Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Reason 3 till 4, eller Logic Express 7 till 8?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag vet att jag inte vatt aktiv här på valdigt länge, men tiden räcker inte till längre och eftersom jag flyttat ihop med min tjej får jag bara nöjessurfa när hon gått och lagt sig. Inte lätt att va vuxen ibland.

Men nu till saken;

Jag håller pa att uppfradera min Macbook, har skaffat 22 tums skärm till den och ska inhandla max RAM. Då vill jag ju naturligtvis uppgradera mjukvaran med. Det kostar ungefär lika mycket att uppgradera Logic som Reason. Vad nya Logic Express har är autotune, amp simulering och riktig trummis. Grejer jag skulle ha verklig nytta av.

Vad nya Reason har vet jag inte riktigt? Något förbättrad sequencer? Thor, kan den låta analogt? Subtraktor kan förvisso låta fett om man slänger in några i en Combinator, men kan knappast lura nagon som spelat en riktig analogsynt. Har irriterat mig ganska länge på hur tunt Subtractor låter i jämförelse med moderna softsyntar, sa lite analogkänsla skulle vara en riktigt bra anledning till att välja Reason.

Jag har inte råd att uppgradera bägge två i nuläget. Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-26 09:57

Uppgradera Logic eftersom du ändå verkar ganska kritisk till Reason. Jag tycker Subtractor är helt fantastisk, men jag kanske är ensam om den åsikten. Speciellt här...

Jämfört med Subtractorn låter Thor mycket bättre, inklusive mer analogt, om det nu är det man är ute efter.
Med "bättre" menar jag mjukt, fett, high-end, osv. Sedan gillar jag också Subtractorn mycket!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-26 14:41

(Du kan testa en demoversion på Reason 4 förresten, så får du provköra Thor -> www.propellerheads.se)

Thor är en fantastisk maskin! Väldigt enkel att jobba med och den låter riktigt bra.
Det är så skönt med det modulära. Går sjukt snabbt att göra en skön basgång och få sequencern att påverka olika ljudbitar osv.
De senaste två åren har jag inte jobbat så mycket med Reason, om man jämför med tidigare år. Detta främst för att jag har ett stort behov av att kunna använda externa prylar. Därför kör jag Live som DAW men väldigt ofta tillsammans med Reason, eftersom Thor är en makalös manick, som jag fan älskar.

Reason är ett riktigt bra program överhuvudtaget.
Logic testade jag 1998, när jag gick en ljudteknikerutbildning. Fastnade aldrig för det, så jag kan inte uttala mig om det.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2009-02-26 21:37

Jag skulle välja logic express 8 alla dagar. Jag har fan äntligen hittat hem med det!

PF, jag gillar reason till döds trots dess brister, ta det inte som ett personligt angrepp! Reason är det verktyg jag använder oftast. Jag ska uppgradera bägge men det lutar åt att det blir Logic först.

Har någon på forumet gjort något med Thor månne? De demos som fanns på Propellerheads var värdelösa.

Och nu var jag precis till Apple Store och inhandlade Logic Express 8! Musiik kommer inom kort!

1
Bevaka tråden