Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 beta släppt!

Tråden skapades och har fått 222 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-02-25 08:34
Ursprungligen av Addex:

ctrl + tab funkar fint.

Tackar! Jag märkte dock att det jag kör ( shift + cmd + pil ) också fungerar nu, skumt.. Jäkligt bra release måste jag säga Man får verkligen upp större yta med tanke på de nya flikarna.. Gött.

Hos mig går det inte särskilt snabbt, men men...

Fick göra om mitt kortkommando för att slå ihop alla fönster. Det är f.ö.. ett bra tips om ni inte gjort det redan. Systeminställningar >Tangentbord och mus > Kortkommandon > Kortkommandon för program, lägg till t.ex. kommando-å för Merge All Windows i Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 21:07

Trevligt!

Återigen visar Apple var skåpet skall stå! Snabbaste surfningen jag har varit med om!
Någon som vet hur det är med auto-complete - kommer den ihåg gamla Safari 3 auto-complete historiken? Har bara installerat på en av mina äldre bärbara ännu..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-25 00:30

Nice

Ursprungligen av Mutant:

Hos mig går det inte särskilt snabbt, men men...

Fick göra om mitt kortkommando för att slå ihop alla fönster. Det är f.ö.. ett bra tips om ni inte gjort det redan. Systeminställningar >Tangentbord och mus > Kortkommandon > Kortkommandon för program, lägg till t.ex. kommando-å för Merge All Windows i Safari.

tack...Funkar ju hur bra som helst.
Varför har ingen sagt det förut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 21:27

100 av 100 på acid 3 testet (http://acid3.acidtests.org/)

  • Oregistrerad
  • 2009-02-24 21:35

Rullar på som tåget. Inga krascher eller några problem hittills.

Jag har verkligen väntat på att Safari skulle få ett lyft, jag började tröttna på utseendet i 3:an och bytte till FireFox istället. Nu ska jag köra Safari för ett långt tag fram över, vilket lyft rent utseendemässigt.

Flikarna på toppen har man ju sätt i Opera, sedan Chrome så det är ju inget helt nytt. Men de lägger sig väldigt läckert och click & drag funktionen för att skapa ett nytt fönster eller föra ihop två fönster fungerar också finfint.

Gå in på Apple's hemsida så finns det info om alla 150 "nya" funktioner.

Lite bra tips - bla om man vill som jag använda gamla stilen på Tabbar :

http://cake.to/mehfari/

Info : GrowlMail krashar Mail om du installerar Safari 4 , ta bort growlmail genom att slänga "GrowlMail.mailbundle" som finns under Användare/Bibliotek/Mail/Bundles/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-24 21:44

Ser ut att kunna få mig att överge Firefox. Stod inte ut med förra versionen av Safari som jag tyckte var en bedrövlig browser (bara det här med den idiotiska fyllningen av blått i adressfönstret... jesus), men den här nya ser väldigt mycket bättre ut.

Dessutom är den snabb på riktigt och jag antar att det är ett svar på Google Chrome. Gillar även det smarta slicka interfacet.

Är lite tveksam till Top Sites, smart funktion, men fan vad fult med det där buktiga.

Är inte vän med lösenordsfunktionen eller avsaknaden av den.... kanske på tiden att jag lär mig nyckelringen?

Nåja, bra av Apple ändå.

Edit: Jag kanske missar något uppenbart, men... jag skulle vilja att länkar öppnas i en ny tab och inte i ett nytt fönster. Jag vet att man kan trycka kringla, men jag skulle vilja slippa det med. Går det? Jag pratar alltså om länkar som är (_blank), om ni förstår.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-25 00:35
Ursprungligen av Skilling:

Ser ut att kunna få mig att överge Firefox. Stod inte ut med förra versionen av Safari som jag tyckte var en bedrövlig browser (bara det här med den idiotiska fyllningen av blått i adressfönstret... jesus), men den här nya ser väldigt mycket bättre ut.

Dessutom är den snabb på riktigt och jag antar att det är ett svar på Google Chrome. Gillar även det smarta slicka interfacet.

Är lite tveksam till Top Sites, smart funktion, men fan vad fult med det där buktiga.

Är inte vän med lösenordsfunktionen eller avsaknaden av den.... kanske på tiden att jag lär mig nyckelringen?

Nåja, bra av Apple ändå.

Edit: Jag kanske missar något uppenbart, men... jag skulle vilja att länkar öppnas i en ny tab och inte i ett nytt fönster. Jag vet att man kan trycka kringla, men jag skulle vilja slippa det med. Går det? Jag pratar alltså om länkar som är (_blank), om ni förstår.

Fick du någon lösning på _blank bekymret?
Jag hatar med att det ska ploppa upp en ny ruta! Hellre en tabb till.

Edit.
Jag hittade en lösning som var för 3.1 men jag vågade testa ändå och det funkade..
http://www.macosxhints.com/article.php?story=2008032109273043

Där ha du lösningen på hur du får _blank att öppnas i ny flik istället för i nytt fönster.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 01:17
Ursprungligen av bjornfot:

Fick du någon lösning på _blank bekymret?
Jag hatar med att det ska ploppa upp en ny ruta! Hellre en tabb till.

Edit.
Jag hittade en lösning som var för 3.1 men jag vågade testa ändå och det funkade..
http://www.macosxhints.com/article.php?story=2008032109273043

Där ha du lösningen på hur du får _blank att öppnas i ny flik istället för i nytt fönster.

Funkar perfekt och biffen fixad!

Tack!

Åh, jag är totalt såld.
Bytte från webkit till firefox igår (hoppar fram och tillbaka med några månaders mellanrum ), men nu kommer jag nog köra denna... Fast det är frustrerande att inte kunna köra 1password, så jag vet inte riktigt. Väntar kanske trots allt nu när jag tänker efter...

Bra, Apple!

edit:
Hittade ett sätt att få 1password att funka
http://johnny.chadda.se/2009/02/24/enable-1password-in-safari-4-beta/

Sen såg jag att någon redan skrivit ett sätt i tråden
Nu kommer jag köra safari 4, yihaa

Senast redigerat 2009-02-24 22:34
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-24 22:05

Äsch, laddade ner det ändå! ^^

Saknar dock den blå färgen som fyllde rutan. : ( Visade ju på ett smart sätt hur lång tid det var kvar.

Ursprungligen av Adzam 1:

Äsch, laddade ner det ändå! ^^

Saknar dock den blå färgen som fyllde rutan. : ( Visade ju på ett smart sätt hur lång tid det var kvar.

Snott från http://cake.to/mehfari/ som jag hänvisar till ovan

DebugSafari4IncludeToolbarRedesign and DebugSafari4LoadProgressStyle

When both set to NO it restores the blue loading bar behind the URL. Also puts a page loading spinner in the tab itself, which looks odd with the new tabs.

$ defaults write com.apple.Safari DebugSafari4IncludeToolbarRedesign -bool NO
$ defaults write com.apple.Safari DebugSafari4LoadProgressStyle -bool NO

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-24 22:29
Ursprungligen av lilledanne:

Snott från http://cake.to/mehfari/ som jag hänvisar till ovan

DebugSafari4IncludeToolbarRedesign and DebugSafari4LoadProgressStyle

When both set to NO it restores the blue loading bar behind the URL. Also puts a page loading spinner in the tab itself, which looks odd with the new tabs.

$ defaults write com.apple.Safari DebugSafari4IncludeToolbarRedesign -bool NO
$ defaults write com.apple.Safari DebugSafari4LoadProgressStyle -bool NO

Undviker sådana tips och trix, men tack ändå!

Skiljer det sig från senaste Webkit?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-24 22:15

Har fungerat fint i någon timme nu.

Har kört firefox ett tag pga safari's minneshunger och badbolls beroende.
4an verkar bättre so far

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-24 22:30

Något jag skulle älska vore om Apple snodde Operas grepp med att integrera e-postklienten med webläsaren. Det är genialt.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-02-24 23:04

ja hujeda mig vad snabbt det går..

Gillar betan. Märkbart snabbare, och mindre hackig scroll. Cover flow har jag aldrig förstått syftet med mer än att det är lite schysst bling-bling, men att peta in funktionen i historiken känns vettigt. Inget sökande bland usla titlar längre.

Använder sällan tabbar, men tror att jag gillar placeringen ovanför adressfönstret även om jag tycker det ser märkligt ut. Säkert en vanesak.

Ursprungligen av Skilling:

Något jag skulle älska vore om Apple snodde Operas grepp med att integrera e-postklienten med webläsaren. Det är genialt.

Vad är fördelarna med att få in Mail i Safari?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-24 23:49
Ursprungligen av Striberger:

Vad är fördelarna med att få in Mail i Safari?

Ett program öppet istället för två. Jag kan inte se en enda anledning till att man ska ha ett separat program som hanterar e-post. Jag körde Opera ett tag mest för den skull (la ner det för att det finns för många sidor som inte funkar i Opera) och tycker att det är ungefär lika motiverat att ha de funktionerna delade som att ha en browser för .se-adresser och en annan för övriga. Nja, kanske inte riktigt, men bra nära.

Det är inte så att jag mår jättedåligt av att både behöva köra Firef... förlåt Safari och Mail, men jag hade definitivt uppskattat om de slogs ihop till ett program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 00:12
Ursprungligen av Skilling:

Ett program öppet istället för två. Jag kan inte se en enda anledning till att man ska ha ett separat program som hanterar e-post. Jag körde Opera ett tag mest för den skull (la ner det för att det finns för många sidor som inte funkar i Opera) och tycker att det är ungefär lika motiverat att ha de funktionerna delade som att ha en browser för .se-adresser och en annan för övriga. Nja, kanske inte riktigt, men bra nära.

Det är inte så att jag mår jättedåligt av att både behöva köra Firef... förlåt Safari och Mail, men jag hade definitivt uppskattat om de slogs ihop till ett program.

Men det är ju två olika arbetsuppgifter? Skulle kunna ge dig Mail, Adressboken och iCal men Mail och Safari?
Hellre flera program som gör en sak var än ett som "gör allt".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 00:21

4:an känns som ett stort lyft!

Inte bara klart snabbare, utan både Top Sides och Cover Flow känns som trevliga funktioner.

Betan funkar utmärkt med banken, jobbets (ofta struliga) plattform och alla andra sidor jag besökt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 01:09
Ursprungligen av acke:

Men det är ju två olika arbetsuppgifter? Skulle kunna ge dig Mail, Adressboken och iCal men Mail och Safari?
Hellre flera program som gör en sak var än ett som "gör allt".

Jag tycker väl mer det handlar om att hantera internet som för mig är webben och mail. Det är en massa länkar med i mail som man öppnar i browsern och det är mail man skickar genom att klicka på en mail-länk på internet. För mig är det två sidor av samma mynt och fungerar bättre i ett program än i två.

Jag tycker alltså inte att de är två helt olika arbetsuppgifter. Dessutom funkar det helt bekymmersfritt i Opera och känns väldigt naturligt.

Senast redigerat 2009-02-25 01:20
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-25 14:06
Ursprungligen av Skilling:

Jag tycker väl mer det handlar om att hantera internet som för mig är webben och mail. Det är en massa länkar med i mail som man öppnar i browsern och det är mail man skickar genom att klicka på en mail-länk på internet. För mig är det två sidor av samma mynt och fungerar bättre i ett program än i två.

Jag tycker alltså inte att de är två helt olika arbetsuppgifter. Dessutom funkar det helt bekymmersfritt i Opera och känns väldigt naturligt.

För mig är Internet ingen arbetsuppgift alls. Däremot så erbjuder den mig en lång rad tjänster såsom epost, surf, ip-telefoni, fjärrsessioner, nätverksdiskar- och skrivare, etc etc. Skulle vi integrera ihop allt detta skulle vi få ett monster av icke tidigare skådad storlek/omfattning. Och dit skulle jag aldrig vilja komma.

Därför förordar jag att man skiljer på Internet som nätverk och förmedlare av data och tjänster som själva datat representerar. Nu är det här ingen exakt vetenskap och många föredrar epost och surf i en applikation. Men jag personligen vill inte starta program jag inte har behov av (tex epost men inte surf eller vise versa).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 14:50
Ursprungligen av frazze:

För mig är Internet ingen arbetsuppgift alls. Däremot så erbjuder den mig en lång rad tjänster såsom epost, surf, ip-telefoni, fjärrsessioner, nätverksdiskar- och skrivare, etc etc. Skulle vi integrera ihop allt detta skulle vi få ett monster av icke tidigare skådad storlek/omfattning. Och dit skulle jag aldrig vilja komma.

Jo, men jag tror du förstår hur jag menar om du vill förstå, eller hur?

Citat:

Därför förordar jag att man skiljer på Internet som nätverk och förmedlare av data och tjänster som själva datat representerar. Nu är det här ingen exakt vetenskap och många föredrar epost och surf i en applikation.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men vad jag förstår är att Mail startar upp Safari titt som tätt och vice versa. E-post och internetsidor är intimt sammanbundna. Så intimt att jag lätt kan räkna upp tio pers bara i min bekantskapskrets som använder Hotmail/Gmail etc bara för att slippa köra ett i deras ögon helt onödigt extra program.

Citat:

Men jag personligen vill inte starta program jag inte har behov av (tex epost men inte surf eller vise versa).

Helt ok för mig, men jag ser det som tvärtom. Det är just ett extra program jag måste starta eftersom ett program lätt skulle kunna sköta om både och. Browser/e-postklient i ett är inte ett extraprogram utan tvärtom. Det fungerar bättre än separata program och man slipper starta en extra applikation.

Jag skulle älska en sådan lösning och jag vet att jag är långt ifrån ensam. Det fina i kråksången är att man givetvis inte hade behövt att aktivera e-posten i Safari om man tvunget vill köra Mail separat. Alla skulle vara nöjda. Det vore väl bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 15:58
Ursprungligen av Skilling:

...jag lätt kan räkna upp tio pers bara i min bekantskapskrets som använder Hotmail/Gmail etc bara för att slippa köra ett i deras ögon helt onödigt extra program.

Jag skulle älska en sådan lösning och jag vet att jag är långt ifrån ensam.

Jag tror dig, men jag är ändå övertygad om att en undersökning skulle visa att ni är en liten minoritet. Jag förestår överhuvudtaget inte problemet med att ha två applikationer öppna. Det du vinner är större flexibilitet och renare gränssnitt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom man idag har mycket ram i sina datorer så är väl det där med många apps inga problem? När jag startar en dator så autostartar även Mail, Safari och iCal. Sedan är dessa apps alltid startade - varför skulle man stänga ner dom? I don't get it. Att sedan hoppa mellan dessa apps kräver ungefär samma ansträngning som när man då skulle hoppa mellan sektionerna om appsen var ihopbakade i en app. Man kan t.o.m. låtsas att det bara är en app man har öppet - en app som kan allt det där - om det känns bättre :D. Istället för att hoppa mellan funktionerna i en meny - eller speciella knappar i appen - så klickar man på ikoner i dockan. That's it. Hallelujah!

Håller helt med!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 16:07
Ursprungligen av maca:

Jag tror dig, men jag är ändå övertygad om att en undersökning skulle visa att ni är en liten minoritet. Jag förestår överhuvudtaget inte problemet med att ha två applikationer öppna. Det du vinner är större flexibilitet och renare gränssnitt.

Du gissar när det gäller undersökningen.

På vilket sätt större flexibilitet?

Vad det gäller gränssnittet... är det en stor vinst att ha en rad mindre uppe i menyfältet och kanske en liten markör (en liten prick räcker) som visar att man fått nytt mail?

Nope. Next.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 16:27
Ursprungligen av Skilling:

Du gissar när det gäller undersökningen.

På vilket sätt större flexibilitet?

Vad det gäller gränssnittet... är det en stor vinst att ha en rad mindre uppe i menyfältet och kanske en liten markör (en liten prick räcker) som visar att man fått nytt mail?

Nope. Next.

Större flexibilitet när det gäller att kombinera olika program, att organisera din arbetsyta, vilka funktioner du vill ha igång, eller vill att klienter i nätverket ska ha tillgång till... Vi pratar ju om en lösning som bäst passar "alla", eller hur?

En extra rad i menyfältet? Kanske viktigare än man tror. Apple har ju, till mångas applåder, flyttat tabbarna så att det blir lite mer plats till webbfönstret, vilket ju inte är minst viktigt när man kör en MacBook.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-24 23:17

Funkar kanon på min sprillans nya Unibody MBP 17" (fick den igår).

Dock driver "skärmzoomning" mig till vansinne.
Om man surfar och låter tummen ligga kvar på styrplattan (där de gamla MB hade en knapp) så får datorn då och då för sig att man gör en tvåfinger-rörelse och zoomar in webbsidorna.
Extremt irriterande!

Finns det något hack för att helt stänga av skärmzoomning (dvs tvåfingers-pinch utan modifieringstangent)?

Bevaka tråden