Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har iPhone med krossat glas

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Lyfter tråden lite med en fråga. Tappat en av våra iphones så glaset splittrades, och förstår att det inte går på garantin. Vi funderar nu på att lämna in den eller försöka oss på att byta glaset själva. Vad har det kostat er som lämnade in och fick det åtgärdat? Om det kan kosta 3500kr är det ju bättre att köpa en ny telefon...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-19 18:25
Ursprungligen av Fredrics:

Hej
Lyfter tråden lite med en fråga. Tappat en av våra iphones så glaset splittrades, och förstår att det inte går på garantin. Vi funderar nu på att lämna in den eller försöka oss på att byta glaset själva. Vad har det kostat er som lämnade in och fick det åtgärdat? Om det kan kosta 3500kr är det ju bättre att köpa en ny telefon...

Första eller andra versionen av iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 21:27
Ursprungligen av Fredrics:

Hej
Lyfter tråden lite med en fråga. Tappat en av våra iphones så glaset splittrades, och förstår att det inte går på garantin. Vi funderar nu på att lämna in den eller försöka oss på att byta glaset själva. Vad har det kostat er som lämnade in och fick det åtgärdat? Om det kan kosta 3500kr är det ju bättre att köpa en ny telefon...

Beror på var du tänkte lämna in den.

andra dvs 3g

  • Medlem
  • 2009-01-19 21:20

Jag har för mig att det kostar nån tusenlapp eller så.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-19 21:52

När jag bytte på min 2G förra året så gick det på 1300:- inkl. arbete och material...
Surt, men vad fan gör man?

Ursprungligen av Baron:

Jag har för mig att det kostar nån tusenlapp eller så.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-19 21:41

Hemförsäkring ("drulle") - täcker den kostnad för rep?
Det borde den väl göra?

Själv är jag ju livrädd (nåja) att tappa denna juvel i golvet, men misstänker att det någon gång sker på helt fel ställe...

är detta på telia? vill gärna ha garantin kvar. De sa att de kunde kosta upp till 3500 kr....vilket låter jäkligt mycket för ett glas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 19:19
Ursprungligen av Fredrics:

är detta på telia? vill gärna ha garantin kvar. De sa att de kunde kosta upp till 3500 kr....vilket låter jäkligt mycket för ett glas

Får betala 2955 för nytt glas (lämnade in i teliabutik) kan till lägga att jag har 8gb

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-20 20:07

Nä, det var som sagt på min 2G iPhone som importerades innan Telia släppte 3G luren..
Hittade en lokal mobilhandlare här i Gbg som gjorde reparationen med "piratglas" vilket fungerade bra, även om jag normalt sett är lite tveksam till piratdelar. Men vad gör man?

Ursprungligen av Fredrics:

är detta på telia? vill gärna ha garantin kvar. De sa att de kunde kosta upp till 3500 kr....vilket låter jäkligt mycket för ett glas

Det gör så ont

Det gör så ont!
Man står där i sitt smutsiga kök och diskar och ska städa. Man väntar på ett minst sagt glädjande samtal. Ens fin-fina Iphone 2G ligger där på bordet.. Plötsligt ringer det. Ivrig som man är torkar man inte a händerna utan slänger sig på den för att svara... Swoosh, så flyger den ur handen när man lyfter upp den.

Man jonglerar lite med den i luften, men utgången är sen länge bestämd. Ner i golvet dimper den, som den gjort så många gånger tidigare. Man rycker oå axlarna, lyfter upp den och innan man svarar ser man att det hänt: Glaset har spruckit! Längst ner vid home-knappen är en stor blappa och därifrån går det sprickor. Nu är man inte lika glad längre.

Iphonen fungerar, men det känns som den inte kommer göra det länge till, glaset är ju minst sagt bräckligt nu. Så nu står man i valet och kvalet. Ska man ersätta glaset (kostar 1900 spänn) eller ska man gifta sig med djävulen och skaffa en Iphone 3G. Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-06 14:53

ajaja Vågar inte se dagen detta händer mig. Om jag var du skulle jag nog gå på 3gn , Men har du kollat dina försäkringar ? Möjligen så har du drulle försäkring .

Ursprungligen av PeeMaN:

phonen fungerar, men det känns som den inte kommer göra det länge till, glaset är ju minst sagt bräckligt nu. Så nu står man i valet och kvalet. Ska man ersätta glaset (kostar 1900 spänn) eller ska man gifta sig med djävulen och skaffa en Iphone 3G. Vad tycker ni?

Jag har själv varit rädd att hamna i samma sits. 1900 spän på en iPhone 2G känns inte riktigt värt det, men en ny iPhone 3G känns inte helt rätt heller eftersom det troligtvis kommer en mycket häftigare iPhone till sommaren.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har själv varit rädd att hamna i samma sits. 1900 spän på en iPhone 2G känns inte riktigt värt det, men en ny iPhone 3G känns inte helt rätt heller eftersom det troligtvis kommer en mycket häftigare iPhone till sommaren.

Som tur är så täckte min hemförsäkring det hela och en självrisk på 1500spänn för en Iphone 3G 16Gig kändes helt okej!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-05 11:33

Min fru skickade sin iPhone i backen igår så att glaset sprack. Det var min första iPhone som jag personligen köpt på AppleStore NY. Skilsmässan hänger i luften

Jag håller med Adrian, det känns inte så aktuellt att punga ut nära 2000 på en 2G när det förmodligen kommer nåt tuffare till sommaren så det får nog bli kartplast över skadan och hoppas att den håller ihop ett tag till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 10:47

1290.- kostar det på Home media i Göteborg, och man kan skicka med rek och få tillbaka mot pförskott. Det kommer nu att bli min andra lagning.


)=

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-03-22 15:27
Ursprungligen av Tangen:

1290.- kostar det på Home media i Göteborg, och man kan skicka med rek och få tillbaka mot pförskott. Det kommer nu att bli min andra lagning.


)=

Ehh...2190:- ska det vara, va?
Åtminstone om man kollar på deras hemsida nu.

Mumien

www.mumien.se lagar man det mesta som har med Iphone att göra.

1500 spänn får man betala för krossad display. En liten slant men betydligt billigare än vad tex Telia har att erbjuda.

Butiker finns både i Sthlm och GBG.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-06-10 08:06
Ursprungligen av glenchen_of_sweden:

www.mumien.se lagar man det mesta som har med Iphone att göra.

1500 spänn får man betala för krossad display. En liten slant men betydligt billigare än vad tex Telia har att erbjuda.

Butiker finns både i Sthlm och GBG.

Finns trådar på 99.se där man diskuterar hur seriösa mumien egentligen är. Dåligt bemötande, fixar inte lovade saker mm. Jag skulle personligen aldrig lämna in någonting till det företaget.

Ursprungligen av kainen:

Finns trådar på 99.se där man diskuterar hur seriösa mumien egentligen är. Dåligt bemötande, fixar inte lovade saker mm. Jag skulle personligen aldrig lämna in någonting till det företaget.

Man skule ju vara livrädd att de skulle konka när man just lämnat in sin pryl...

Skillnad mellan 16GB och 8GB

Jag lämnade nyss in en 16GB med krossad skärm och Teliabutiken hävade att det skiljer i kostnad mellan 16BG och 8GB att byta skärm. Det skulle kosta 2.995:- för en 8GB och 3995:- för 16GB.

Kan det verkligen stämma? Det låter helt vansinnigt...

--j

EDIT: Jag har iofs drulleförsäkring så det är "bara" självrisken som jag åker på men jag gillar ändå inte att bli blåst...

Senast redigerat 2009-06-10 13:40
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-10 21:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag lämnade nyss in en 16GB med krossad skärm och Teliabutiken hävade att det skiljer i kostnad mellan 16BG och 8GB att byta skärm. Det skulle kosta 2.995:- för en 8GB och 3995:- för 16GB.

Kan det verkligen stämma? Det låter helt vansinnigt...

--j

EDIT: Jag har iofs drulleförsäkring så det är "bara" självrisken som jag åker på men jag gillar ändå inte att bli blåst...

Det kanske är för att de inte byter glaset, utan du får en annan telefon...?

Ursprungligen av kenjon:

Det kanske är för att de inte byter glaset, utan du får en annan telefon...?

Icket... om telefonen inte går att reparera så erbjuder de en ersättningstelefon för 5495...

--j

Beroende på hur mycket din iPhone har gått sönder, får du betala ett lägre eller högre pris. Telefonerna lagas inte i Sverige, utan skickas till Holland där dem fixas. Istället får du en utbytesenhet, det är alltså inte samma telefon som du lämnade in.

Priset för kunden beror alltså på hur omfattande skadan är, och vilken modell du har (8GB eller 16GB)

edit: detta gäller om telefonen är köpt hos Telenor. Vet inte hur Telia gör.

En gång till...

Om det är en utbytestelefon så förstår jag givetvis att priset varierar. Det är inget konstigt med det. Utbytespriset är 5.495:- för en 16GB och 4.495 för en 8GB.

Men igen... Killen i Telias butik sa att priset för att byta glas är 3.995:- för en 16GB och 2.995:- för en 8GB. Är det någon annan som kan bekräfta detta? Jag tycker att det verkar orimligt och framförallt obegripligt eftersom jag inte kan se att reservdelspriset eller svårigheten att byta glas varierar beroende på mängden flashminne. Det är ungefär som om jag skulle betala olika pris på att byta ruta i bilen beroende på vilka däck som sitter på bilen...

Jag har en drulleförsäkring som täcker kostnaden så det är bara självrisken som jag riskerar men jag tycker ändå att detta verkar helt uppåt väggarna

Ursprungligen av BlackSmp:

Men igen... Killen i Telias butik sa att priset för att byta glas är 3.995:- för en 16GB och 2.995:- för en 8GB.

Killen i Telias butik kanske har noll koll? Det brukar ju vara så?

Ursprungligen av Capeman:

Killen i Telias butik kanske har noll koll? Det brukar ju vara så?

Inte helt ovanligt, det var därför som jag ställde frågan här:cool:

Jag får väl avvakta och se vilket besked som jag får från Anovo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 21:33

Mailshop.se säljer reservdelskit för 549:-

Tja,

Tappade min iPhone 3G i backen och beställde ett helt reservdelskit glasskiva från Mailshop.se för 549kr.

Det tog ca: 1 timmer för mig att själv laga telefonen, nu är den som ny igen.

Lite pilligt men det finns många videos på youtube som visar hur man gör och är man bara lugn och metodisk är det inte så svårt.

Rekommenderas starckt!!! Detta hjälper ju inte alla ni som har tappat en iPhone (2G) för några såna kit säljer de inte....men alla med iPhone 3G.

//Alvedon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 23:42
Ursprungligen av Alvedon:

Tja,

Tappade min iPhone 3G i backen och beställde ett helt reservdelskit glasskiva från Mailshop.se för 549kr.

Det tog ca: 1 timmer för mig att själv laga telefonen, nu är den som ny igen.

Lite pilligt men det finns många videos på youtube som visar hur man gör och är man bara lugn och metodisk är det inte så svårt.

Rekommenderas starckt!!! Detta hjälper ju inte alla ni som har tappat en iPhone (2G) för några såna kit säljer de inte....men alla med iPhone 3G.

//Alvedon

Sjukt bra...skall fixa åt en vän som pajjat sin.

Ursprungligen av Capeman:

Killen i Telias butik kanske har noll koll? Det brukar ju vara så?

Nej, han hade inte koll.. 3950:- var en utbytesterminal. Vi blev erbjuden en sådan

Bevaka tråden