Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac inte bra för "vanliga surfare"?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 23:11

http://distrowatch.com! oops .. kan bli lite för mycket att välja på

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 23:12

Makkerna kan ju köra andra OS idag .. så vidga era vyer liite kanske?? ;]

Ursprungligen av ~~~:

Makkerna kan ju köra andra OS idag .. så vidga era vyer liite kanske?? ;]

Varför i allsin dar då? Jag kör mac endast för Mac OS X. Annars skulle jag inte köpa en macbook..

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-03-26 23:27

Nä, Macen är onödigt bra för att *enbart* surfa med. Om man står ut med nån ominstallation av windows - och står ut med windows - samt orkar vänta på uppdateringar av AV-program hela tiden så kan man väl köpa vilken WInHP som helst eller köra nån linuxdist på. Själv köpte jag en liten Samsung NC10 netbook som ska köra Ubuntu och som enbart kommer användas till surf och som kan tas med vartsomhelst (väger ungefär hälften av macen och har 6 timmars batteritid). Å andra sidan; hade Apple släppt nån 10-tummare hade jag hellre köpt en sån...

Min macbook använder jag såfort jag behöver en stabil dator att jobba på / spara viktiga saker, elevarbeten och sånt, på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-26 23:34

Mmm... vore underbart om Apple kunde släppa en 10" som var toksnygg och kom i samma färger som iPod Nano. Men vad var frågan? Surf? En sak man kan säga att IE tyvärr används som standard på mången webbplats, och varken Safari eller Ffox kan alltid klara av att visa (dessa miserabla sajter) på rätt vis. Centrerade tabeller verkar vara ett gissel t ex.

Det här var det dummaste sedan.. jag vet fan inte vad.

Men, åt var och en vad han behöver och förtjänar. Ha du din PC då och sitt där och mentalt förvara ditt skrot. Som jag fatta det är du en DJ i yngre medelålder i vår huvudstad som dyker upp här och ställer en massa "switcherfrågor" . Hur funkar det?, Hur är det? för att i nästa ögonblick skapa en tråd där du totalt sågar det hela, sågar macanvändare och samtidigt säger att det enda man kan göra med den är bild & musik.

Du är säkert en av dessa fullständigt insatta, alltid närvarande och 100%-igt kapabla som Apple borde ha i sin ledningsgrupp. Eller åtminstone ha som referensgrupp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 23:56

Alla tycks alltid missa en av Macens största målgrupper: journalister.
Det stämmer inte att alla som kör Mac håller på med bild, film och musik, såvida de inte är rika och/eller okunniga. Den klassiska Mac-skaran är enligt min erfarenhet alla som skriver, gör layout, etc, samt alla andra vanliga användare som vill ha en enkel och fungerande dator.

Dessutom är resonemanget helt fel. Man väljer (oftast) inte Mac för att bara det systemet ev. har en funktion som man behöver i sitt arbete. Man väljer Mac för att det är en bättre plattform på alla sätt och vis - smidigare, stabilare, användarvänlig, genomtänkt, logisk, etc, etc. Man väljer således inte heller bort Mac bara för att man inte håller på med ljudredigering. Mac är en överlägsen surfdator. Det är också en överlägsen dator för grafiskt arbete. Och för ordbehandling, filmtittande, webbdesign, projektplanering, ljudredigering, mail, musiklyssnande, ja allt vad man kan tänkas hålla på med. Oavsett om man kan lite eller mycket, jobbar med hela Final Cut Studio eller bara kollar mailen varannan månad. Hela Mac-plattformen som helhet är bättre, oavsett vilka program man kör på den.

De enda tillfällen då Macen bör väljas bort, är om man sysslar huvudsakligen med spel eller om man bara (OBS "bara") kommer att använda något specialskrivet program som bara är gjort för Windows.
Har man insett de egentliga fördelarna med Mac, vet man (oftast) att valet faktiskt aldrig står mellan Windows och Mac. Behöver man ingen ny och dyr dator, behåller man sin gamla Mac. Har man ingen gammal Mac, köper man en begagnad Mac eller sparar ihop till en ny Mac. En begagnad Mac värd 4000 kr är så pass mycket mer användbar än en ny PC för 4000 kr att PC-alternativet aldrig ens dyker upp som en tanke.

Ska man hamra köper man inte en plasthammare hämtad från Happy Meal, bara för att den är ny. Man köper en riktig hammare som går att använda på riktigt. Har man inte råd, behåller man sin gamla hammare.

Jag tycker att en mac är mycket bra för den vanlige surfaren, för man kan surfa porr utan att vara rädd för virus. Andra attacker är även de mycket mer sällsynta än i Windows. Så nog är mac bra för vanliga surfare alltid.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-03-27 07:33

ok denna spårar bara ur och blir inte konstruktiv på något sätt som Jesper hade hoppats så jag låser nu.
/mod

Senast redigerat 2009-03-27 10:15
Bevaka tråden