Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskrift på canvas ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har erfarenhet av/tips om att skriva ut digitala fotografier på canvar, d.v.s. oljeduk ?

Några fallgropar ?

Bra ställen/dåliga ställen ?

Jag har testat att skriva ut några gånger hos Crimson med gott resultat.

Det är svårt att få någon bra djupsvärta på canvas.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-11-16 08:51

Jag har bara testat en gång hos Framkalla p canvasduk - fri frakt. Det var lite strul under beställningsförfarandet de fick ordern och drog pengar från kontot men filerna kom aldrig fram. Fast de var väldigt enkla att ha att göra med. De verkar vara ganska små för man fick ett väldigt personligt och bra bemötande. Slutresultatet blev också riktigt bra. Men det där med svärtan som Per nämnde här ovan stämmer även här.

Dock får man spänna upp dem på ram själv och det var riktigt svårt att hitta kvadratiska ramar i den storlek jag ville ha. Slutade med att jag byggde egna ramar istället.

Lite strul vid beställningen som löste sig enkelt och smidigt. Skitsnabb leverans och ett mycket trevligt bemötande.

använt crimson.se i ett par år och de är genomproffsiga.
Rekommenderar dem varmt.

Dragit ut ett par på proprint. Lika snabb service som alltid, och man får inga överraskningar färgmässigt om man använder deras profil. Som sagt stämmer det där med svärtan, det blir alltid så med canvas, men vill man ha stunsigare färger ska man tydligen kunna lacka duken när den väl är uppspänd. Inget jag provat dock, är nöjd med bilderna som de är...

Ursprungligen av Samuel K:

Dragit ut ett par på proprint.

Proprint köper canvasutskrifterna av Proformat. De har fungerande ICC-profiler för alla papper som de skriver ut på. Kanonbra utskrifter, bra support…

Ursprungligen av Anders K:

Proprint köper canvasutskrifterna av Proformat. De har fungerande ICC-profiler för alla papper som de skriver ut på. Kanonbra utskrifter, bra support…

Aha, det var mer än jag visste! Priserna var ju faktiskt bättre också, får anlita dem nästa gång.

Hur är det med att kunna styra den faktiska storleken ?

Det jag funderar på har ingenting med traditionell utskrift och upphängning av vanliga "tavlor" (som vanligt), utan jag är intresserad av att få en del av tavlan med utskrift för att sedan göra annat på resten, men proportionerna är viktiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-15 23:40

Råkade hamna på Gallerioutlets hemsida. Någon som provat canvasutskrift hos dem?
Hur hög upplösning på bilden behövs för en schysst canvas? Gallerioutlet verkar lite väl optimistiska på den punkten!

1
Bevaka tråden