Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan vara felet?!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-24 20:05

Hej!

Jag är en helt novis som innehar ett trevligt Jamo paket, nämligen subben SW500 en passiv sådan och 4 stycken SAT500.

Problemet är att en av de SAT500 högtalarna inte ger ifrån något ljud. Jag har den inkopplad och sätter man fingret emot membranet och trycker till lite fångar den upp ljudet och det kommer musik ur den... Vad kan vara felet? är det något man kan göra något åt? Eller är det bara att slänga skiten? detta anser jag vara tråkigt iom att jag inte kan ersätta den med någon annan =(

Någon som har ett förslag?

Mvh: Sebbe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 20:09

Skruvat isär lådan och kollat så att alla sladdar sitter på plats?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-24 20:11

Japp, det har jag gjort, allt sitter som det ska...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 20:14

Då blir det klurigare!

  • Medlem
  • 2009-02-24 20:35

Är det köpt i butik så ta tillbaks det dit och be dem fixa problemet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-24 21:06

Det du använder för att mata högtalarna, funkar det till andra högtalare?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-24 21:22

Alltså, högtalarna är ju en bit gamla tror de e från början av 90-talet någongång så lämna tillbaka dem finns inte på tapeten... dem har kopplats olika från förstärkaren och det är alltid samma högtalare som tjärvar... men som sagt, trycker jag in membranet eller ja konen, då funkar det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 23:28
Ursprungligen av kluris_:

Alltså, högtalarna är ju en bit gamla tror de e från början av 90-talet någongång så lämna tillbaka dem finns inte på tapeten... dem har kopplats olika från förstärkaren och det är alltid samma högtalare som tjärvar... men som sagt, trycker jag in membranet eller ja konen, då funkar det...

Om du ändå är inne i lådan och rotar kanske det går enkelt att byta själva högtalarelementet mot ett nytt? http://hifikit.se/ har många element till bra priser som kanske hjälper? Jag har fixat ett par strulande högtalare på det viset. Enkelt och billigt bara man vågar bryta sig in...

Jag tycker det låter som det är glapp internt i den trasiga högtalaren, i sladden som går till själva högtalarelementet t.ex.. När du trycker till så blir det kontakt ett tag innan det vibrerar loss igen.

Kan vara en lödning som lossnat. Eller om det är nån sorts kontaktdon så kan det ha blivit oxid i det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 23:24
Ursprungligen av kluris_:

Någon som har ett förslag?

Mvh: Sebbe

Jag förstår inte riktigt vad du gör med membranet och var det då börjar låta? Vad är egentligen en passiv subbas?

Min aktiva subba har ibland problem med att kontakterna blir oxiderade. Om jag rycker ur och trycker i kontakten ett par gånger fungerar det bättre. Har du provat det? Beskriv gärna bättre ditt problem så kanske jag eller någon annan kan hjälpa dig mer.

Lycka till!
/B

1
Bevaka tråden