Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar Mac mini att spela upp video i 1080p?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite off topic men har mätt upp effekten i lite olika lägen (mätt med en rätt så billig Watt-mätare som man kopplar mellan strömsladden och uttaget)

13W i vila
30W igång (os utan program)
41W Plex igång i menyn
41W DVD-img, xvid
44-51W 1080p-film i Plex

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-12 12:57
Ursprungligen av robert lindeberg:

Lite off topic men har mätt upp effekten i lite olika lägen (mätt med en rätt så billig Watt-mätare som man kopplar mellan strömsladden och uttaget)

13W i vila
30W igång (os utan program)
41W Plex igång i menyn
41W DVD-img, xvid
44-51W 1080p-film i Plex

Jag mätte upp min förra mini (2,0 Ghz C2D) och fick samma siffror för vila och igång. Med program (blandat) igång toppade jag strax över 40 W. Det är alltså precis som innan vilket kan vara intressant när Apple påstår att den drar 45% mindre.

oki.. men 2,26 Ghz processorn kanske är ström snålare

Lite off-topic läste jag någonstans att det jobbas på att Plex ska kunna använda Nvidias grafik-kort för hårdvaru-acceleration. När (om) det händer kommer den nya Macminin förmodligen att kunna spela riktigt tungt x.264 material

Ursprungligen av PeeMaN:

Lite off-topic läste jag någonstans att det jobbas på att Plex ska kunna använda Nvidias grafik-kort för hårdvaru-acceleration. När (om) det händer kommer den nya Macminin förmodligen att kunna spela riktigt tungt x.264 material

Fan vad gött! då blir det nog ett rejält lyft i uppspelningskraften! eftersom XBMC som Plex byggs på just nu får sådant stöd i linux så bör det ju komma till windows/osx med! då kanske tillochmed filmer på 40mb/s i bittrate funkar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-23 10:03

Har en mac mini 1.8 / 4 gb ram och vanlig dvd går bra men inte 1080p ... rycker så att det blir jobbigt för ögonen. Här är det streamad film via kabel från nätverkshd som det handlar om.
Har en kompis som oxå har en 1.8 mac mini men med 2gb ram, tog hit hans och kollade och den funkade bra (utan ryckighet) det enda som skiljer hans och min är att han har installerat om os och sen stängt av uppdateringar, medans jag har uppdaterat det som går. Har ställt in plex ( senaste ) som min polare och även provat att köra xbmc och plex 0.5 nånting, men inget hjälper.
Funderar på att inst. coreavc och kolla om det hjälper annars inst. om os och stänga av uppdat. på den. Rent teoretiskt ska det ju funka för då är den ju som min polares ( förutom att jag har mer ram ).
Men tacksam för andra idéer och tips.

Ursprungligen av bash:

Har en mac mini 1.8 / 4 gb ram och vanlig dvd går bra men inte 1080p ... rycker så att det blir jobbigt för ögonen. Här är det streamad film via kabel från nätverkshd som det handlar om.
Har en kompis som oxå har en 1.8 mac mini men med 2gb ram, tog hit hans och kollade och den funkade bra (utan ryckighet) det enda som skiljer hans och min är att han har installerat om os och sen stängt av uppdateringar, medans jag har uppdaterat det som går. Har ställt in plex ( senaste ) som min polare och även provat att köra xbmc och plex 0.5 nånting, men inget hjälper.
Funderar på att inst. coreavc och kolla om det hjälper annars inst. om os och stänga av uppdat. på den. Rent teoretiskt ska det ju funka för då är den ju som min polares ( förutom att jag har mer ram ).
Men tacksam för andra idéer och tips.

Nu är ju jag en windows användare och då säger man praktiskttaget "installera om datorn" till alla problem. men jag skulle fundera på det. låter mycket mystiskt iallfall att det funkar för han med inte för dig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-23 16:43

Hur går det med filmer som ligger lokalt på datorn? Samma problem?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-24 20:26

Japp samma sak med filmer på macens hd

Nu har jag haft en ny Mac mini av enklaste konfiguration i en dryg vecka. Jag har nästan enbart kört 1080p-filmer och det verkar fungera väldigt bra. Jag använder Plex som medieuppspelare.

Hej,

Har en fråga i detta ämnet.

Jag kör 1080p (x.264) -filmer i PLEX som ligger på en Western Digital My Book Essential Edition 2.0 1TB som är inkopplad i en Airport Extreme som sedan sänder trådlöst till min MacBook Pro 2,1Ghz (Early 2008).

Tycker det hackar lite väl mycket, kan inte förstå vad problemet är?

Skulle det hjälpa att packa upp alla filmer, tar det mycket datorkraft att packa upp rar under uppspelning, kan det vara det som gör att det hackar?

Tacksam för råd och lösningar.

Problemet är ofta vilket antal bilder per sekund materialet är.
1080p material har ofta 24 bilder per sekund.
Din skärm visar ofta 60 bilder per sekund.
Ställ om skärmen med lämplig programvara till 24 Hz så kommer det sluta att hacka.

Ursprungligen av Mats Larsson:

Problemet är ofta vilket antal bilder per sekund materialet är.
1080p material har ofta 24 bilder per sekund.
Din skärm visar ofta 60 bilder per sekund.
Ställ om skärmen med lämplig programvara till 24 Hz så kommer det sluta att hacka.

Jag får tacka för hjälpen men tror inte det har med "bilder per sekund" att göra, var kanske lite otydlig ang. hackandet.

Det blir ett stop (kanske bättre ordval än hack) på ca 1 sek som inträffar ca 15 ggr / film, känns som det är någon inblandad komponent som inte hänger med riktigt.

Och jag misstänker (eftersom alla komponenter borde klara av jobbet) att det är avläsningen av de ouppackade rar-filerna som gör att det blir dessa stop tid som tätt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-26 19:21
Ursprungligen av Mats Larsson:

Problemet är ofta vilket antal bilder per sekund materialet är.
1080p material har ofta 24 bilder per sekund.
Din skärm visar ofta 60 bilder per sekund.
Ställ om skärmen med lämplig programvara till 24 Hz så kommer det sluta att hacka.

Hmmm ... Hur menar du då " ställa om till 24 hz" .... min skärm är en Samsung LE55966 Lcd TV
Och det ska väl vara en data skärm för att macen ska visa 24 hz eller ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-31 09:49

Tänkte bara uppdatera er hur det går ... igår var dagen D då jag ominst. mac minin .... och hör och häpna den blev otroligt mycket bättre + att plex funkade avsevärt mycket bättre, nu är det bara extremt lite jidder kvar och det är bara på väldigt grafikkrävande filmer typ IMAX Australia 1080p.
Vad jag gjorde var att installera bara från den första skivan och hoppade över nr2 så att det inte blev så mycket skit inst.
Steg 2 som jag ska prova är att ta ett "rent" Mac os och inst. utan några tillägsprogg och se om det blir nån skillnad

Blir det samma sak om du har filmen lokalt uppackad på datorn? Eller uppackad på WD'n också för den delen.. Testa så ser du var skon klämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 08:51

Mac Mini, den billigaste modellen.

Hej alla,

Igår släppte ju Apple en ny modell av Mac Mini.
Undrar om den billigaste räcker för avkodning/uppspelning av 1080p-filmer med hög bitrate som ligger runt 20-30 gb?
Minin som har ett integrerat grafikkort alltså.

Tacksam för svar
John

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-07-21 08:56

Jag läste något om det i någon tråd, det kan ha varit den där det stod att applestore var nedstängt, att det hade varit problem med just den varianten och filmvisning i hög upplösning. Så det verkar som att modellen över med ATI kortet rekommenderas, jag var nämligen nyfiken på detta själv.

Inlägg #47 och #48 har flyttats hit från en annan tråd. Var vänliga sök innan ni startar nya trådar!

Oftast finns det redan trådar i ämnet, och då är det oftast bättre att fortsätta där, än att skapa en ny tråd om precis samma sak.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 09:41

Jag avbeställde min Mini och beställde med i7/4GB/Radeon iställlet. Lika bra Känns tråkigt om man får hem en Mac Mini som inte är tillräcklig eller att man får problem med den så att man måste fippla med en massa inställningar.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-07-21 10:41
Ursprungligen av joohn6:

Jag avbeställde min Mini och beställde med i7/4GB/Radeon iställlet. Lika bra Känns tråkigt om man får hem en Mac Mini som inte är tillräcklig eller att man får problem med den så att man måste fippla med en massa inställningar.

Jag hittade tråden igen, men det kanske du också gjorde. Men för att klargöra för övriga som eventuellt också är nyfikna så klistrar jag in infon här:

Freddie skrev:
Samma här, fundera dock på om det är värt 2K mer för

*0,2 GHz snabbar processor
*2 GB mer minne (kostar ca 500:- för 2x4GB enligt prisjakt Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB (CMSO8GX3M2A1333C9) - SO-DIMM-minne - Hitta lgsta pris, omdmen och information)
*AMD Radeon HD 6630M graphics processor

Minnet kan man alltid byta men Grafik kortet är jag funderar mest på..

Jag har tänkt att använda min mini som mediacenter = film, musik, och bilder
Ja, nästan ett krav tycker jag iom att Intels grafikkrets dras med problem framförallt när det gäller filmuppspelning (om man använder den som mediacenter då kopplad till TV etc..).

Gör en Google-sökning på intel hd3000 movie problems så ser du snabbt.

Ursprungligen av Potah:

Jag hittade tråden igen, men det kanske du också gjorde. Men för att klargöra för övriga som eventuellt också är nyfikna så klistrar jag in infon här:

Freddie skrev:
Samma här, fundera dock på om det är värt 2K mer för

*0,2 GHz snabbar processor
*2 GB mer minne (kostar ca 500:- för 2x4GB enligt prisjakt Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB (CMSO8GX3M2A1333C9) - SO-DIMM-minne - Hitta lgsta pris, omdmen och information)
*AMD Radeon HD 6630M graphics processor

Minnet kan man alltid byta men Grafik kortet är jag funderar mest på..

Jag har tänkt att använda min mini som mediacenter = film, musik, och bilder

Ja, nästan ett krav tycker jag iom att Intels grafikkrets dras med problem framförallt när det gäller filmuppspelning (om man använder den som mediacenter då kopplad till TV etc..).

Gör en Google-sökning på intel hd3000 movie problems så ser du snabbt.

Så skulle det se ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 20:47

Någon här som vet exakt vilken i7 2.7 det är som finns i Mac Minin?

Ursprungligen av joohn6:

Någon här som vet exakt vilken i7 2.7 det är som finns i Mac Minin?

Det finns bara en, 2620M, så det lär ju vara den.

Sandy Bridge - Wikipedia, the free encyclopedia

Bevaka tråden