Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har fotoblogg

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inspirerad av denna tråd, drog jag igång en egen i helgen. Får se hur den artar sig.
http://sjuttio8.com

/Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 11:15
Ursprungligen av barenfeld:

Inspirerad av denna tråd, drog jag igång en egen i helgen. Får se hur den artar sig.
http://sjuttio8.com

/Johan

Kul att du startat en egen fotoblogg. Kollade som hastigast på några foton. Konstnärligt! Ska kolla närmre ikväll...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-11 22:26

Vad tycker ni om mina rekommendationer för första systemkamera, som jag bloggat om? Dessa är mina personliga rekommendationer. Någon för- eller emot argument? Konstruktiv kritik tas emot med glädje.

http://www.trulsson.nu/?p=556

Senast redigerat 2009-02-13 12:54
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-12 07:49
Ursprungligen av Reisan:

Vad tycker ni om mina rekommendationer för första systemkamera, som jag bloggat om? Dessa är mina personliga rekommendationer. Någon för- eller emot argument? Konstruktiv kritik tas emot med glädje.

Rei Trulssons fotoblogg Rekommendationer: Din första systemkamera

Inte alla kamerahus kräver att objektivet har inbyggd autofokusmotor för att kunna autofokusera, utan detta gäller endast för de hus som inte har en egen motor.

Bland Nikons sortiment (som jag känner till bäst) är det D40, D40x och D60 som inte har motor i huset. Alla andra Nikon-hus kan autofokusera om med alla typer av autofokusobjektiv, även de utan inbyggd autofokusmotor.

Senast redigerat 2009-02-12 08:15

Jag tycker i grunden att man ska satsa på ett kitobjektiv med första systemkameran. Det är först så man själv kan avgöra vilken typ av motiv man gillar och inte minst hur man vill fånga dem. Din rekommendation med ett ljusstarkt fast objektiv verkar vara mer din subjektiva åsikt och den kan bidra till att göra det svårare för många att komma på vad de faktiskt gillar.

Sedan finns det inga som helst problem med att välja Sony, Olympus eller Pentax istället för Canikon. De har samtliga ett bra utbud av objektiv för alla behov och man är inte begränsad vilket märke man än väljer. Det viktigaste vid köpet av första kameran är att man känner efter själv innan. Vilken trivs man med? Vilken ligger bra i handen och känns naturlig att jobba med? Sannolikheten är klart större att man använder kameran om det känns kul och bra.

Den absoluta majoriteten av alla som köper en digital systemkamera köper i grund och botten bara kameran och ett kitobjektiv, har den sedan i det gröna "idiotläget" ( ) eller ställer möjligen om den i något motivläge. För alla dessa spelar det öht ingen roll hur bra tillväxtmöjligheter ett system har och själva kameran blir förmodligen ingen förlustaffär. Men om de trivs med den kanske de får mersmak...

Vad gäller UV-filter så verkar du göra jobbet åt Onoff-säljarna... Att de alltid rekommenderar UV-filter är för att det är skyhöga marginaler på dessa, så varje litet extra tillägg ger bra med stålar till dem. Samma sak som en treårig "trygghetsförsäkring" ungefär... Ska man nödvändigtvis sätta extra glas framför glaset i linsen tycker jag absolut inte att man ska välja det billigaste utan de filter man köper ska vara kvalitetsfilter - annars tar du i praktiken ett bra objektiv och försämrar dess skärpa och kontrast med ytterligare en bit glas. Hoya/Kenko Pro1 och B+W är två bra filtersorter.

Bortsett från det såg det bra ut!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-12 09:41
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag tycker i grunden att man ska satsa på ett kitobjektiv med första systemkameran. Det är först så man själv kan avgöra vilken typ av motiv man gillar och inte minst hur man vill fånga dem. Din rekommendation med ett ljusstarkt fast objektiv verkar vara mer din subjektiva åsikt och den kan bidra till att göra det svårare för många att komma på vad de faktiskt gillar.

Håller delvis med dig och delvis tycker jag att ett fast normalobjektiv ger en väldigt bra fingervisning åt vilket håll behoven går åt. Tele, vidvinkel eller en kombination av vidvinkel, normal och zoom.

Ljusstarkt objektiv är aldrig fel. Ger bättre förutsättningar vid dåligt ljus och även ett kortare skärpedjup. Jag tycker inte att jag ska vara objektiv eftersom detta är mina rekommendationer. Däremot tycker jag att säljare av fotoutrustning bör vara objektiva.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Sedan finns det inga som helst problem med att välja Sony, Olympus eller Pentax istället för Canikon. De har samtliga ett bra utbud av objektiv för alla behov och man är inte begränsad vilket märke man än väljer. Det viktigaste vid köpet av första kameran är att man känner efter själv innan. Vilken trivs man med? Vilken ligger bra i handen och känns naturlig att jobba med? Sannolikheten är klart större att man använder kameran om det känns kul och bra.

Min rekommendation är att satsa på någon av de två tillverkare som har störst utbud. Jag tycker att man ska ge personen de största möjligheterna. Och därefter kan personen själva följa eller avvika beroende på tycke och smak. Detta stoppar ju inte personen från att känna, testa och fråga om andra tillverkares utrustning när de väl är i en butik. Detta tror jag att folk gör automatiskt och inget jag behöver nämna mer utförligt än vad som gjorts.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Den absoluta majoriteten av alla som köper en digital systemkamera köper i grund och botten bara kameran och ett kitobjektiv, har den sedan i det gröna "idiotläget" ( ) eller ställer möjligen om den i något motivläge. För alla dessa spelar det öht ingen roll hur bra tillväxtmöjligheter ett system har och själva kameran blir förmodligen ingen förlustaffär. Men om de trivs med den kanske de får mersmak...

Här utgår jag från att köparen är genuint intresserad och vill börja fotografera. Och oavsett vad köparen ämnar att använda kameran till, så vill jag ge lika bra förutsättningar. Ett bättre objektiv till första kameran har mer fördelar än nackdelar. Enda nackdelen som jag kan se, är att priset är lite högre.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Vad gäller UV-filter så verkar du göra jobbet åt Onoff-säljarna... Att de alltid rekommenderar UV-filter är för att det är skyhöga marginaler på dessa, så varje litet extra tillägg ger bra med stålar till dem. Samma sak som en treårig "trygghetsförsäkring" ungefär... Ska man nödvändigtvis sätta extra glas framför glaset i linsen tycker jag absolut inte att man ska välja det billigaste utan de filter man köper ska vara kvalitetsfilter - annars tar du i praktiken ett bra objektiv och försämrar dess skärpa och kontrast med ytterligare en bit glas. Hoya/Kenko Pro1 och B+W är två bra filtersorter.

När det gäller ett UV-filter med ofärgat, klart glas så spelar det ingen roll om det är det billigaste eller dyraste. Huvudsyftet är att skydda optiken. Även om objektivet är försäkrat, så är det ett extra skydd. Det skadar inte. Vetskapen och bra skötsel hindrar inte olyckor från att hända. Och om UV-filtrer hindrar från att behöva lämna in objektivet för reperation och eventuell dröjsmål i användandet, så är det ju guld värt, tycker jag.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Bortsett från det såg det bra ut!

Tack Thomas, jag ska finslipa texten och innehållet mer. Dina synpunkter förbättrar!

Ursprungligen av dala:

Inte alla kamerahus kräver att objektivet har inbyggd autofokusmotor för att kunna autofokusera, utan detta gäller endast för de hus som inte har en egen motor.

Bland Nikons sortiment (som jag känner till bäst) är det D40, D40x och D60 som inte har motor i huset. Alla andra Nikon-hus kan autofokusera om med alla typer av autofokusobjektiv, även de utan inbyggd autofokusmotor.

Bra point, ska specificera bättre när det gäller detta.

Ursprungligen av Reisan:

Håller delvis med dig och delvis tycker jag att ett fast normalobjektiv ger en väldigt bra fingervisning åt vilket håll behoven går åt. Tele, vidvinkel eller en kombination av vidvinkel, normal och zoom.

Ljusstarkt objektiv är aldrig fel. Ger bättre förutsättningar vid dåligt ljus och även ett kortare skärpedjup. Jag tycker inte att jag ska vara objektiv eftersom detta är mina rekommendationer. Däremot tycker jag att säljare av fotoutrustning bör vara objektiva.

Du behöver absolut inte vara objektiv, men då väljer du att vara mer Ken Rockwell än Thom Hogan... Jag vet vem av de två jag litar mest på. Faktum är att kitoptiken ger absolut mest valuta för pengarna, oavsett vilken tillverkare man tittar på. Det enda man ger upp är ljusstyrka och skärpedjup. Knappast de viktigaste prioriteterna för en nybliven systemkameraköpare. Du använder ju själv en 24-70 istället för endast en 30/1.4 som du körde tidigare...

Ursprungligen av Reisan:

Min rekommendation är att satsa på någon av de två tillverkare som har störst utbud. Jag tycker att man ska ge personen de största möjligheterna. Och därefter kan personen själva följa eller avvika beroende på tycke och smak. Detta stoppar ju inte personen från att känna, testa och fråga om andra tillverkares utrustning när de väl är i en butik. Detta tror jag att folk gör automatiskt och inget jag behöver nämna mer utförligt än vad som gjorts.

Hur viktigt är det att välja en tillverkare som har ett 200-400/4 eller ett 24 mm T/S objektiv när man köper sin första systemkamera? Som sagt, min konstruktiva kritik just på detta område är att samtliga fem "stora" tillverkar jämnbördiga kameror och har det mesta man kan behöva i optikväg och att ett bättre råd till en nybörjare är att känna på samtliga kameror och välja utifrån vilken som känns mest naturlig att arbeta med snarare än efter loggan på kameran.

Ursprungligen av Reisan:

Här utgår jag från att köparen är genuint intresserad och vill börja fotografera. Och oavsett vad köparen ämnar att använda kameran till, så vill jag ge lika bra förutsättningar. Ett bättre objektiv till första kameran har mer fördelar än nackdelar. Enda nackdelen som jag kan se, är att priset är lite högre.

Fast är ett bättre objektiv än kitoptiken är väl snarare en Tamron 17-50 eller en Sigma 18-50 eller motsvarande, dvs en zoom med fast bländare och högre optisk kvalitet? Och dessa finns till samtliga fem tillverkare, till ungefär samma pris... MEN, och detta kan inte nog understrykas, jag kan sätta en slant på att INGEN här med säkerhet kan peka ut skillnaden på en Nikon 17-55, en Tamron 17-50 och en Nikon 18-55 vid f/8. Man kan ha en bra gissning, men med säkerhet? Den nya kitoptiken är så sjukt bra optimerad, tillverkas i så stora upplagor och har så låga marginaler att den ger oerhört mycket valuta för pengarna. Den har dessutom inbyggd bildstabilisering (om man nu väljer Canon eller Nikon...) vilket förmodligen är viktigare för en ny fotograf än fast, stor bländare.

Ursprungligen av Reisan:

När det gäller ett UV-filter med ofärgat, klart glas så spelar det ingen roll om det är det billigaste eller dyraste. Huvudsyftet är att skydda optiken. Även om objektivet är försäkrat, så är det ett extra skydd. Det skadar inte. Vetskapen och bra skötsel hindrar inte olyckor från att hända. Och om UV-filtrer hindrar från att behöva lämna in objektivet för reperation och eventuell dröjsmål i användandet, så är det ju guld värt, tycker jag.

Vet du med säkerhet att det inte spelar någon roll? För jag vet väldigt många som anser att UV-filter försämrar de optiska kvaliteterna.... Tänk efter, ser du lika bra, med lika hög kontrast, genom ett vanligt men helt rent fönster än du gör om fönstret inte vore där?

För övrigt, hur många repor har du fått på dina UV-filter...?

De enda som verkligen rekommenderar UV-filter med säkerhet är de som tillverkar dem och de som säljer dem... Bland experterna råder det ingen samsyn på att de är bra. Tänkvärt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-12 18:38
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Du behöver absolut inte vara objektiv, men då väljer du att vara mer Ken Rockwell än Thom Hogan... Jag vet vem av de två jag litar mest på. Faktum är att kitoptiken ger absolut mest valuta för pengarna, oavsett vilken tillverkare man tittar på. Det enda man ger upp är ljusstyrka och skärpedjup. Knappast de viktigaste prioriteterna för en nybliven systemkameraköpare. Du använder ju själv en 24-70 istället för endast en 30/1.4 som du körde tidigare...

Ja, kanske är det bra att utelämna namn på tillverkare och på så vis inte färga läsaren. För dem som tänker endast använda kameran för att dokumentera familjefoton, t ex barnkalas, släktträff, julafton etc. Tror jag att kit-objektivet räcker väl. Men de som ämnar att göra mer med sin fotografering, bör satsa på bättre optik från början. Givetvis räcker kit-objektivet medan man lär sig fotografera. Men snart nog kommer man märka att man vill ha bättre eller annorlunda. Ja, jag valde till slut 24-70/2.8 mest av praktiska skäl. Som täcker upp för ca 2-3 fasta gluggar.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Hur viktigt är det att välja en tillverkare som har ett 200-400/4 eller ett 24 mm T/S objektiv när man köper sin första systemkamera? Som sagt, min konstruktiva kritik just på detta område är att samtliga fem "stora" tillverkar jämnbördiga kameror och har det mesta man kan behöva i optikväg och att ett bättre råd till en nybörjare är att känna på samtliga kameror och välja utifrån vilken som känns mest naturlig att arbeta med snarare än efter loggan på kameran.

Kanske är det inte så viktigt för en som väljer första systemet, pga att denne inte har facit i hand. Det hade inte jag heller då jag börja. Men om jag nu kan göra så att denne person kan "se in i framtiden" så hjälper jag gärna till. Och då är största utbuden det bästa alternativet.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Fast är ett bättre objektiv än kitoptiken är väl snarare en Tamron 17-50 eller en Sigma 18-50 eller motsvarande, dvs en zoom med fast bländare och högre optisk kvalitet? Och dessa finns till samtliga fem tillverkare, till ungefär samma pris... MEN, och detta kan inte nog understrykas, jag kan sätta en slant på att INGEN här med säkerhet kan peka ut skillnaden på en Nikon 17-55, en Tamron 17-50 och en Nikon 18-55 vid f/8. Man kan ha en bra gissning, men med säkerhet? Den nya kitoptiken är så sjukt bra optimerad, tillverkas i så stora upplagor och har så låga marginaler att den ger oerhört mycket valuta för pengarna. Den har dessutom inbyggd bildstabilisering (om man nu väljer Canon eller Nikon...) vilket förmodligen är viktigare för en ny fotograf än fast, stor bländare.

Ja, en ljusstark normalzoom med fast f-tal är givetvis bättre än kit-objektivet. Det råder inga tvivel. Anledningen till att jag föreslår fast objektiv istället för zoom är för att dels är det bra om de vänjer sig tidigt att jobba i djupled när de komponerar motivet. Och dels att de är mer ljusstarka än zoomarna. Sedan är ju zoom som i mitt fall praktiskt. Och att det går ju att lära sig att jobba i djupled för komponering även med en zoom. Men, med fast optik är man tvungen och har inget val. Det tyckte jag själv var grymt bra lärdom. Kanske har jag för hög ambition i mina rekommendationer?

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Vet du med säkerhet att det inte spelar någon roll? För jag vet väldigt många som anser att UV-filter försämrar de optiska kvaliteterna.... Tänk efter, ser du lika bra, med lika hög kontrast, genom ett vanligt men helt rent fönster än du gör om fönstret inte vore där?

För övrigt, hur många repor har du fått på dina UV-filter...?

De enda som verkligen rekommenderar UV-filter med säkerhet är de som tillverkar dem och de som säljer dem... Bland experterna råder det ingen samsyn på att de är bra. Tänkvärt.

Så länge UV-filtret är rent och repfri, så bör det inte påverka slutresultatet. Reflektioner etc avhjälper man enkelt med ett motljusskydd. Det är som alltid även när man inte har något filter framför linsen. Jag är väldigt noga med min utrustning när jag transporterar, så det är än så länge repfri och rent.

Detta var kul, men väldigt OT.

Ursprungligen av Reisan:

Men de som ämnar att göra mer med sin fotografering, bör satsa på bättre optik från början. Givetvis räcker kit-objektivet medan man lär sig fotografera. Men snart nog kommer man märka att man vill ha bättre eller annorlunda.

Ken Rockwell:

"Included as a kit lens with Nikon's cheapest cameras, lenses this good and this cheap ask us what would happen if Nikon put some of this same mojo into its more expensive lenses."

http://www.kenrockwell.com/nikon/10-best.htm

Thom Hogan:

"These lenses are far better than you'd expect for their low cost. Indeed, each generation of the 18-55mm has improved to the point where the VR version has little to complain about. What you have is near state-of-the-art optics between 18mm and 70mm. At f/8 and f/11 and those focal lengths, this kit can produce results pretty much on par with the more expensive lenses you covet."

http://www.bythom.com/rationallenses.htm

Photozone:

"There were a few moments when I considered not to publish the results due to "political correctness" because to date it was a quite absurd thought that such a cheap, or better "affordable", lens can perform this good and I'm sure that some will not believe the findings even though they're supported by the published field images. Anyway, the resolution capabilities of the Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS is nothing short of amazing."

http://www.photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review?start=2

SLR Gear:

"The Canon 18-55mm ƒ/3.5-5.6 IS EF-S lens is a remarkable upgrade to the standard kit-style lens. Even if you're not interested in the image stabilization that's been added, the addition of the aspherical lens element (and whatever other fine-tuning the lens wizards have been up to in the lab) shows off improved sharpness and resistance to chromatic aberration. Definitely worth the upgrade."

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1114/cat/11

Jag hävdar bestämt att de flesta, däribland jag själv, förmodligen skulle klara sig alldeles utmärkt med den enklaste systemkameran och den billigaste kitoptiken, och att vi inte ens skulle märka en försämring i bildkvaliteten i ca 90% av våra bilder. Att vi gärna vill ha dyrare grejor och då hittar sköna sätt att rättfärdiga dem mentalt - prylbögar som vi är - är en annan grej...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-12 19:12

Thomas W: Dock ska du veta att jag uppskattar allt du skrivit. Det visar att där är mer att önska av det jag skrivit. Så det är bra. Ska gå igenom rubbet ikväll och putsa innehållet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-13 12:54

Efter alla goa tips och konstruktiv kritik, så har gjort en annan variant nu. Får stöta och blöta den också. Känner mig inte riktigt nöjd. Får lulla med den mer i helgen.

http://www.trulsson.nu/?p=556

Ursprungligen av Reisan:

Efter alla goa tips och konstruktiv kritik, så har gjort en annan variant nu. Får stöta och blöta den också. Känner mig inte riktigt nöjd. Får lulla med den mer i helgen.

http://www.trulsson.nu/?p=556

Bra artikel! Jag lade till en kommentar om fokusmotor och Canons hus, ingen av Canons hus har fokusmotor, men däremot har alla objektiv med EF eller EF-S fattning fokusmotor, så det är inget problem och inget man direkt behöver tänka på om man kör Canon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-13 14:17
Ursprungligen av Ford Prefect:

Bra artikel! Jag lade till en kommentar om fokusmotor och Canons hus, ingen av Canons hus har fokusmotor, men däremot har alla objektiv med EF eller EF-S fattning fokusmotor, så det är inget problem och inget man direkt behöver tänka på om man kör Canon

Såg nyss din kommentar och korrigering av faktan angående Canon och fokusmotor. Jättebra, jag ska korrigera texten senare idag. Tack för hjälpen!

Ken Rockwell har alltid diggat enklare/äldre/billigare kameror och sagt att
det är ögat bakom kameran och inte kameran...

Ja fast det var ju inte riktigt det som var min poäng... Snarare är det så att Canon, Nikon, Pentax och Olympus alla successivt har uppdaterat sin billiga kitoptik till den nivå att den optiska kvaliteten är betydligt högre än man kan tro...

På filmtiden var "kitoptiken" oftast ganska dålig. De 35-70 och 28-80 och dylikt man fick med hade rätt stora optiska brister. De första generationerna av kitoptik för APS-C kameror var redan de klart bättre än dessa, och i sin senaste generation håller de så hög klass att man får betala betydligt mer för att märka någon större skillnad...

Och som sagt, det är väldigt sällan optiken som är begränsningen... Kolla in den här killens bilder...

http://www.flickr.com/photos/pilou/sets/72057594139995945/

Han fotar med optik som de flesta anser vara medioker...

Med det sagt, jag håller med Rei om att det finns fördelar med ljusstarka zoomar med fast bländare och med fasta objektiv med stor bländare men tycker nog att prio ett bör vara att komplettera med annan utrustning som bidrar på andra sätt: stativ, fjärrutlösare, blixt etc...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 12:59
Ursprungligen av Thomas Weigle:

http://www.flickr.com/photos/pilou/sets/72057594139995945/

Han fotar med optik som de flesta anser vara medioker...

Har verkar var duktig på att plåta, men han har även lagt ner mycket arbete på efterbehandlingen av sina bilder.

Här fanns ju riktigt mycket att läsa och titta på. Själv håller jag till på www.hashibashi.com.

Har som Reisan testat Wordpress som bildbloggs plattform, men lämnade det ganska raskt för Pixelpost som är mer renodlad just för ändamålet. Anledningen, mest för att jag hittade en riktigt vettig koppling (easyMap for Pixelpost) till GoogleMaps (då jag ofta Geotaggar bilderna). Att det sedan var rätt lätt att hitta ett tema till Pixelpost som jag gillade skadade inte heller.

För tillfället är jag Pappledig och kameran ligger alltid under vagnen/hänger över axeln så jag plåtar det som finns runt mig. Följaktligen blir det rätt mycket Sundbybergsbilder för mig.

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Här fanns ju riktigt mycket att läsa och titta på. Själv håller jag till på www.hashibashi.com.

Riktigt vackra bilder!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-15 20:28
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag hävdar bestämt att de flesta, däribland jag själv, förmodligen skulle klara sig alldeles utmärkt med den enklaste systemkameran och den billigaste kitoptiken, och att vi inte ens skulle märka en försämring i bildkvaliteten i ca 90% av våra bilder. Att vi gärna vill ha dyrare grejor och då hittar sköna sätt att rättfärdiga dem mentalt - prylbögar som vi är - är en annan grej...

Kit-objektiven blir bättre hela tiden, utan tvekan. Men samtidigt får man det man betalar för. Om man kan hantera det på rätt sätt. Jag hade säkert klarat mig med ett kit-objektiv, men jag vill prestera utöver vad jag kan få ut av ett kit-objektiv, även om det bara kommer att synas på en bild av tusen. Däremot kommer man inte bort ifrån att dyrare optik har bättre prestanda och byggkvalité. Detta värdesätter jag liksom tillverkaren då denne prissätter produkten.

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Här fanns ju riktigt mycket att läsa och titta på. Själv håller jag till på www.hashibashi.com.

Har som Reisan testat Wordpress som bildbloggs plattform, men lämnade det ganska raskt för Pixelpost som är mer renodlad just för ändamålet. Anledningen, mest för att jag hittade en riktigt vettig koppling (easyMap for Pixelpost) till GoogleMaps (då jag ofta Geotaggar bilderna). Att det sedan var rätt lätt att hitta ett tema till Pixelpost som jag gillade skadade inte heller.

Kollade som hastigast på ditt fotoalbum. Snygga fotografier! Såg att du saknar browse/översikt över dina fotografier. Det är säkert en smaksak, men jag personligen föredrar att få en översikt och själv välja vilken jag vill titta på än att jag måste bläddra bild för bild. Underlättar också om jag vill återkomma till ett fotografi för att titta på den igen.

Ändrat adressen till min blogg

Photos by Mattias

Här är min fotoblogg. Precis börjat.Så inte så många inlägg än:)

http://www.figru.blogg.se

Det blir nog att överge wordpress för pixelpost.

Mattias du har ingen browse-sida som jag missat.

Ursprungligen av barenfeld:

Det blir nog att överge wordpress för pixelpost.

Mattias du har ingen browse-sida som jag missat.

Nej, jag har plockat bort den Ville inte ha den helt enkelt. Det finns dock som "standard" i pixelpost om jag inte minns fel.

Btw - Tack Ford Prefect. Någon speciell?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-21 18:22

Ni glömmer väl inte att läsa min fotoblogg, väl? Eller rentav har den som er startsida i webbläsaren? Eller åtminstone bokmärkt min webbadress?

www.trulsson.nu

  • Medlem
  • 2009-02-21 18:47

Den finns i RSS:n Rei, ta't lungt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-21 18:49
Ursprungligen av CKOTG:

Den finns i RSS:n Rei, ta't lungt.

Haha, vad bra! Du sköter dig!

  • Medlem
  • 2009-02-21 18:58

Får jag en guldstjärna i kanten nu?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-21 19:01
Ursprungligen av CKOTG:

Får jag en guldstjärna i kanten nu?

Nä, men tre virtuella klappar på axeln kan du få - klapp, klapp, klapp!

  • Medlem
  • 2009-02-21 19:05

Det värmer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-28 23:11

Jag har ändrat om min fotoblogg helt samt bytat CMS från Wordpress till Pixelpost. Numera är min fotoblogg mer en browser. Tog för mycket tid och ork att blogga, så nu satsar jag på att låta mina foton tala för mig och min fotografering. Adressen är densamme - www.trulsson.nu

Bevaka tråden