Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skjutpottar i syntar!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-16 21:22

Hur är intresset för syntar/moduler med skjutpottar istället för vrid pottar?
Tänkte närmast på denna pot finns hos Mouser ochså.
Problemet är bara Eletrokits löjliga priser!
http://www.electrokit.se/images/mini-slidepot60-2.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 21:50

Jag har funderat mycket på att ha skjutpottar nästa gång jag bygger en ADSR eller annan envelope. Annars är det inte så ofta det är bättre, en filterbank skulle det vara bra i också. Problemet är att det är mycket jobbigare att såga ut en skåra än att borra ett hål om man gör frontpanelen själv.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-16 21:59

Jo, precis, jag hade just tänkt säga detta, folk behöver en liten stans apparat där de kunde stansa ut 60x3mm lång hål då hade det vart en lätt match! Det andra sura med reguljära skjutpottar är att det är svårt att få tag på knappar till dem!
De få som går att få tag på ser ut som 1970 tals HIFI!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 22:04

Vafan, det blev en dublett bara sådär...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 22:04

Man kan ju alltid beställa knoppar från technologytransplant på ebay om man vill ha jupiter- eller juno-stil på sin modul.

JP-4-stil:

roland JP-4 Jupiter-4 SLIDER & KNOB set NEW repro parts - eBay (item 290271267202 end time Feb-26-09 04:39:15 PST)

polymoog-stil:

9pc REPRO moog polymoog 280A Slider Caps FULLsetNEW! - eBay (item 300270476868 end time Mar-01-09 23:21:53 PST)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-17 23:18

>Frebrik;1717207]Man kan ju alltid beställa knoppar från technologytransplant på
>ebay om man vill ha jupiter- eller juno-stil på sin modul.
>JP-4-stil:>polymoog-stil:

Förvisso, men det jag syftade på var just detta med att slippa krångla med knappar och
på ett personligt plan gillar jag när det är smått! Arp körde med plåtisar och tog plastpluppar
från DPDT switchar och satte på, billig och bra lösning! På dessa Alpha pottar slipper man
detta plus att de är fasligt slimmade och kompakta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 15:01

Skjutpottar gör sig bra på EG:s och analoga sequencers. Men även i det fall att man kan forma vågormer mer fritt. En sådan är Loran modular av Rüdiger Lorenz. Såna långa sliders är ganska ovanliga.

http://www.synrise.de/guests/lorenz/diy/loran.html

  • Medlem
  • 2009-02-17 17:24

skjutpotar är la snyggast ändå. Men håller med om mecket med att göra en skåra i plåten när lite mer tidsödande än ett hål. Någon som har en smidig lösning på det?

jag tycker det är snyggt med korta potar, typ 40mm.
Om man CNC-fräser panelen eller låter schaeffer göra dom så är ju problemet med panelerna ur världen. Det går även att fila/såga eller manuellt fräsa med en pelarborr mn det är svårare.

Buchla använde ju plastpluppar precis som toppar, det är snyggt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-25 21:10
Ursprungligen av dar303:

jag tycker det är snyggt med korta potar, typ 40mm.

Och ja, korta är snyggt ibland... Roland har haft en hel del väldigt korta skjutpotar genom åren på bra ställen där det inte är så jättenooga. Vore kul att kunna ha flera olika längder på olika ställen i sitt system!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-26 09:53
Ursprungligen av dar303:

jag tycker det är snyggt med korta potar, typ 40mm.

Jo, fast det måste vara praktiskt också. SH-101 vs MC-202 är ett bra exempel på hur de kortare potarna på 202an gör det i stort sett omöjligt att finjustera in filtret för att göra de där sköna självsvängande disharmonierna mot oscillatorn p g a för kort slaglängd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-25 09:42

Appropå skjutpottar - har phonic EQn kommit till nytta som reservdelar? Minns att det var många skjutpottar i den...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-25 21:07
Ursprungligen av Heualia:

Hur är intresset för syntar/moduler med skjutpottar istället för vrid pottar?
Tänkte närmast på denna pot finns hos Mouser ochså.
Problemet är bara Eletrokits löjliga priser!
http://www.electrokit.se/images/mini-slidepot60-2.jpg

Den ser söt och fiffig ut! Undrar bara hur den känns?

Jag är helt klart väldigt sugen på att ha skjutpotar i vissa lägen, och en diskussion vore najs! De största problemen tycker jag är dels att veta vilka man ska välja ur ergonomi- och kvalitetshänseende, dels att det är så förbannat svårt att hitta vettiga toppar. JP4-reproduktionerna som nämnts ovan är nog det enda jag nånsin sett till salu och gillat.

Bra skit: skjutpotar på t ex mixrar, envelopper och eq-aktiga saker, där det visuella är viktigt och precision inte krävs, samt där det är önskvärt att snabbt kunna ändra flera potar samtidigt.

Dålig skit: skjutpotar på ställen där man måste kunna nå hög tweakprecision t ex oscillatortonhöjder. Vid rattvridning har man en inneboende precision som saknas vid skjutpotputtning. Sequencers göre sig därför helst icke besvär, tyvärr, även om det visuellt sett är oerhört bra.
(med reservation för bättrevetare, jag har själv aldrig testat ARP-seq t ex)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-26 03:26
Citat:

>mr;1738626]Den ser söt och fiffig ut! Undrar bara hur den känns?

Har några här, de på bilden känns bra (ALPS), fin gång och litet sido sladder.
Har lite andra ochså och det varierar i kvalitén en del fladdrar någe fasligt i sidled
andra stuttar fram när man drar i dem.:tveksam: Priset på den är däremot inte bra!

Citat:

>dels att det är så förbannat svårt att hitta vettiga toppar.

Knappar och toppar är ett elände, en orsak är att det finns åtminstone en 10-12 olika axel
typer vara 2-3 kan sägas vara en slags standard vilket är asigt jämfört med tex 18 tandad
rund axel på vridisar. Därav är dessa med påmålat streck bra, man slipper ju knappen!

Det finns en variant med inbyggd LED i axeln i stället för streck, ser säkert bra ut i mörker,
Digi säljer dessa, Bruce (Modcan) kör med streck varianten i sin B serie.

Citat:

>Dålig skit: skjutpotar på ställen där man måste kunna nå hög tweakprecision t ex oscillatortonhöjder. Vid rattvridning har man en inneboende precision som saknas vid skjutpotputtning. Sequencers göre sig därför helst icke besvär, tyvärr, även om det visuellt sett är oerhört bra. (med reservation för bättrevetare, jag har själv aldrig testat ARP-seq t ex)

Mjaea! Jag har en något annan syn på saken , om man tex mäter slaglängd kontra vrid
grader så ser man att de är ungefär lika vid en viss ratt diam (kommer inte i håg riktigt om
det var 20mm eller större ) däremot som du säger har man en blaffa ratt på en vridis får
man bättre ut växling i finliret, men så ostigt äre ändock inte med skjutisar, beror ju på
vad man vill göra man kan ju alltid ha en switch för att välja 2 områden tex.

En sak som jag finner trevligt det går att få in mycket elektronik under en skjutis,
samt man kan packa fler på en given yta kontra en vridis.

1
Bevaka tråden