Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga enkel mixer.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.

Jag skulle behöva dra in flera instrument på samma kanal i mixern. Behöver därför merga ihop fyra utgångar från olika maskiner till en ingång på mixern. Jag har förstått att det inte funkar att bara löda ihop flera kablar till en, då detta förstör syntarna som skickar ut ljudet (varför? och hur?).
Jag kan inte så mycket om elektronik, men har hittat lite info på webben om hur man bygger den enklaste formen av mixer. Dock så anger de olika sidorna lite olika värden på resistorer som ska ingå.

Tänkte bygga enligt denna: Länk

Frågor angående länken ovan:

1 - Finns det nån gräns på hur många utgångar man kan kombinera, är det beroende på resistansen i motstånden? Går det bra att kombinera fyra?

2 - Vilken sida ska motstånden sitta, ring eller tip på telekontakter?

Tack på förhand för er hjälp! // Manne

Senast redigerat 2008-08-30 17:30
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-30 17:13

Tack för tipset saddox, är dock ute efter ännu enklare konstruktion. Vill i princip bara löda ihop fyra sladdar till en...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-30 17:30

Egentligen går det nog bra med många ingångar, finnse ingen direkt gräns vad jag vet. Men en passiv mixer medelvärdesbildar väl egentligen över alla ingångar så om du har många ingångar så kan du få en utsignal som är betydligt lägre än med motsvarande aktiva mixer, som bara summerar kanalerna.

Jag tänkte bygga en liten batteridriven 4 kanals mixer med en liten förstärkare och högtalare. Skulle det funka att kombinera MFOS mixern med den här lilla förstärkaren (http://web.mit.edu/6.s28/www/schematics/lm386.htm) och en liten högtalare?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-10 11:19

ja, koppla förstärkaringången till TL084 pin 7 så borde det funka.

Great! Tack igen Pehr! Du borde bli min personliga DIY rådgivare. Vilket forum jag än ställer en fråga på så är du alltid först att svara.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-10 11:23

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-10 11:28

resistor mix \ sumerare?
bygg en kabelpiska, liten tändsticksask med tex 4 injax med motstånd → ett utjax .. helt passive .. men kan ju gainas i efterhand

\\ ni som kan mer får gärna förklara hur det funkar i teorin\praktiken

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-10 11:41
Ursprungligen av ~~~:

\\ ni som kan mer får gärna förklara hur det funkar i teorin\praktiken

Det som kommer ut blir då medelvärdet av alla spänningar in. Vilket medför att ju fler insignaler desto lägre signal ut.

Ah, tänkte det, för jag vill ha kräm i min utsignal. En annan fråga förresten... MFOS mixern vill ha 2 seriekopplade 9V batterier va? Räcker det med en på/av switch efter batterierna då eller måste jag bryta kopplingen mellan batterierna också när jag stänger av?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-10 12:29

Efter räcker. Mitten rä ju jord

Senast redigerat 2009-03-10 23:10

Ännu en dum fråga, jag får ut 18V från batterierna men LM386an vill inte ha mer än max 15V, what to do? Sorry, jag är kass på ellära, men kan löda och följa instruktioner...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-10 22:32
Ursprungligen av henrikgo:

Ännu en dum fråga, jag får ut 18V från batterierna men LM386an vill inte ha mer än max 15V, what to do? Sorry, jag är kass på ellära, men kan löda och följa instruktioner...

Nejdå.. 18V blir det om man seriekopplar dem.

Om man däremot kör ena batteriets +-pol som just +, kopplar --pol med andra batteriets +-pol och kör andra batteriet som -.. samt röran i mitten som jord.. då får man +-9Vdc.. som Pehrs bild ovan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-10 23:07

precis, sen kopplar du mixern till +-9V och förstärkaren till 9V och jord

EDIT: bättre bild ovan

Jag tänkte bygga lådan så att batterierna ligger ganska nära högtalaren, är det en dum idé med tanke på magneten i högtalaren? Tänkte bygga en så liten låda som möjligt, är det något annat som inte heller bör ligga i närheten av högtalaren, ICs te.x.?

Ursprungligen av saddox:

Nejdå.. 18V blir det om man seriekopplar dem.

Om man däremot kör ena batteriets +-pol som just +, kopplar --pol med andra batteriets +-pol och kör andra batteriet som -.. samt röran i mitten som jord.. då får man +-9Vdc.. som Pehrs bild ovan.

Tänk på att man eg borde ligga nära arbetsspänning på -+15V för att få full dynamik i mixern.
Dessa mixrar är även av typen inverterande så du fasvänder insignalen 180grader...spelar eg ingen roll om allt går igenom den...

Ah, bra att veta, men jag behöver bara en lofi mixer för smutsiga jam i parken i sommar, så lite grus i mixern gör inget i detta fallet.

Ursprungligen av henrikgo:

Ah, bra att veta, men jag behöver bara en lofi mixer för smutsiga jam i parken i sommar, så lite grus i mixern gör inget i detta fallet.

Med 2st färska 9V batteri blir det inga problem, men börjar de bli klena så distar det lätt.

nice, då ska jag se till att köra med dåliga batterier.

sådärja! byggde just färdigt mixern och den funkade med det samma! När jag skulle koppla ur allt för att fortsätta på förstärkaren märkte jag dock att jag glömt sätta i TL084an! Mixern funkade alltså utmärkt utan chipet i sockeln!? När jag sen satte i det och testade, sjönk utnivån drastiskt. Jag märkte även att jag kunde köra mixern utan 84an och utan ström, funkade hur bra som helst. Ok, nu ska jag ju koppla in förstärkaren och högtalare också, men varför skulle man använda 84an och ström annars, när jag kan få högre utnivå och ingen strömförsörjning annars?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-22 14:52

henrikgo: Mycket beror på vad du har förs saker inkopplade och vad de orkar driva, och vad du kopplar in mixerns utgång till. I ditt läge så verkar ju passiv summering funka kalas så då är det bara att köra på..

1
Bevaka tråden