Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är ytmonterat OK för dig?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-03-13 21:52

Anledningen till att hålmonterat är på väg bort är förstås att det inte efterfrågas. Jag tycker nästan det är konstigt att det tillverkas så många hålmonterade kretsar fortfarande. Hemmafixare köper knappast några stora volymer i sammanhanget. Det kan ske kan bero på att hålmonterat är labvänligt. Om det är enkelt att sätta ihop en prototyp med en krets som finns i DIL-kapsel är nog chansen större att jag använder den i den serietillverkade produkten. Fast då i SMD-kapsel förstås.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-13 22:01

Man vet alldrig med elektronik branschen, alltid en massa underliga beslut som tas!
Jo visst är det märkligt att det finns så pass mycket DIL kvar men produkter som sitter i skak miljöer kräver TH.
Flyg, rymd etc.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-13 22:15
Ursprungligen av Heualia:

Flyg, rymd etc.

enligt min far använder rymdbolaget hålmonterat...;)
vet inte i vilket sammanhang dock

EDIT: 1206, är det så stort som det kan bli eller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-13 22:20

Här är ett exempel på hialösa pris skillnader! Och än värre exempel finns!

http://se.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=lm13700&x=0&y=0

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-13 22:25

>ZEDIT: 1206, är det så stort som det kan bli eller?

Nä, det finns massvis med kapselstorlekar, saken är den att du hittar inte alla
värden (Ohm etc) i alla kapsel storlekar. Än värre, många distributörer för inte heller
jämna serier på värdena för en given komponent. Du hittar största sortimentet på
det som säljer mest, tex tjockfilms resistorer i 0805, men är det det du vill ha i din
precisions VCO? Svar: Nej det du vill ha är en MELF 0204, 50ppm, 0.1%.

Senast redigerat 2009-03-16 21:21
  • Medlem
  • 2009-03-13 22:27

Jag känner till föertag som fortfarande använder TH, men det är gamla designer som är på väg ut. Men de jobbar ju inte med rymdteknik förstås...

Vibrationer kan nog vara ett problem för SMD men samtidigt är det en fördel med så liten massa som möjligt i komponenten om den ska klara hög acceleration. Men nu är jag ute på djupt vatten och vet egentligen inte vad jag pratar om.

SMD nej tack!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-16 01:10

Tråkigt faktum för inte bara diy nissen men även service nissen och den
vanlige ingenjörs nissen är utbudet av matchade transistor par. Ovasett
om de är av NPN, PNP eller PNP/NPN par så finns det ytters få i SOT23-6
och i stort sett inga alls i SO8. Däremot finns det en hög i SC74 och SOT363
och som om det inte var nog med det även i SOT666 som är ännu mindre!

Bilden beskriver en TO92 en SOT23 och sen en SOT363! Märk här att
löd avståndet på benen mellan SOT23 och TO92 är närmast lika.

Ursprungligen av Heualia:

Tråkigt faktum för inte bara diy nissen men även service nissen och den
vanlige ingenjörs nissen är utbudet av matchade transistor par. Ovasett
om de är av NPN, PNP eller PNP/NPN par så finns det ytters få i SOT23-6
och i stort sett inga alls i SO8. Däremot finns det en hög i SC74 och SOT363
och som om det inte var nog med det även i SOT666 som är ännu mindre!

Bilden beskriver en TO92 en SOT23 och sen en SOT363! Märk här att
löd avståndet på benen mellan SOT23 och TO92 är närmast lika.

Håhå!
Det går att löda den lille jäveln 363 om man bara väntar med det groteska kaffeintaget tills efteråt.
Jag etsade en gång ett gäng små pyttekretskort i DIL-storlek (pinnar längs kanterna) som rymde en sån där dubbeltrissa och så ett SMD-tempco-motstånd intill. Det gick rätt schysst att handjaga faktiskt, även om jag nu tog hjälp av stereoluppen. En av dem sitter i en (lätt ostämd...) SAS-VCO här nånstans och det funkar alldeles utmärkt.

Nä, det är bara att skaffa sig en ny spets till lödkolven och en rejäl skrivbordslampa så skall det nog lösa sig även i framtiden.

/R.t:M.I. - sitter hemma och försöker väcka liv i de gamla OrCad-takterna... Ojdå, ett filter blev det!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-17 02:44

Jovisst * ALLT* går att löda men de e inte roligt!;)
Appropå småttigt, Bruce som har MODCAN sitter och löder SOT363 till expon i sina VCO er!

Trevligt! Viken trissa är det och hur mycket kostar den? Finns det SMD-tempcos också? Har för mig att Bergfors använt nåt sådant...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-16 21:15
Ursprungligen av dar303:

Trevligt! Viken trissa är det och hur mycket kostar den? Finns det SMD-tempcos också? Har för mig att Bergfors använt nåt sådant...

Trevligt?
Hela iden med bilden som jag la upp var att få folk avskräckta
från att löda SOT363 men begeistrade i att löda SOT23!:)

Ursprungligen av Heualia:

Trevligt?
Hela iden med bilden som jag la upp var att få folk avskräckta
från att löda SOT363 men begeistrade i att löda SOT23!:)

Haha, det hade omvänd effekt på mig i alla fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-16 07:45

Farnell har SMD tempcos.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-16 08:10

Jag gillar också SMD. Allt ned till 0603 funkar finfint att löda som vanligt med en tunn spets och lite fluss. 0402 går också om man har mikroskåp. Tycker dessutom det går mycket fortare att montera SMD-kort när det är stort antal komponenter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-17 10:23

Appropå mina frågor om hembakade SMD:
http://www.adafruit.com/blog/2009/03/09/solder-reflow-with-a-frying-pan/

Men sen är jag inte säker på vad som menas med "solder reflow" - är det återvinning av lödtenn eller?

edit: aha...nu fattar jag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reflow_soldering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 11:11

Nu har jag lött lite SO8! Det gick förvånansvärt lätt. Och att bara löda saker som har 2 "ben" är ju snorenkla.
Det enda som är svårt är att få allt riktigt rakt och snyggt. Men med lite övning så ska nog det också.

Går ju snabbare med SMT också, tycker jag. Dutta på tenn. Placera komponenten, värma på. Löda på andra sidan. Nästa. Istället för att hålla på och böja ben och sen knippsa av.

SMT FTW!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 11:14

ja det kan bli lite snett. Märkte det när jag satte kondningarna på cgs vcan. Men det är som du säger övning ger färdighet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-23 13:07

stryka paddarna med en flusspenna innan man löder kan för övrigt göra underverk. bör man testa om man inte gjort det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 13:11

Flussmedel får man bara använda när man stöter på något överjävligt svårt.
Man vill inte fuska

Bevaka tråden