Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang Hårdvara till Mac vs PC

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-29 14:38

Hej!

Hamnade i en intressant diskussion som jag inte riktigt visste svaret på! Så jag tänkte in på 99.se å fråga!

Jo nu är det såhär att jag skulle vilja veta vilka tillverkare det finns på Mac:en hårdvara, moderkort osv .
visst visst Intel tillverkar prollen.

Frågan uppkommer pga av att en fotsoldat från Windows-landet påstår att tillverkarna av hårdvara i Mac & PC är dessamma?? dvs att det skulle gå att sätta ihop en mac av lösa komponenter, bara Apple släppta på tyglarna om detta?? Något som jag tyckte verkade lite dumt men hade tyvärr inga argument imot!

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-29 15:12

Kortfattat är det samma komponenter fram till mjukvaran som sitter på moderkortet. En PC kör BIOS, en Mac kör EFI idag.

Innan 2006 var det helt andra typer av moderkort och processorer. Apple körde då med Motorola och IBM för processorerna. Då var det bara digitalboxar, bussterminaler, IBM-servrar och andra embedded-system som delade komponter med macarna.

Idag byggs många av macarna av AsusTech, Foxxcon och fler, precis som många andra tillverkare. Processorerna är Intel, men alla processorer finns inte att köpa av Intel för andra leverantörer. Apple fick en egen cpu av Intel för Macbook Air och Mac Pro har cpuer som inte släppts till övriga marknaden. Samma gäller Mac Prons chipset på moderkortet.

Men i övrigt är det Intel-processorer, Nvidia eller ATI-grafik. Möjligt att gateway var inblandade i moderkortstillverkning där också. Om apple skulle vilja släppa tyglarna kan vilken pc som helst installera OS X. Förutsatt att det finns drivrutiner.

Något som är unikt med apple är dock tillverkningen av chassit. De väljer välj leverantör och de skapar tillverkningssprocessen själv. Hos andra leverantörer lägger man ofta ut det på tillverkaren att göra sådana val om tex plastblandningarna i chassit eller hur chassit ska monteras ihop. Därför är det ofta klart sämre kvalitet på den fronten.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-29 15:25

Ok!

Tack för ett snabbt svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-29 15:32

Det finns en hel del verksamheter som just precis bygger Macar av vanliga lösa komponenter. Det lilla hinder som finns för att det ska gå att köra Mac OS X på en godtycklig dator är för länge sedan löst på en rad olika sätt.
Det enda problemet är att Apple inte tillåter detta, så de företagen är konstant indragna i juridiska konflikter.

Det finns även otaliga privatpersoner som ägnar sig åt att få Mac OS X att fungera på alla möjliga typer av datorer - s.k. Hackintosh.

Senast redigerat 2009-03-29 20:04
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-29 18:42

Kom ihåg.
Inga diskussioner kring osx86 är tillåtna och jag välkomnar starkt självcensur i detta ämne. Om ni har några invändningar mot denna regel, sök på tidigare diskussioner eller ta det med någon av oss som modererar eller administrerar forumet.

Vill inte behöva låsa en tråd som handlar om något helt annat i onödan.

1
Bevaka tråden