Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Fisheye ?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Clossa:

Jag förstår att en fin glaslins måste vara bättre än en plastplupp,konstigt vore väl annars,men min undran var om lika mm bränvidd oavsett objektiv gav lika mycket bildyta.Om jag förstod dig rätt så är det så.

Med det enda undantaget när fisheye jämförs med raktecknande optik. Strålgången genom ett fisheye kröks av utåt vid optiska mittpunkten, vilket ger en vidvinkligare bild jämfört med ett raktecknande objektiv med samma brännvidd. Det är därför som en 16 mm raktecknande vidvinkel har den modesta bildvinkeln 107° på fullframe medan ett 16 mm fisheye ger ca 180° - vilket för övrigt är en bildvinkel som är totalt omöjlig att få med något som är raktecknande eftersom man inte kan göra 0 mm-objektiv!

Den som inte tror mig kan förresten kolla här: Wide Angle & Fisheye Field of View Comparison.

Ursprungligen av Clossa:

Snyggt Jobbat killar!
Slå på en som redan ligger ner.
Nosen hade precis fått vittring på en Nikkor 10.5 f2,8.när nästa bra inlägg satte käppar i hjulet.
Påskruvbar frontfisheye.kan de'va'nåt?
Detta måste kollas noggrannare känner jag.
sedan är det väl så att även fisheye linserna får ett förskjutet brännviddstal på dom vanliga digitalkamerorna,inte fullformat.
10,5 *1,5=15,75. hmm?
8 *1,5=12 kanske är roligare?
Som Dala skriver så är nog inte TTLBLIXT eller bara blixt ett problem med fiskögon.

Påskruvbar fisheye är en ren leksak men kan kanske vara en kul slit-och-släng-pryl om man vill få en känsla av hur det är att fota med ett riktigt fisheye. Fast själv tycker jag det är en bättre idé att fynda ett sovjetiskt Zenitar 16/2,8 eller Peleng 8/4 på fleabay, då får man lite mer anständiga optiska prestanda. Just 8 mm på APS-C kan vara kul men tänk på att de ger mekanisk vinjettering i hörnen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-10 23:29

Vad ska man ha för objektiv (till D60) för att få runda bilder med svart runt omkring?

http://www.uteroemer.de/Fish%20eye%20lens1.JPG

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-11 07:55
Ursprungligen av Adzam 1:

Vad ska man ha för objektiv (till D60) för att få runda bilder med svart runt omkring?

http://www.uteroemer.de/Fish%20eye%20lens1.JPG

Det finns två vanliga typer av fisköge-objektiv. Gemensamt är att de inte korrigerar så kallad "kuddistortion" som får raka linjer att bukta utåt på mitten av bilden. Andra typer av vidvinkelobjektiv försöker korrigera för detta så att raka linjer förblir raka.

De vanligaste fisköge-objektiven belyser hela bildsensorn (på engelska "full-frame fisheye") därför får man bara 180 graders täckning längs diagonalerna. Den typ av objektiv du är ute efter är de som har hela bildcirkeln innanför sensorn (på engelska kallas dessa för "circular fisheye"). Dessa avbildar 180 grader i alla riktningar.

Ursprungligen av dala:

Det finns två vanliga typer av fisköge-objektiv. Gemensamt är att de inte korrigerar så kallad "kuddistortion" som får raka linjer att bukta utåt på mitten av bilden. Andra typer av vidvinkelobjektiv försöker korrigera för detta så att raka linjer förblir raka.

De vanligaste fisköge-objektiven belyser hela bildsensorn (på engelska "full-frame fisheye") därför får man bara 180 graders täckning längs diagonalerna. Den typ av objektiv du är ute efter är de som har hela bildcirkeln innanför sensorn (på engelska kallas dessa för "circular fisheye"). Dessa avbildar 180 grader i alla riktningar.

"180 grader i all riktningar" ? Öh?

menar du att objektivet tar 360grader och att man då får rikta kameran uppåt för att få en bild? Kan du brodera ut det där lite....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-13 06:13
Ursprungligen av Goflorp:

"180 grader i all riktningar" ? Öh?

menar du att objektivet tar 360grader och att man då får rikta kameran uppåt för att få en bild? Kan du brodera ut det där lite....

Om du håller ett A4-ark med båda händerna, framför dig och i liggande format. Böj pappret emot dig. Nu har du buktning/konkav i ett perspektiv på 180 grader, ifall det varit linsen. Om du sedan ställer pappret upp, så att det blir stående format och böjer pappret emot dig igen, så har du likadant, fast vertikalt.

Den andra typen är buktningen/konkav som en kontaktlins för ögonen.

Vissa har kan ha upp till 220 grader och kan nästan se bakåt...

Rätta mig någon om jag har uppfattat detta fel...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 07:52
Ursprungligen av Goflorp:

"180 grader i all riktningar" ? Öh?

menar du att objektivet tar 360grader och att man då får rikta kameran uppåt för att få en bild? Kan du brodera ut det där lite....

Det blev lite otydligt där. Det jag menade är 180 grader i alla riktningar på den slutgiltiga bilden.

Alltså, om skulle ha en fågel rakt ovanför objektivet så skulle denna synas med ett "circular fisheye". Dessa objektiv belyser dock inte hela sensorn, så många pixlar blir helt svarta.

Ett "full-frame fisheye" skulle däremot missa fågeln, eftersom den hamnar utanför sensorn. Kameran kan bara se i 180 grader i "de fyra hörnen" av bilden med ett sådant. Fördelen är dock att hela bildsensorn belyses. Dessa objektiv är de allra vanligaste fiskögeobjektiven.

Nikons circular fisheye är en extrem lins som endast tillverkas på beställning och med en prislapp därefter. Den som vill prova lite på skoj rekommenderas att titta åt gängad fisheye-optik för videokameror och lämplig step-up/down-ring/ar för att passa fram på befintlig zoom-optik. Bildkvalitén blir av förklarliga skäl inte utmärkt men helt okej för den som inte är gjord av pengar och som bonus kan du zooma och med en prislapp omkring 500 kr få både ett circular och rectangular fisheye och allt däremellan.

Circular: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/fisheyes/6mmf28.htm

OT: dala, var är sista bilden 090209 tagen?

Ursprungligen av Johan Andersson:

Nikons circular fisheye är en extrem lins som endast tillverkas på beställning och med en prislapp därefter.

Eller så kan man fynda beg på ebay:D

http://cgi.ebay.com/Nikon-2-8-6mm-Fisheye-Nikkor-Auto-non-AI_W0QQitemZ370157734297QQcmdZViewItemQQptZCamera_Lenses?hash=item370157734297&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-13 16:46

Snyggt Jobbat killar!
Slå på en som redan ligger ner.
Nosen hade precis fått vittring på en Nikkor 10.5 f2,8.när nästa bra inlägg satte käppar i hjulet.
Påskruvbar frontfisheye.kan de'va'nåt?
Detta måste kollas noggrannare känner jag.
sedan är det väl så att även fisheye linserna får ett förskjutet brännviddstal på dom vanliga digitalkamerorna,inte fullformat.
10,5 *1,5=15,75. hmm?
8 *1,5=12 kanske är roligare?
Som Dala skriver så är nog inte TTLBLIXT eller bara blixt ett problem med fiskögon.

Ett annat tips för den som vill testa diagonal ('vanlig') fisheye mest på skoj men inte bli ruinerad på kuppen är Zenitar, en rysk tillverkare som har ett helt manuellt objektiv som kan fås med fattning för alla kända och okända kameror för nästan inga pengar alls. Kvalitén motsvarar naturligtvis inte de mer kända tillverkarnas men lär vara helt okej för priset och AF klarar man sig långt utan med en så vid glugg. En känd svensk fotosida hade många och långa diskussioner om detta senast jag var på besök och troligtvis även exempelbilder

Funderar på att testa Imagetrends defishing software till min Nikon 10.5.

http://www.imagetrendsinc.com/gallery/gallery_hemi.asp

Har läst en del rekommendationer. Blir ju lite mer som en mer normal vidvinkel.

Har redan en rectilinear omvandlare i Capture NX2 men den beskär så mycket så jag tycker inte den är så användbar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 11:00
Ursprungligen av Johan Andersson:

OT: dala, var är sista bilden 090209 tagen?

Den med bröd-hummern? I "Fisheman's wharf" i San Franciso.

Ursprungligen av dala:

Den med bröd-hummern? I "Fisheman's wharf" i San Franciso.

Tack nog för att den var fin men jag tänkte på det tjusiga auditoriet/teatern.

benganj: Vilket klipp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-14 10:50
Ursprungligen av Johan Andersson:

Tack nog för att den var fin men jag tänkte på det tjusiga auditoriet/teatern.

Jag var väldigt aktiv den 9:e februari.

Den här bilden är från Universitetsaulan i Uppsala. Det är Orphei Drängar som sjunger in våren på Valborgsmässoafton förra året.

Bevaka tråden