Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är så fruktansvärt sugen på Sony A200. Ska jag slå till?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Har suttit och läst test efter test för att hitta en systemkamera som passar mig.
Jag har känt på Canon 450D, Nikon D40, Olympus E420, och Sony A200.
Bilderna jag vill försöka att fota är nog mest landskap (där man leker lite med fokuseringen) samt inomhusporträtt där bakgrunden blir så där mysigt utsuddad (om ni förstår).

Canons 450D tyckte jag om, men den var lite för dyr. Sonyns AF var riktigt snabb och sen tyckte jag allmänt om den, bara...

Det jag främst letar efter är en kamera med snabb AF, bra vid dåligt ljus och kunna ge mycket bra bilder för utskrift i max A4-storlek.

Är A200 ett bra val idag? Vilket objektiv ska jag välja för de foton jag vill ta?
Kan jag rent av leta efter en beggad A100 och få så gott som samma kvalité?

Mvh David

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-02-12 21:33

Är du nu här och skriver oxå?

Jag säger det igen, är du sugen på en A200 så köp den. Det är en bra kamera, A300 är ännu lite bättre. Sen är det ju alltid en fråga om objektiven. Det är den dyra kostnaden om du vill ha sådär "mysigt utsuddad bakgrund" och Sonys objektiv tillhör inte de billigaste.

Ursprungligen av dalachriser:

Hallå,

Har suttit och läst test efter test för att hitta en systemkamera som passar mig.
Jag har känt på Canon 450D, Nikon D40, Olympus E420, och Sony A200.
Bilderna jag vill försöka att fota är nog mest landskap (där man leker lite med fokuseringen) samt inomhusporträtt där bakgrunden blir så där mysigt utsuddad (om ni förstår).

Canons 450D tyckte jag om, men den var lite för dyr. Sonyns AF var riktigt snabb och sen tyckte jag allmänt om den, bara...

Det jag främst letar efter är en kamera med snabb AF, bra vid dåligt ljus och kunna ge mycket bra bilder för utskrift i max A4-storlek.

Är A200 ett bra val idag? Vilket objektiv ska jag välja för de foton jag vill ta?
Kan jag rent av leta efter en beggad A100 och få så gott som samma kvalité?

A200 är ett av de bästa valen tycker jag. Genomtänkt handhavande (går fort att göra inställningar), helt ok sökare, sitter som gjuten i handen, extremt bra AF-system och klarar sig bra i dåligt ljus. Så billig som den är nu är det nästan en no-brainer om man inte absolut måste ha live view.

A100 är lite annorlunda. Den känns mer solid än A200 och har några fler funktioner (nedbländningsknapp och spegelupplåsning kopplad till 2s-timern) men klart långsammare AF, ingen InfoLithium (talar alltså inte om hur många procent som är kvar av batteriet) och slamrigare spegel. Plus att den inte kan utrustas med vertikalgrepp annat än via halvdana tredjepartslösningar.

Ang. objektiv kan du nästan börja med kitgluggen. Merkostnaden i paket med A200 är oftast bara någon hundring, och med ett bra exemplar är bildkvaliteten klart godkänd om man bländar ner till f/8. Annars är Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 17-70/2,8-4,5 helt utmärkta alternativ om du vill ha något bättre.

Ett fast 50 mm är att rekommendera för porträtt, t.ex. ett 50/1,4 eller ett begat Minolta 50/1,7. Sonys 50/1,4 är grymt skarp, men gamla 50/1,7 har faktiskt snyggare bokeh (tycker jag). Begagnatpriserna har dock åkt upp på sistone, skulle själv aldrig ge mer än en dryg tusenlapp även om byggkvaliteten är extremt bra. Sägs också vara en helt ny "konsumentinriktad" 50/1,8 på väg från Sony, men det är ju bara rykten än så länge.

Du har tittat på många kameror - respekt.

Missade du Pentax K20D?

Har en själv och är fantatiskt nöjd med en kamera som inte ideligen förolämpar min intelligens.
Massvis med genomtänkta detaljer, ligger som en tallrik gröt i kurvorna.
Antiskak i huset. Objektiven kostar inte skjortan och en arm...
En kamera för dig som tänker mera FOTOGRAF än "balla grejjer"...

Ursprungligen av Goflorp:

Du har tittat på många kameror - respekt.

Missade du Pentax K20D?

Har en själv och är fantatiskt nöjd med en kamera som inte ideligen förolämpar min intelligens.
Massvis med genomtänkta detaljer, ligger som en tallrik gröt i kurvorna.
Antiskak i huset. Objektiven kostar inte skjortan och en arm...
En kamera för dig som tänker mera FOTOGRAF än "balla grejjer"...

K20D är en utmärkt kamera. Välbyggd som få i den prisklassen. Kostar dock 7000 som billigast.

A200 ca 3500 kr
D40 ca 3500 kr
450D ca 5500 kr
E420 ca 3000 kr

Enligt prisjakt.

Var Canonen för dyr så kanske den är lite over the top.

Om priset är mkt vikigt så varför inte en beg Nikon D80 eller en Pentax K10D ?

de gödslar ju med dem snart, i krisens spår....

Kolla in hälarbladet, där finns en del...

Tackar för alla förslag.
Angående Pentax så var jag helt inställd på den för ett halvår sen. Men iom att mitt största intresse ligger i att komponera musik så ligger den största budgeten där.
Fotointresset växer dock mer och mer, men jag har fått för mig att kompetenta objektiv för x antal tusen och ett billigare kamerahus är bättre än tvärtom för att få bra bilder. Däremot så tummar jag inte en millimeter på att AF ska vara så snabb som möjligt både dag som "natt".
Olympus E420 var bra, men det var någonting som saknades som är viktigt för mig när jag läste tester om den (kommer inte ihåg vad det var, bara).
Jag ska kolla lite på begagnade alternativ, främst Pentax K10D, men jag är livrädd att AF kommer kännas slö.
Sitter nu med en Minolta Dimage 7i som fokuserar som en flaskbotten framför ögat, men tar mysiga bilder för vad den är (långzoomare). Allt är väl bättre än den när det gäller AF iof....
Den börjar dock tacka för sig med glappande knappar etc.
Tusen tack igen.

David

a200 är en jättebra kamera, inget snack om det. Det viktiga är din totalbudget eftersom det styr vilken typ av optik du kan köpa till kameran. Du kommer inte att få den "mysigt utsuddade bakgrunden" med standardobjektivet 18-70.

Nikon D40 och D60 är marginellt bättre vid höga ISO och kostar ungefär samma.

Har du möjlighet, så köp kamerahuset löst och satsa på en Tamron 17-50/2.8 för runt 4000 kr, det är ett riktigt bra objektiv som kommer att hjälpa dig med den typ av foto du verkar vara ute efter.

1
Bevaka tråden