Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spam/virusutskick från Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Har en polare som kört Mac i ca 2 år kanske. Nu säger han att hans dator börjat skicka ut ett meddelande, det ser ut så här:

"Tony and Linda just told me to try these pills I saw at their place, Acai berry. They get them for $5 and they swear they lose weight. 11 pounds in two weeks they said. Anyways, I ordered up a bottle from the offer I found here: http://daylip.com"

Han har en macbook med Tiger och Adium. Jag sa att jag inte trodde att det kom därifrån, utan från nån PC han kanske vart inloggad på, men han kunde inte minnas att han vart inlogga på MSN på nån PC på jättelänge. Meddelandet har tydigen också skickats även när han vet att han inte vart online, vilket också gör att det inte känns som det kommer från Macen. Nån som kan komma med lite idéer här?

Jag uppfattade först att det rörde sig om mail.

Men när jag läste lite mer så förstår jag att det rör sig om meddelanden på MSN genom Adium.

I så fall är det nog hans MSN-konto som har blivit kapat på något sätt.

Säg till honom att byta lösenord på sitt MSN/Hotmail/Microsoft Passport-konto, så slutar nog meddelandena att komma.

Rätt kasst att jag inte kom påd et själv, skyller på för tidigt på dagen Tackar, känns ju helt klart som en lösning.

  • Superhjälte
  • 2009-03-02 11:23

Detta har ofta att göra med att man gett ut sitt användarnamn och lösenord till en så kallad »MSN Block Checker«, som egentligen inte fungerar utan bara är ute efter att kapa ens uppgifter och använda ens konto för spam. Ett lösenordsbyte borde, som sagt, lösa det hela.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-03-02 15:39

Samma fenomen..

..hade jag också när jag körde Adium, en massa fantastiska (nåja) erbjudanden m.m. men det har aldrig kommit efter att jag skrotade Adium för att återgå till messenger.

Adium-fuffens, någon?

/H

1
Bevaka tråden