Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MMS med iPhone OS 3.0?!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-18 22:56

För mig har denna funktion inte varit super viktig men många röster hördes när iPhone 3G kom och inte hade någon MMS funktion. Nu kan vi ju alla glädja oss att vi kommer att få detta direkt i den nya OS 3.0 Och på så sätt så har en bra telefon blivit bättre.

Jag vet vid denna tidpunkten inte hur MMS kommer att fungera som app för oss som redan har Telia eller hur det kommer att bli för oss andra som via olika sätt använder en annan operatör. Men min gissning är att för de som har Telia, Halebop och nu Telenor kommer att få automatiska inställningar för MMS app.

Så nu är min frågan hur går det för oss andra då, för min del en olåst telefon från Italien (de säljs obundna där) med operatören "3" det finns andra som har gjort på andra sätt kommer vi att gå miste om denna sociala funktion? Varför ställer jag denna frågan då, undrar ni.

Ja, som jag ser det så krävs det speciella inställningar i en modern telefon från Finland eller Sverige för att få en fungerande MMS med rätt operatör.

Och vad jag har sett idag så har jag inte sett någon sådan inställnings panel i iphone.

Välkommen med ider spekulationer eller fakta !

Skulle tippa på att sådana inställningar kommer till telefonen antingen ihop med 3.0 eller som Carrier Updates i iTunes. För er med andra operatörer har jag ingen aning om hur det kommer att bli. Kanske går att få inställningarna skickade till sig som det gör med andra telefoner?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-03-18 23:08

Om man har en jailbrejkad lur så lär det ju bara vara att skriva in rätt inställningar i någon plist eller vad det heter via SSH. Sånt höll jag på med på iPhone gen 1 iaf

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-19 16:38

Det verkar som att mms funktionen inte är helt färdig och verkar inte fungera med telia om man tittar på macworlds genomgång av 3.0 beta

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-10 18:47

Jag såg att "3" inte var bland de 29 operatörerna som hade stöd för MMS iphone säljs ju av "3" i Hongkong och jag är därför lite orolig att det inte kommer att fungera för mig som har 3 i sverige på min olåsta telefon men jag får väl se om 1 vecka. vad som händer och hur man ställer in det så att det fungerar.

Jag så även att det var stöd från operatörerna att man skulle få använda iphone som modem. även där saknas ju många operatörer. Jag tycker det är lite synd att man låter det vara upp till operatören att bestämma detta.

Att tex ATT&T inte har det från start fick ju buurop från publiken men att det skulle komma senare jag hoppas at det även gäller andra operatörer.

Vad tror/tycker ni om detta?

Det komemr med all säkerhet INTE att bli några problem med MMS på 3 i sverige. Det är väl bara att ställa in den rätt så kommer det att funka. Så var det i alla fall med Cydias lösning jag testade i vintras.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-11 20:43

hittade denna site via 9to5mac.com http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.benm.at%2F2009%2F06%2F09%2Ffirmware-30-tethering-mms%2F&sl=auto&tl=en&history_state0=

där man förklarar hur man kan få det att fungera om man inte har stöd för MMS/Modem

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-12 07:15

http://blog.careofcreation.se/?p=3

MMS och Modem inställningar till 3

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 08:40

Inga problem med MMS i min jailbreakade telialur. prövat proximus i belgien där jag bor med inställningar jag fann på nätet. SwirlyMMS/Cydia. Föredrar dock att skicka bilder med email av kostnadsskäl.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-12 15:39

Nu har jag fått reda på hur man fixar MMS till sin iPhone om man har operatören 3 "tre".

Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobilt datanätverk

MMS

APN: data.tre
Användarnamn:
Lösenord:
MMSC: http//mms.tre.se
MMS-proxy: 172.16.53.11:8799
Max meddelandestorlek:
MMS UA Prof URL:

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-06-12 15:49

Kommer de nya funktionerna mms & internetdelning att fungera med Halebop?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-13 11:48
Ursprungligen av MrCoffee:

Kommer de nya funktionerna mms & internetdelning att fungera med Halebop?

Ja det blir nog inga problem med MMS och att aktivera internetdelning kommer kanske från operatören men det kommer ju att aktivera med hjälp av en fil

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-06-13 14:12
Ursprungligen av what:

Ja det blir nog inga problem med MMS och att aktivera internetdelning kommer kanske från operatören men det kommer ju att aktivera med hjälp av en fil

Låte lovande då ju

Ursprungligen av what:

Ja det blir nog inga problem med MMS och att aktivera internetdelning kommer kanske från operatören men det kommer ju att aktivera med hjälp av en fil

Kanske inte helt enkelt eftersom du inte kan uppdatera IPCC filen lika enkelt med iTunes numera. Så vitt som jag vet så kan du inte öppna en IPCC fil via iTunes 8.2 som krävs för att använda 3.0

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-13 22:26

Om man kör komando raden som jag skrev om här i tråden i terminalen kan man köra in IPCC filen via senaste iTunes om man är duktig på att skapa IPCC filer så kanske man kan skapa en . Mobileconfig fil och denna kan man sen skicka via mail till sin mobil och installera. Tyvär vet jag inte hur man skapar IPCC filer eller en . Mobileconfig fil

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-12 16:46

för att aktivera Internetdelning (Tethering) om man har "TRE" så kan man skriva följande rad i terminalen

defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE

Och sen kan man ladda ner fil och följa guiden som ni hittar här:
http://blog.careofcreation.se/?p=3

Japp, du hade rätt, jag provade nyss och viker mig:)

Skönt!

--j

Enkel fråga; kommer man kunna stänga av skiten?

MMS; endast åsneknullarfilmer som skickas ändå, kan leva utan det.....

Finns det ngn switch i inställningarna?

Ursprungligen av Goflorp:

Enkel fråga; kommer man kunna stänga av skiten?

MMS; endast åsneknullarfilmer som skickas ändå, kan leva utan det.....

Finns det ngn switch i inställningarna?

Hade jag fått sådana mms hade jag också velat stänga av den funktionen.

Borde det inte gå att bara tömma mms-inställningarna?
Eller inaktivera mms hos operatören?
Eller ryta till ordentligt åt sina kontakter?

Det sistnämnda vore nog det absolut bästa, i förebyggande syfte dessutom - så fort MMS dör ut och/eller dina kontakter har e-postmöjligheter med telefonen, så kommer du väl råka ut för problemet igen? ;P

Ursprungligen av Goflorp:

Enkel fråga; kommer man kunna stänga av skiten?

MMS; endast åsneknullarfilmer som skickas ändå, kan leva utan det.....

Finns det ngn switch i inställningarna?

Ja det går att stänga av med en switch precis som det mesta annat.

Jag jobbar på Volvo, det roligaste som finns är att skicka ngt så äckligt som möjligt till ngn jobbarkompis.
Man vill ju inte behöva hota folk med jag-bryta-dina-fingrar...

Skall kolla dina tips. Thnx

Ursprungligen av kjelle:

Ja det går att stänga av med en switch precis som det mesta annat.

Cool, såg det nu med.
inställningar->meddelanden->mms (av/på)

Ursprungligen av Goflorp:

Jag jobbar på Volvo, det roligaste som finns är att skicka ngt så äckligt som möjligt till ngn jobbarkompis.
Man vill ju inte behöva hota folk med jag-bryta-dina-fingrar...

Skall kolla dina tips. Thnx

haha, jag förstår.
Men härligt nu goflorp, nu slipper du sån skit
För övrigt tycker jag att mms är föråldrat och vill gärna att det dör ut så fort som möjligt... E-post är så mycket bättre.

Tycker också det är väldigt 1988, men jag blev redigt glad när jag fick höra att man kan flytta en liten switch i inställningarna.

Tackar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 19:18

Hänvisar fortsättningsvis till denna tråd:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon...s-3-0-mms.html

* Låser *

1
Bevaka tråden