Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Hyrfilm närmar sig!

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple Sverige har, enligt rykten, gått ut till vissa handlare med informationen att svenska itunes snart kommer att innehålla film. Avtal är på väg att slutas. Har någon annan hört något? Låter liksom lite för bra för att vara sant.

Är väl fan på tiden!

Plus att AppleTV skulle behöva en uppdatering, skulle kunna tajmas med en massiv lansering av film över hela världen.

Var kommer ryktet ifrån? Dagis eller initierad källa?
Varför skulle Apple "gå ut" till "handlare" och isåfall varför till "vissa" handlare. Vilka är dessa handlare och vad har dom med hyrfilm att göra - det är ju inte DVD-skivor vi talar om :-D.
Det är någon som driver med dig....vilket inte betyder att hyrfilm inte kommer - men just detta "rykte" är veritabelt nys och ett fantasilöst påhitt. Man kan väl anstränga sig lite om man ska sprida falska rykten :-D. "Gått ut till vissa handlare..." Jezez.

Ursprungligen av Mattias F:

Apple Sverige har, enligt rykten, gått ut till vissa handlare med informationen att svenska itunes snart kommer att innehålla film. Avtal är på väg att slutas. Har någon annan hört något? Låter liksom lite för bra för att vara sant.

Jag är lika skeptisk och bitter som du Mr Zimmerman ;), men någonstans så vill jag ändå inte tappa hoppet. Jag vill så gärna att det ska finnas någon liten, liten gnutta sanning i detta. Min Appel TV skulle må så bra av film från svenska iTunes.

Källa? Eller hittar du bara på? Isåfall måste du bli bättre på det :-D. "Utvalda handlare..." Sådant där gör ju att alla som är något så när vakna genomskådar bluffen på 1 sekund. :-D. Handlare?! :-D.

Eller är det så att Apple brutit sin 30-åriga tradition och läcker info till Mac/ATV-återförsäljare (men bara "utvalda"). Dom viskar att dom i butiken kan säga att hyrfilm kommer snart så det är gött att köpa en ATV nu. Top secret Apple har totalt ändrat strategi. Detta är en sensation!

Ursprungligen av Mattias F:

Jag är lika skeptisk och bitter som du Mr Zimmerman ;), men någonstans så vill jag ändå inte tappa hoppet. Jag vill så gärna att det ska finnas någon liten, liten gnutta sanning i detta. Min Appel TV skulle må så bra av film från svenska iTunes.

Hej igen. Förlåt min otydlighet, men med "handlare" menar jag givetvis Apple-återförsäljare (Apple Premium Reseller), och med "vissa" menar jag två olika butiker i samma återförsäljarkedja. Jag fick alltså höra det direkt av två Appleåterförsäljare. Annars var det ett kul påstående att jag skulle ha hittat på det :). Varför? Förekommer det ofta att man gör så på detta forum?

Ursprungligen av Mattias F:

Hej igen. Förlåt min otydlighet, men med "handlare" menar jag givetvis Apple-återförsäljare (Apple Premium Reseller), och med "vissa" menar jag två olika butiker i samma återförsäljarkedja. Jag fick alltså höra det direkt av två Appleåterförsäljare. Annars var det ett kul påstående att jag skulle ha hittat på det :). Varför? Förekommer det ofta att man gör så på detta forum?

Njae, det händer väl ibland att en del nytillkomna* hävdar att de "hört" och "vet" något och sen tror att alla ska gå på det men det är inte så vanligt. Men däremot händer det jätteofta på andra forum, och även om jag oftast är här läser jag även andra forum och hittar avsevärt mycket trams. Testa gärna IDG

*inget fel att vara ny, men det verkar ibland som att den del registrerar sig bara för att hitta på något tramsigt att försöka sprida.

Dom ljög dig rakt upp i ansiktet - dom driver med dig. Jag skulle bli kränkt om någon gjorde så mot mig.
Den dagen butiksdrängar i Svedala får topsecret info från Cupertino så fryser helvetet till is. :-D.

Ursprungligen av Mattias F:

Hej igen. Förlåt min otydlighet, men med "handlare" menar jag givetvis Apple-återförsäljare (Apple Premium Reseller), och med "vissa" menar jag två olika butiker i samma återförsäljarkedja. Jag fick alltså höra det direkt av två Appleåterförsäljare. Annars var det ett kul påstående att jag skulle ha hittat på det :). Varför? Förekommer det ofta att man gör så på detta forum?

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom ljög dig rakt upp i ansiktet - dom driver med dig. Jag skulle bli kränkt om någon gjorde så mot mig.
Den dagen butiksdrängar i Svedala får topsecret info från Cupertino så fryser helvetet till is. :-D.

Kanske det, den som lever får se.

Ursprungligen av Mattias F:

Kanske det, den som lever får se.

Ursprungligen av Mattias F:

....att svenska itunes snart kommer att innehålla film

Frågan är också hur man definierar "snart"...

Pratar vi veckor, månader eller år?

Om man inte sätter det i något tidsperspektiv så är det väl ganska givet att ditt rykte stämmer - förr eller senare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Frågan är också hur man definierar "snart"...

Pratar vi veckor, månader eller år?

Om man inte sätter det i något tidsperspektiv så är det väl ganska givet att ditt rykte stämmer - förr eller senare.

Precis! Förr eller senare står jag där som vinnare i denna något märkliga tråd. Tack för lite konstruktivt input planB.

Ursprungligen av Mattias F:

Apple Sverige har, enligt rykten...

Vilka rykten? Källa, tack!

Har du läst det någonstans? Var?
Har du hört det från någon på Apple?
Har du hört det från någon av "handlarna"?
Eller har du hört det från någon som hört det av någon som hört det av någon som...

Ursprungligen av Mattias F:

...gått ut till vissa handlare...

Vilken typ av handlare pratar vi om? Menar du Apple-återförsäljare? Och i så fall - varför skulle man informera dem om detta?

Ursprungligen av Mattias F:

Apple Sverige har, enligt rykten, gått ut till vissa handlare med informationen att svenska itunes snart kommer att innehålla film. Avtal är på väg att slutas. Har någon annan hört något? Låter liksom lite för bra för att vara sant.

Varför skulle Apple gå ut till HANDLARE och berätta det?
-Hej käre handlare/nätbutik, snart börjar VI sälja film, då kommer NI förlora den marknaden, ha ha ha.

Eller?

Om så är fallet så är det otroligt bra nyheter, men en viss skepsis kan vara sunt. Risken är stor att man blir besviken annars...

  • Medlem
  • 2009-03-06 13:47

Oj voj. Det vore förskräckligt trevligt om det kom film i svenska iTunes. Jämarns.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-06 15:28

Mörda nu inte vår stackars tipsare här.

Igen kedja är starkare än dess svagaste länk, och den länken behöver givetvis inte vara inom Apple, utan att någon på filmrättighetssidan har läckt vidare... fullt möjligt.

Det hade varit så skönt att slippa gå omvägen via iTunes US, men jag har nästan givit upp hoppet :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 12:01

Som PlanB säger så måste Apple om dom ska erbjuda hyrfilm och serier till Svedala köpa rättigheter - annars blir det svårt, och jag tror också att det är fullt möjligt att dom har läckt informationen.

Premium Resellers har många gånger till mig läckt info, dagar oftast, ibland veckor innan om nya releaser, men mest smågrejer - såna saker som är varma på ryktessiter redan.

/Tangen

Återförsäljare får aldrig info från Apple om vare sig filmuthyrning eller andra produktnyheter. Svenska Apple vet lika lite som vi. Det dimper ner ett mail hos dem några timmar efter att vi i alla communitys har korten på borden.
Det finns bara i vissa extrema undantag där förhandsinformation släpps och då till en mycket begränsad skara personer. Det är t.ex. vid stora upphandlingar där en ny produkt skulle stjälpa affären och en ÅF skulle få betala skadestånd.
Däremot har auktoriserade ÅF lärt sig att känna igen mönster i Apples logistik kopplat till aktuella rykten. Detta ger att man med mycket stor sannolikhet kan förutspå produktnyheter.

Jag är mycket tveksam till Mattias F:s uppgiftslämnare. Framför allt att den information är helt irrelevant för en ÅF.

/johan - ÅF, MacSupport GBG

Det var detta jag försökte säga...men inte så här välformulerat.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Återförsäljare får aldrig info från Apple om vare sig filmuthyrning eller andra produktnyheter. Svenska Apple vet lika lite som vi. Det dimper ner ett mail hos dem några timmar efter att vi i alla communitys har korten på borden.
Det finns bara i vissa extrema undantag där förhandsinformation släpps och då till en mycket begränsad skara personer. Det är t.ex. vid stora upphandlingar där en ny produkt skulle stjälpa affären och en ÅF skulle få betala skadestånd.
Däremot har auktoriserade ÅF lärt sig att känna igen mönster i Apples logistik kopplat till aktuella rykten. Detta ger att man med mycket stor sannolikhet kan förutspå produktnyheter.

Jag är mycket tveksam till Mattias F:s uppgiftslämnare. Framför allt att den information är helt irrelevant för en ÅF.

/johan - ÅF, MacSupport GBG

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-15 12:09

Vadan detta?

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Vadan detta?

Så är det nog alltid och för alla. TV:n är nog byggt sån helt enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-15 12:58

Är du säker? Kan inte minnas att det har sett ut så tidigare...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-15 23:21
Ursprungligen av Alex Lindquist:

Vadan detta?

De svenska versionerna av iTunes, AppleTV och Frontrow är ju fullsmäckade med referenser till den icke-existerande filmuthyrningen. Så har det varit, så vitt jag kan minnas, ända sen hyrtjänsten lanserades i USA.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-15 19:58

Jag kan tänka mig att säga så om man fundera på att köpa en AppleTV hos en återförsäljare då skulle han kanske kunna säga så att det kommer hyrfilmer snart.

Jag tror det kommer hyrfilmer till oss också annars skulle undertext möjligheten som kommit i senaste uppdateringarna av AppleTV och quicktime inte varit med.

Men detta vet vi alla att vi kommer att få hyrfilms möjligheter, men vi vet bara inte när, jag är mycket tveksam om vi får någon hyr films butik detta året eller nästa år.

Nja, den logiken håller inte. Jag tror att hyrfilm kommer också...kanske...men att dom lägger in förberedelser i mjukvara - sådant som redan är utvecklat och används i USA och några länder - säger ju bara att förhandlingar pågår. Om dessa förhandlingar inte slutar i ett avtalsförslag som Apple gillar så skiter dom fullständigt i småländer som Sverige. Frankrike, Italien och Tyskland kanske är värt att satsa på även om avtalet inte är perfekt...men inte lilla Svedala. No way.

Man förbereder ofta OS och annan mjukvara för många saker som aldrig blir av. Detta är vardag.

Ursprungligen av what:

Jag tror det kommer hyrfilmer till oss också annars skulle undertext möjligheten som kommit i senaste uppdateringarna av AppleTV och quicktime inte varit med.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-15 20:31

Det måste väl ändå vara filmbolagen som är huvudproblemet i den här soppan och inte Apple?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-15 23:33
Ursprungligen av planB:

Det måste väl ändå vara filmbolagen som är huvudproblemet i den här soppan och inte Apple?

Det kan man ju bara spekulera i. Det kan ju lika gärna vara apple som ställer orimliga krav. Sen kanske det andra hinder i form av rättighetsfrågor och diverse juridik.

Det finns ju ingen annan hyrfilmtjänst i sverige värd namnet och nåt måste ju det bero på...

  • Oregistrerad
  • 2009-03-16 00:36
Ursprungligen av urkan:

Det kan man ju bara spekulera i. Det kan ju lika gärna vara apple som ställer orimliga krav. Sen kanske det andra hinder i form av rättighetsfrågor och diverse juridik.

Det finns ju ingen annan hyrfilmtjänst i sverige värd namnet och nåt måste ju det bero på...

Det finns faktiskt två stycken, där den ena tom. erbjuder HD filmer. Men det kostar ju en slant, och det kan ju återspegla uthyrarens intresse för att tjäna pengar, eller filmbolagens, svårt och säga.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-16 03:54
Ursprungligen av studiox:

Det finns faktiskt två stycken, där den ena tom. erbjuder HD filmer. Men det kostar ju en slant, och det kan ju återspegla uthyrarens intresse för att tjäna pengar, eller filmbolagens, svårt och säga.

Och om man tittar på SF Anytime t ex så inser man ju varför det dröjer. Apple skulle aldrig nöja sig med en sånt sorgligt utbud till det priset.

Min gissning är att förhandlingarna är lika strandade som en val med vattenskräck och om hyrfilm i itunes lanseras i sverige kommer det bara innehålla filmer från Pixar

Bevaka tråden