Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hindra ursparning av spot färger...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-29 15:54

Jag har ett dokument som jag gjort som skall tryckas och sedan stansas. Jag har lagt stansmallen i ett eget lager i Indesign och all artwork i ett annat.

När jag sedan exporterar ut en PDF till rätt färgprofil och kollar på separationerna så ligger min stansmall som PMS färger precis som de skall, men när jag klickar ur de plåtarna så är dessa färger ursparade och inte övertryckta vilket innebär att det blir vita linjer i artworket där stansmallen skall ligga.

Jag har gjort rätt förut, men nu komemr jag inte på hur jag skall göra för att inte PMS färgerna skall bli ursparade utan övertryckta....

Någon som kan hjälpa mig? ID CS4, engelskt....

Eller är jag ute och cyklar? Finns det bättre sätt att göra på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-29 23:23

Du får markera outlinen och sen i paletten "Attribute" sätta overprint på linjen.

Janne

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-30 00:30

Tack Janne.
Glömde dock skriva att jag har stansmallen placerad som en EPS. Och jag kan inte göra något med den i "Attributes"

Skall prova klistra in den direkt i Indesign istället och se om det går.

/M

EDIT: Ja, det gick bra! Tack Janne. Känner mig som en nybörjare igen... jullovet blev för långt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 07:57

Vi har ju sagt att man inte ska använda EPS...

Janne

Ursprungligen av Mattias L:

Tack Janne.
Glömde dock skriva att jag har stansmallen placerad som en EPS. Och jag kan inte göra något med den i "Attributes"

Då gör du samma manöver i Illustrator.
Dvs Attribut > Övertryck.

/martin

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-03 09:34

Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS. Jag lovar att aldrig mer använda EPS.

1
Bevaka tråden