uppslagsord FireWire:

I sin variant med sex trådar per kabel kan en värd mata en enhet med upp till 30 volts och 45 watts strömförsörjning.

FireWire ger mycket mer kräm än USB. Jag förstår inte varför FireWire inte används i större utsträckning än det gör.

Ursprungligen av hansfilipelo:

FireWire ger mycket mer kräm än USB. Jag förstår inte varför FireWire inte används i större utsträckning än det gör.

Det förstår inte jag heller. Det finns väl egentligen inga fördelar med USB mot FW?
Om bara MacBookarna inte hade blivit stympade

Min ATV snurra upp 2,5" diskar utan problem

1
Bevaka tråden